Ostatnia z serii 10 lokomotyw Siemensa ES64 U4 „Husarz”, kupionych przez PKP Intercity, wjechała wczoraj w godzinach popołudniowych do Polski.
Najszybsza lokomotywa pasażerska na świecie dotarła do przygranicznego Frankfurtu nad Odrą, gdzie w poniedziałek odbył się jej odbiór przez przedstawicieli Siemensa i PKP Intercity. Stamtąd, „luzem” maszyna przejechała przez granicę do pobliskiego Rzepina, skąd dzisiaj rano poprowadziła do Warszawy pierwszy poranny pociąg Berlin-Warszawa-Express.
„Husarz” ze względu na swoją moc pociągową – 6 MW czyli około 8150 KM – może osiągać ze składem wagonów pasażerskich prędkość maksymalną do 230 km/h. To obecnie najszybsza i najnowocześniejsza lokomotywa w kraju. Umożliwia skrócenie czasu przejazdu oraz zapewnia większy komfort podróżowania.
PKP Intercity to jedyny przewoźnik kolejowy w Polsce, który mógłby uruchamiać pociągi pasażerskie z prędkością 200 km/h, gdyż oprócz 10 „Husarzy”, spółka posiada także 129 wagonów, które mogą osiągać taką prędkość. Składy PKP Intercity z taką prędkością będą mogły poruszać się, gdy zainstalowana zostanie tzw. sygnalizacja kabinowa w lokomotywach. To urządzenie, które pokazuje z wyprzedzeniem maszyniście wszelkie informacje dotyczące sygnalizacji ruchu na danej trasie. Dzięki temu właśnie, możliwe jest zwiększenie dopuszczalnej prędkości maksymalnej na szlaku kolejowym do 200 km/h.
Maszyny znajdujące się w posiadaniu PKP Intercity, mają dopuszczenie do ruchu także za granicami Polski, w Austrii, Czechach oraz Niemczech. Można je spotkać przede wszystkim na trasach międzynarodowych oraz w relacjach krajowych na odcinkach z Warszawy do Krakowa, Katowic i Poznania.
Autor: (źródło: PKP S.A., 22.06.2010)