PKP Intercity otrzymała ostatnią z dziesięciu zamówionych lokomotyw Siemens ES64U4 Eurosprinter. Tym samym Siemens zrealizował podpisany w sierpniu 2008 roku kontrakt na dostawę dziesięciu lokomotyw znacznie przed czasem – ostatnia lokomotywa zgodnie z pierwotnym harmonogramem miała być dostarczona do końca sierpnia 2011roku. Wartość projektu to ponad 44,5 mln Euro. Zakup sfinansowany jest w całości ze środków pochodzących z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Lokomotywy dużych prędkości z rodziny Eurosprinter, typu ES64U4, dostarczone dla PKPIntercity w wersji D, otrzymały dopuszczenie do ruchu również w Niemczech, Austrii i Czechach.
Dzięki temu pociągi międzynarodowe kursujące z Warszawy do stacji końcowej dotrą już z lokomotywami polskimi, bez koniecznej i czasochłonnej wymiany maszyn na stacjach granicznych. Wprowadzenie przez PKP Intercity lokomotyw Siemensa na polskie tory było przełomem technologicznym na polskim rynku – s_ to pierwsze lokomotywy w Polsce, które mogą osiągać prędkość 200 km/h, a przy zasilaniu napięciem przemiennym – nawet 230km/h.
Nie jest to ich jedyna zaleta – zastosowanie nowoczesnych technologii podczas produkcji pozwoliło na znaczne wydłużenie okresu pomiędzy przeglądami okresowymi w stosunku do lokomotyw obecnie eksploatowanych przez PKP Intercity.
Pierwsze lokomotywy ES64U4 zostały oddane do planowej eksploatacji przez PKP Intercity w październiku 2009 roku. Obecnie prowadzą m.in. pociągi BWE (Berlin-Warszawa-Express) na całej trasie przejazdu z Warszawy do Berlina, EuroCity na odcinku Warszawa - Bohumin oraz Express InterCity jeżdżące po Centralnej Magistrali Kolejowej.
Niezawodność, klimatyzowane oraz izolowane akustycznie kabiny, układ prędkości zadanej (tempomat), elektroniczne sterowanie, a także nowoczesny układ odsprężynowania – wszystko to sprawia, że maszyniści bardzo cenią sobie lokomotywy Eurosprinter. Duża moc zapewnia szybki rozruch pociągu do uzyskania prędkości maksymalnej, a hamowanie elektrodynamiczne pozwala na oddawanie energii elektrycznej z powrotem do sieci trakcyjnej.
Lokomotywy Eurosprinter są wytwarzane w zakładach kolejowych OeBB w Linzu w Austrii. Tam też były one uruchamiane i tam przeprowadzano ich odbiory techniczne w obecnościprzedstawiciela PKP Intercity.
Wprowadzenie 10 lokomotyw ES64U4 Eurosprinter do floty PKP Intercity stanowi milowy krok w technologii trakcyjnej w całej sieci kolejowej w Polsce. W przyszłości to właśnie na nich przewoźnik zainstaluje i przetestuje pierwsze w Polsce urządzenia pokładowe ETCS poziomu 2 (ERTMS), dzięki czemu dopuszczalna prędkość ruchu na krajowych szlakach kolejowych wzrośnie do 200 km/h. Lokomotywy te na długo pozostaną niedoścignionym liderem w zakresie prędkości maksymalnej i mocy pojazdów trakcyjnych.
Autor: (źródło: Siemens, PKP Intercity, 30.07.2010)