baner
baner
baner
Przedsiębiorstwo Inżynieryjne SOCAR spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

ELF-y dla Województwa Śląskiego - przekazanie pierwszych pociągów

Do wygrania na Facebooku bilet na pierwszy przejazd.

W środę 13 kwietnia na Dworcu Głównym w Katowicach nastąpi oficjalne przekazanie pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego typu ELF Samorządowi Województwa Śląskiego.

Przekazane zostaną dwa pierwsze z dziewięciu nowoczesnych pociągów ELF wyprodukowanych w bydgoskim zakładzie firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding. Zostały one zakupione przez Samorząd Województwa Śląskiego na potrzeby Kolei Śląskich. W prezentacji udział weźmie wicemarszałek Aleksandra Gajewska-Przydryga, przedstawiciele producenta oraz Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych i spółki Koleje Śląskie.

Przekazaniu towarzyszyć będzie prezentacja nowego składu, który podstawiony zostanie przy peronie 5 katowickiego dworca kolejowego. Prezentacja połączona będzie z możliwością zwiedzania ELF-a oraz darmowym przejazdem na trasie z Katowic do Sosnowca i z powrotem.

Darmowy bilet na pierwszy przejazd nowym pociągiem można wygrać na stronie Województwa Śląskiego w serwisie Facebook. Na zgłoszenia czekamy na profilu „Śląskie. Pozytywna energia” przez cały wtorek, 12 kwietnia. Zgłoszenia należy wysłać na adres e-mail: fb@slaskie.pl. Liczba miejsc ograniczona. Bilety można będzie odebrać na peronie w czasie prezentacji pociągu.

Plan uroczystości:

Katowice, środa 13 kwietnia 2011, peron 5, dworzec kolejowy

  • godz. 10:00 – Przyjazd elektrycznego zespołu trakcyjnego typu ELF (możliwość zwiedzania składu, rozmowy z przedstawicielami producenta, Zarządu Województwa Śląskiego oraz Kolei Śląskich),
  • godz. 10:30 – uroczystość przekazanie ELF-ów Województwu Śląskiemu,
  • godz. 11:22 – odjazd do Sosnowca (dla zaproszonych gości, mediów oraz posiadaczy biletów specjalnych),
  • godz. 11:33 – przyjazd do Sosnowca, peron 1 tor 1 (możliwość zwiedzania pociągu),
  • godz. 13:00 – odjazd do Katowic,
  • godz. 13:10 – przyjazd do Katowic, peron 5.


Uwaga – podróż na podstawie specjalnego biletu dotyczy tylko przejazdu Katowice –Sosnowiec – Katowice pociągiem ELF.

Umowę na zakup 8 nowoczesnych pociągów podpisano 22 grudnia 2009 r. Kwota zamówienia brutto, na którą podpisywano umowę, wynosi 187 392 000 zł (23 424 000 zł brutto za 1 pojazd).

Formalnie, zgodnie z harmonogramem, dostawa pierwszego pojazdu powinna nastąpić w terminie 540 dni od podpisania umowy, czyli w czerwcu 2011 roku, natomiast ostatnie pojazdy dostarczone będą do 680 dni po podpisaniu umowy (czyli na przełomie października i listopada 2011 roku). Dostawca zasygnalizował, iż dostawa pierwszych dwóch pojazdów może nastąpić wcześniej.

Przedmiot zamówienia współfinansowany został przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013, z działania 7.2. Transport publiczny. Dofinansowanie unijne wyniesie 108 mln 800 tys. zł., resztę kwoty dołoży Województwo Śląskie.

Przekazany w środę w Katowicach EFL to pierwszy z dwóch pociągów. Drugi zostanie zaprezentowany dzień później, w czwartek 14 kwietnia podczas Targów Transportu, Spedycji i Logistyki SilesiaTSl EXPO na terenie Silesia EXPO w Sosnowcu. Wcześniej jeden z pojazdów wystawiony był w Berlinie na Międzynarodowych Targach Technologii Transportowych InnoTrans2010.

Umowa na kolejny, dziewiąty elektryczny zespół trakcyjny typu ELF podpisana została 30 marca br. Będzie on technicznie podobny do wcześniej zamówionych składów.

Zgodnie z przetargiem przedmiotem zamówienia jest dostawa ośmiu Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych do wykonywania pasażerskich przewozów regionalnych, z napędem elektrycznym. Pojazd winien być: jednoprzestrzenny, 4-członowy, wyposażony w kabinę maszynisty na obu końcach pojazdu, na wspólnych wózkach, o długości od 59,5 do 80,5 m, o liczbie miejsc siedzących większej lub równej 200, nominalnej pojemności pojazdu większej lub równej 450 (miejsc siedzących i stojących), posiadać co najmniej 8 drzwi po każdej stronie, przystosowany do prędkości max. 160 km/h, klimatyzowany, przystosowany do przewożenia wózków inwalidzkich i dziecięcych. EZT przystosowany jest do pracy samodzielnej oraz w trakcji wielokrotnej. Ponadto pojazd wyposażony będzie w zewnętrzny system informacji dla pasażera, system wideo-monitoringu części pasażerskiej, system audio umożliwiający emisję komunikatów oraz wyświetlacze systemu informacji pasażerskiej. Będzie też posiadał kabinę WC z układem zamkniętym, przystosowaną do obsługi osób niepełnosprawnych. Trwałość pojazdu musi być obliczona na 30 lat. Dostawca zapewnia świadczenie usług serwisowych w okresie trzech lat od daty przekazania każdego EZT, a także w ramach umowy przeszkoli personel użytkownika.

ELF dla Województwa Śląskiego – podstawowe parametry:

  • Szerokość toru/skrajnia – 1435 mm/ UIC 505-1
  • Długość całkowita – 75,25 m
  • Długość przedziału pasaż. – 59,5 m (bez przejść międzywagonowych)
  • Liczba miejsc siedzących – 200
  • Liczba miejsc stojących – 250
  • Liczba miejsc dla niepełnosprawnych – 2
  • Liczba miejsc na rowery – 4
  • Prędkość eksploatacyjna – 160 km/h
  • Przyspieszenie rozruchu – ≥1,1 m/s2
  • Napęd – asynchroniczny  
  • Falownik trakcyjny – technika IGBT
  • Moc znamionowa – 2 MW



Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, 11.04.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.