baner
baner
baner
Bombardier Transportation w Polsce Biuro Generalnego Przedstawiciela na Polskę

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Elfy już na Śląsku

Wcześniej niż zakładała podpisana umowa nowy pociąg trafia do Województwa Śląskiego. 13 kwietnia na peronie piątym katowickiego dworca, oficjalnie przekazano Samorządowi Województwa Śląskiego pierwszy elektryczny zespół trakcyjny typu ELF.

Przekazany pociąg to pierwszy z dziewięciu tego typu nowoczesnych pojazdów wyprodukowanych przez firmę Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding. W uroczystości udział wzięła wicemarszałek Województwa Śląskiego, przewodniczący Sejmiku Województwa Śląskiego, przedstawiciele producenta oraz Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych i spółki Koleje Śląskie.

Wicemarszałek Aleksandra Gajewska-Przydryga podkreśliła wagę, jaka władze regionu przykładają do zakupu nowego taboru i podnoszenia komfortu podróżowania koleją w regionie. „Peron piąty katowickiego dworca zyskał miano peronu – widma, ale pociąg Elf jest już rzeczywistością” – powiedziała podczas przekazania pojazdu. Wicemarszałek woj. śląskiego zapowiedziała też ogłoszenie konkursu na nazwę pierwszego przekazanego Elfa.

Umowę na zakup 8 pociągów, o wartości 187,4 mln zł (w tym ponad 108 mln 800 tys. zł z Unii Europejskiej), podpisano 22 grudnia 2009 r. W marcu tego roku zawarto umowę na dostawę kolejnego, dziewiątego pociągu za 22,4 mln zł. Będzie on technicznie podobny do wcześniej zamówionych składów. Wszystkie zostały zakupione przez Samorząd Województwa Śląskiego na potrzeby Kolei Śląskich. Będą jeździć na trasie z Gliwic do Częstochowy.

Formalnie, zgodnie z harmonogramem, dostawa pierwszego pojazdu powinna nastąpić w terminie 540 dni od podpisania umowy, czyli w czerwcu 2011 roku, natomiast ostatnie pojazdy dostarczone będą do 680 dni po podpisaniu umowy (czyli na przełomie października i listopada 2011 roku). Wszystko wskazuje na to, iż dostawa pojazdów nastąpi wcześniej. Sekretarz Województwa Śląskiego Łukasz Czopik zapowiedział, że najprawdopodobniej w czerwcu w regionie będzie już w sumie pięć pociągów, w lipcu siedem, a w sierpniu dziewięć.

Przekazany dziś w Katowicach EFL to pierwszy z dwóch pociągów. Drugi zostanie zaprezentowany dzień później, w czwartek 14 kwietnia, podczas Targów Transportu, Spedycji i Logistyki SilesiaTSl EXPO na terenie Silesia EXPO w Sosnowcu.

Zgodnie z umową przedmiotem zamówienia jest dostawa Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych do wykonywania pasażerskich przewozów regionalnych, z napędem elektrycznym. Pojazd składa się z czterech członów tworzących jedną przestrzeń, wyposażony jest w kabinę maszynisty na obu końcach pojazdu, na wspólnych wózkach.

Pociąg ma 200 miejsc siedzących, w sumie mieści 450 osób. Posiada 8 drzwi po każdej stronie, przystosowany jest do prędkości max. 160 km/h. Elf jest klimatyzowany, przystosowany do przewożenia wózków inwalidzkich i dziecięcych. Może pracować samodzielnie lub w trakcji wielokrotnej. Pojazd wyposażony jest w zewnętrzny system informacji dla pasażera, system wideo-monitoringu części pasażerskiej, system audio umożliwiający emisję komunikatów oraz wyświetlacze systemu informacji pasażerskiej. Posiada kabinę WC z układem zamkniętym, przystosowaną do obsługi osób niepełnosprawnych. Pojazd spełnia zaostrzone normy hałasu, dysponuje monitoringiem zewnętrznym, ma też wbudowany mechanizm liczenia pasażerów.

Trwałość pojazdu obliczono na ok. 30 lat. Dostawca zapewnia świadczenie usług serwisowych w okresie trzech lat od daty przekazania każdego EZT, a także w ramach umowy przeszkoli personel użytkownika.

ELF dla Województwa Śląskiego – podstawowe parametry:

  • Szerokość toru/skrajnia – 1435 mm/ UIC 505-1
  • Długość całkowita – 75,25 m
  • Długość przedziału pasaż. – 59,5 m (bez przejść międzywagonowych)
  • Liczba miejsc siedzących – 200
  • Liczba miejsc stojących – 250
  • Liczba miejsc dla niepełnosprawnych – 2
  • Liczba miejsc na rowery – 4
  • Prędkość eksploatacyjna – 160 km/h
  • Przyspieszenie rozruchu – ≥1,1 m/s2
  • Napęd – asynchroniczny  
  • Falownik trakcyjny – technika IGBT
  • Moc znamionowa – 2 MW



Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, 13.04.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.