baner
baner
baner
Stadler Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

EkoKomunikacja

25 kwietnia odbędzie się w Warszawie finał obchodów Dnia Ziemi 2010. Stolica przez cały rok „stawia” na ekologiczny transport zbiorowy. Autobusy, w przeliczeniu na jednego przewożonego pasażera, emitują ponad dziesięciokrotnie mniej szkodliwych spalin niż samochody osobowe. Środkami transportu jeszcze bardziej przyjaznymi dla środowiska są tramwaje, metro i kolej.

Głównym celem organizatorów stołecznej polityki transportowej jest wzrost udziału komunikacji miejskiej w przewozie osób – obecnie wynosi on ok. 70 proc.

Najbardziej efektywne z punktu widzenia ochrony środowiska są środki transportu szynowego. Dlatego, zgodnie z polityką transportową przyjętą przez władze Warszawy, ZTM będzie rozwijał komunikację szynową - metro, tramwaje i SKM, a także zabiegał o zwiększanie zasięgu aglomeracyjnych połączeń kolejowych w ramach Wspólnego Biletu.

Budowa I linii metra, które przewozi pół miliona pasażerów dziennie, pozwoliła na znaczną redukcję skutków ubocznych transportu naziemnego – spalin, hałasu i zatłoczenia. Budowa II linii metra przejmie dużą część ruchu samochodowego i autobusowego w centrum miasta, uwolni obciążone mosty i umożliwi szybkie połączenie prawo- i lewobrzeżnej Warszawy.

Wykorzystanie potencjału infrastruktury kolejowej Warszawskiego Węzła Kolejowego w dzielnicach, gdzie nie ma i nie planuje się linii metra, poprawi dostępność komunikacji w mieście i całej aglomeracji. Stanie się tak między innymi dzięki oddaniu do użytku w 2011 r. nowej linii SKM, łączącej  centrum z Portem Lotniczym im. Fryderyka Chopina oraz dzięki wybudowaniu nowych przystanków kolejowych. Szybka miejska kolej obejmie nowe linie. Od marca br. linia S-9 dojeżdża do Legionowa. W planach są połączenia na linii otwockiej. Realizacja tych wszystkich zamierzeń pozwoli na zmniejszenie ruchu samochodowego i emisji spalin przy wjeździe do stolicy.

Sieć tramwajowa także jest systematycznie modernizowana. Zakup nowego, nowoczesnego taboru (186 tramwajów Pesa) pozwoli na dalsze zwiększanie konkurencyjności i atrakcyjności tego środka lokomocji w porównaniu z samochodami prywatnymi. W roku 2011 zostanie oddana do użytku nowa linia na Tarchomin przez most Północny. Planuje się m.in. uzupełnienie linii na ul. Powstańców Śląskich oraz budowę linii tramwajowych do Wilanowa i na Gocław.

Nowe warszawskie torowiska są budowane na specjalnej nawierzchni tłumiącej drgania i hałas. Na newralgicznych odcinkach tory są układane w gumowej otulinie. Tam gdzie jest to możliwe wykonuje się nasadzenia pasów zieleni.

Ekologiczne rozwiązania są systematycznie wprowadzane w komunikacji autobusowej – przede wszystkim przez minimalizację emisji spalin. W ciągu najbliższych kilku lat nastąpi całkowita wymiana przestarzałego taboru wysokopodłogowego, a na ulicach będzie jeździło ponad 1000 nowych autobusów MZA i prywatnych przewoźników. Nowe pojazdy będą spełniały restrykcyjne normy emisji spalin Euro IV i Euro V.

Do redukcji emisji spalin przyczyni się z pewnością rozbudowywany system parkingów „Parkuj i Jedź”, lokalizowanych przy głównych węzłach komunikacyjnych stolicy. Sieć ma docelowo liczyć ok. 30 parkingów. Obecnie działają już postoje P+R przy stacjach metra Młociny, Wilanowska, Marymont, Stokłosy i Ursynów, a także przy stacji kolejowej w Aninie i przy ul. Połczyńskiej. Łącznie dostępnych na nich jest ok. 2700 miejsc postojowych. W nieodległej przyszłości powstaną parkingi przesiadkowe w alei Krakowskiej, Wawrze i Rembertowie oraz przy przystanku kolejowym Ursus-Niedźwiadek.

ZTM wprowadza rozwiązania; których celem jest nadanie priorytetu pojazdom komunikacji miejskiej, Są to np. wydzielone pasy ruchu dla autobusów (tzw. buspasy) oraz pierwszeństwo dla tramwajów przy przejazdach przez skrzyżowania. Stałe buspasy w stolicy mają obecnie długość ponad 30 kilometrów.

Wprowadzenie buspasów pozwala znacznie skrócić czas podróży, zwiększyć częstotliwość kursowania autobusów, przewozić więcej pasażerów, a także poprawić punktualność i niezawodność obsługi pasażerów.

Ekologiczne jest także zarządzanie komunikacją. Działania Zarządu Transportu Miejskiego na rzecz ochrony środowiska w stolicy zostały docenione przez organizatorów ogólnopolskiego konkursu „Firma Bliska Środowisku". Po wnikliwym audycie, ZTM znalazł się wśród laureatów edycji za rok 2009. 18 marca odebraliśmy certyfikat Firmy Bliskiej Środowisku.


Autor: (źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, 23.04.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.