W drugim dniu Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie odbyła się debata poświęcona konkurencyjności i zarządzaniu spółek strategicznych w kontekście ich struktury właścicielskiej.
Uczestnicy debaty, wśród których byli przedstawiciele zarządów czołowych polskich i zagranicznych przedsiębiorstw logistycznych, organizacji pracodawców oraz firm doradczych z zakresu zarządzania, dyskutowali m.in. na temat roli i praw akcjonariuszy przedsiębiorstw strategicznych oraz zarządzania ich wartością, a także wpływu formy i zakresu prywatyzacji oraz procesów restrukturyzacyjnych i optymalizacyjnych na konkurencyjność i pozycję rynkową spółek strategicznych.
Prezes PKP CARGO Wojciech Balczun, mówiąc m.in. o strategicznym znaczeniu Spółki dla Prezes PKP CARGO Wojciech Balczun, mówiąc m.in. o strategicznym znaczeniu Spółki dla polskiej gospodarki podkreślił, ze firma jako drugi największy przewoźnik kolejowy w Unii Europejskiej zajmuje w niej szczególne miejsce. Funkcjonuje bowiem na granicy UE z państwami byłej WNP, na styku dwóch systemów infrastruktury kolejowej, działając na mocno zliberalizowanym wewnętrznym rynku kolejowym i bardzo konkurencyjnych rynkach międzynarodowych. Przeprowadzona w ostatnich latach kompleksowa restrukturyzacja Spółki sprawiła, że firma weszła na ścieżkę rozwoju, uzyskuje coraz lepsze wyniki finansowe i zwiększa swoją wartość, co jest niezwykle istotne dla powodzenia procesu prywatyzacji, w jakim aktualnie znajduje się Spółka.
Uczestnicy debaty wskazywali na duże znaczenie efektywności zarządzania, monitorowania wyników i kluczowych zadań oraz nadzoru właścicielskiego dla standingu firm o znaczeniu strategicznym. Podkreślali wpływ profesjonalizmu, doświadczenia i wysokich kwalifikacji kadry zarządzającej i organów właścicielskich na wzrost wartości przedsiębiorstw.
Prezes Wojciech Balczun, odnosząc się do tych problemów, podkreślił na przykładzie konkurencyjnej dla PKP CARGO firmy DB istotne znaczenie konsekwentnej realizacji przyjętej przez firmę strategii działania, bez względu na zmiany jej kadry zarządzającej czy też ekip rządzących.
PKP CARGO było partnerem tej debaty.
Autor: (źródło: PKP CARGO, 24.05.2012)