ZKM w Gdańsku zdecydował się udostępnić powierzchnie pod reklamę. Teraz czeka na najlepszą ofertę. Pojawią się 573 monitory LCD we wszystkich autobusach i niektórych tramwajach. A będzie ich jeszcze więcej, gdy powiększy się tabor tramwajowy.
Oferująca największą stawkę firma wygra przetarg i będzie mogła zainstalować na swój koszt monitory w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej. Klientom chcącym reklamować się w ten sposób będzie odsprzedawać powierzchnie od 20 do
- W poprzednich przymiarkach mówiło się o stawce około 100 zł miesięcznie za każdy monitor. Teraz na rynku reklamy także panuje kryzys, więc stawki mogą być niższe. - mówi Krzysztof Wojtkiewicz z Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Wg tego przelicznika przewoźnik wzbogaciłby każdego miesiąca o ponad 57 tys zł. i to bez względu na to czy zwycięska firma zainstaluje monitory w każdym pojeździe i czy reklamy będą wyświetlały się na wszystkich monitorach.
Dotychczas nie wpłynęły żadne oferty i pytania, a przetarg ogłoszono dwa tygodnie temu. - Termin jest długi, firmy zaczynają składać zgłoszenia najczęściej miesiąc przed terminem - przekonuje przedstawiciel ZKM-u. Czas upłynie 30 września.
Możliwe, że w przerwach między reklamami transmitowane będą programy informacyjne.
Jak na razie ZKM dysponuje taborem 122 autobusów standardowych (do dł.
Część taboru pochodzi z dofinansowania Unii Europejskiej zabraniającej naklejania reklam na pojazdy przez nią współfinansowane. Przepis ten jednak odnosi się tylko do reklam zewnętrznych.
- Na dzień dzisiejszy przepisy unijne nie zabraniają umieszczania reklam wewnątrz. Spodziewamy się, że wraz ze wzrostem popularności tej formy reklamowania się, mogą się one pojawić w przyszłości, ale dotyczyć będą tylko pojazdów zakupionych po wejściu takiego przepisu w życie. - informuje Krzysztof Wojtkiewicz.
Dzięki monitorom w tramwajach i autobusach rozbuduje się informacja pasażerska. Na istniejących już diodowych wyświetlaczach pojawią się ruchome informacje, mówiące o docelowej trasie pojazdu i kolejnym przystanku.
Rozstrzygnięcie przetargu nastąpi jesienią. Wygrany będzie miał pięć miesięcy na zainstalowanie ekranów. Można się ich spodziewać najpóźniej na wiosnę przyszłego roku. Umowa będzie obowiązywać do połowy 2013 roku.
Autor: (źródło: Michał Brancewicz, Trójmiasto.pl, 08.08.2009)