baner
baner
baner
ELMARK Automatyka Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

EkoKomunikacja

25 kwietnia odbędzie się w Warszawie finał obchodów Dnia Ziemi 2010. Stolica przez cały rok „stawia” na ekologiczny transport zbiorowy. Autobusy, w przeliczeniu na jednego przewożonego pasażera, emitują ponad dziesięciokrotnie mniej szkodliwych spalin niż samochody osobowe. Środkami transportu jeszcze bardziej przyjaznymi dla środowiska są tramwaje, metro i kolej.

Głównym celem organizatorów stołecznej polityki transportowej jest wzrost udziału komunikacji miejskiej w przewozie osób – obecnie wynosi on ok. 70 proc.

Najbardziej efektywne z punktu widzenia ochrony środowiska są środki transportu szynowego. Dlatego, zgodnie z polityką transportową przyjętą przez władze Warszawy, ZTM będzie rozwijał komunikację szynową - metro, tramwaje i SKM, a także zabiegał o zwiększanie zasięgu aglomeracyjnych połączeń kolejowych w ramach Wspólnego Biletu.

Budowa I linii metra, które przewozi pół miliona pasażerów dziennie, pozwoliła na znaczną redukcję skutków ubocznych transportu naziemnego – spalin, hałasu i zatłoczenia. Budowa II linii metra przejmie dużą część ruchu samochodowego i autobusowego w centrum miasta, uwolni obciążone mosty i umożliwi szybkie połączenie prawo- i lewobrzeżnej Warszawy.

Wykorzystanie potencjału infrastruktury kolejowej Warszawskiego Węzła Kolejowego w dzielnicach, gdzie nie ma i nie planuje się linii metra, poprawi dostępność komunikacji w mieście i całej aglomeracji. Stanie się tak między innymi dzięki oddaniu do użytku w 2011 r. nowej linii SKM, łączącej  centrum z Portem Lotniczym im. Fryderyka Chopina oraz dzięki wybudowaniu nowych przystanków kolejowych. Szybka miejska kolej obejmie nowe linie. Od marca br. linia S-9 dojeżdża do Legionowa. W planach są połączenia na linii otwockiej. Realizacja tych wszystkich zamierzeń pozwoli na zmniejszenie ruchu samochodowego i emisji spalin przy wjeździe do stolicy.

Sieć tramwajowa także jest systematycznie modernizowana. Zakup nowego, nowoczesnego taboru (186 tramwajów Pesa) pozwoli na dalsze zwiększanie konkurencyjności i atrakcyjności tego środka lokomocji w porównaniu z samochodami prywatnymi. W roku 2011 zostanie oddana do użytku nowa linia na Tarchomin przez most Północny. Planuje się m.in. uzupełnienie linii na ul. Powstańców Śląskich oraz budowę linii tramwajowych do Wilanowa i na Gocław.

Nowe warszawskie torowiska są budowane na specjalnej nawierzchni tłumiącej drgania i hałas. Na newralgicznych odcinkach tory są układane w gumowej otulinie. Tam gdzie jest to możliwe wykonuje się nasadzenia pasów zieleni.

Ekologiczne rozwiązania są systematycznie wprowadzane w komunikacji autobusowej – przede wszystkim przez minimalizację emisji spalin. W ciągu najbliższych kilku lat nastąpi całkowita wymiana przestarzałego taboru wysokopodłogowego, a na ulicach będzie jeździło ponad 1000 nowych autobusów MZA i prywatnych przewoźników. Nowe pojazdy będą spełniały restrykcyjne normy emisji spalin Euro IV i Euro V.

Do redukcji emisji spalin przyczyni się z pewnością rozbudowywany system parkingów „Parkuj i Jedź”, lokalizowanych przy głównych węzłach komunikacyjnych stolicy. Sieć ma docelowo liczyć ok. 30 parkingów. Obecnie działają już postoje P+R przy stacjach metra Młociny, Wilanowska, Marymont, Stokłosy i Ursynów, a także przy stacji kolejowej w Aninie i przy ul. Połczyńskiej. Łącznie dostępnych na nich jest ok. 2700 miejsc postojowych. W nieodległej przyszłości powstaną parkingi przesiadkowe w alei Krakowskiej, Wawrze i Rembertowie oraz przy przystanku kolejowym Ursus-Niedźwiadek.

ZTM wprowadza rozwiązania; których celem jest nadanie priorytetu pojazdom komunikacji miejskiej, Są to np. wydzielone pasy ruchu dla autobusów (tzw. buspasy) oraz pierwszeństwo dla tramwajów przy przejazdach przez skrzyżowania. Stałe buspasy w stolicy mają obecnie długość ponad 30 kilometrów.

Wprowadzenie buspasów pozwala znacznie skrócić czas podróży, zwiększyć częstotliwość kursowania autobusów, przewozić więcej pasażerów, a także poprawić punktualność i niezawodność obsługi pasażerów.

Ekologiczne jest także zarządzanie komunikacją. Działania Zarządu Transportu Miejskiego na rzecz ochrony środowiska w stolicy zostały docenione przez organizatorów ogólnopolskiego konkursu „Firma Bliska Środowisku". Po wnikliwym audycie, ZTM znalazł się wśród laureatów edycji za rok 2009. 18 marca odebraliśmy certyfikat Firmy Bliskiej Środowisku.


Autor: (źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, 23.04.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.