baner
baner
baner
ABB Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Finansowanie sektora kolejowego - konferencja w Parlamencie Europejskim

2 czerwca 2010r. w Parlamencie Europejskim odbyła się konferencja na temat finansowania kolei. Konferencja została zorganizowana przez CER i belgijskiego posła Saida El Khadraoui z Komisji TRAN. Udział w niej wzięli: Matthias Ruete (KE, DG MOVE) oraz prezesi: Mauro Moretti (FS), Andrzej Wach (PKP S.A.), Guillaume Pepy (SNCF), Rudiger Grube (DB AG), Roger Cobbe (ARRIVA, UK), Jannie Haek (SNCB Holding), a także Johannes Ludewig – Dyrektor Wykonawczy CER. Moderatorem debaty był w/w Saïd El Khadraoui (Komisja Transportu i Turystyki PE).

Celem konferencji było zidentyfikowanie problemów w finansowaniu sektora kolejowego oraz określenie wpływu braku odpowiedniego finansowania na wydajność kolei w procesie liberalizacji. Pan El Khadraoui poinformował, że we wrześniu br zostanie wydana rewizja I PK, która między innymi wzmocni legislację europejską dotyczącą właściwego dofinansowania sektora kolejowego przez budżety publiczne państw członkowskich. Pan Matthias Ruete przyznał, iż pełne korzyści płynące z pierwszego pakietu kolejowego będą zauważalne, jeśli jego przepisy zostaną wdrożone we właściwy sposób przez wszystkie Państwa Członkowskie. Obecnie wysokość dofinansowania publicznego jest drastycznie różna w poszczególnych Państwach Członkowskich. Członkowie debaty poparli to stanowisko, dodając do niego kolejne elementy.

Pan Mauro Moretti zwrócił uwagę na brak właściwej kompensacji ze strony Państw Członkowskich realizowanych przewozów w ramach PSO i odniósł się krytycznie do dotychczasowych efektów liberalizacji, ograniczanej przez bariery rynkowe, administracyjne i techniczne. Pan Andrzej Wach podkreślił, że dla zdrowej konkurencji, która kreuje a nie działa destrukcyjnie, potrzeba tworzenia równych szans dla wszystkich podmiotów, które mają jej sprostać. Odniósł się przy tym do architektury finansowej, której koniecznymi elementami są: kontrakty wieloletnie na finansowanie infrastruktury kolejowej (MAC) zawierane pomiędzy rządem a zarządcą infrastruktury, likwidacja długów historycznych i pełne finansowanie usług w ramach PSO.

Podkreślił, że powyższe elementy architektury finansowej nie zostały jeszcze w pełni wdrożone, szczególnie w państwach członkowskich Europy Środkowej i Wschodniej, ostrzegając jednocześnie przed możliwością powstania negatywnego zjawiska przechodzenia od monopoli krajowych do monopoli globalnych na skutek pospiesznej liberalizacji przeprowadzanej w warunkach nierównowagi konkurencyjnej. Dodał, że w takich warunkach liberalizacja może doprowadzić jedynie do przesunięcia wolumenu transportowego na inne gałęzie transportu i do wyniszczającej walki wewnątrzgałęziowej. Mówiąc o wyrównaniu warunków konkurencji międzygałęziowej, wspomniał także o konieczności przeprowadzenia internalizacji kosztów zewnętrznych w transporcie i potrzebie lepszego wykorzystania kolei jako środka transportu przyjaznego środowisku. Pan Wach zwrócił się również do KE z prośba o przychylność przy rozpatrywaniu wniosków taborowych.

Pan Guillaume Pepy wskazał na kolejne problemy, między innymi na długi historyczne przedsiębiorstw kolejowych czy walkę o podnoszenie jakości warunków pracy pracowników kolejowych.

Pan Rudiger Grube zwrócił uwagę na cztery problemy: brak wystarczającej przepustowości sieci dla przyszłego popytu, biurokrację, niewystarczające finansowanie infrastruktury i brak równych warunków konkurencji międzygałęziowej.

 Pan Roger Cobbe odniósł się do usług w ramach PSO i konieczności nawiązania właściwych relacji pomiędzy zamawiającym usługę (czyli państwem) a dostawcą tej usługi (czyli przewoźnikiem), gdzie podstawą tych relacji jest właściwe sformułowanie specyfikacji kontraktu PSO. Podkreślił pozytywne efekty gospodarcze rozwoju przedsiębiorstw kolejowych i sprawnie działającego transportu – takich jak kreowanie nowych miejsc pracy, zarówno przez same przedsiębiorstwa, jak i w wyniku lepszej mobilności społecznej.

Pan Andrzej Wach dodał informację dotyczącą uregulowania tej kwestii na gruncie prawa polskiego: w systemie prawa polskiego zostanie wdrożony program mający na celu stworzenie warunków, w których organizatorzy przewozów (16 województw i rząd) będą tworzyć wzajemnie uzgadniane wieloletnie plany transportowe. Wykonawcy przewozów będą wybierani na podstawie przetargu. To zapewni wdrożenie konkurencji o rynek na tym właśnie etapie.

Pan Johannes Ludewig stwierdził, że przy podejmowaniu decyzji legislacyjnych dotyczących sektora kolejowego, KE musi być świadoma jego odmienności. Odnosząc się do wypowiedzi Pana Wacha dotyczących braków w finansowaniu kolei Państw CEEC, podkreślił iż wymagają one pilnego uzupełnienia. Komisja Europejska wymagając, aby sektor kolejowy funkcjonował jak inne sektory przemysłu, jednocześnie nakłada na kolej nowe obciążenia i ograniczenia legislacyjne, nie pozwalające na rynkowe zachowania. Obecna nierównowaga rynkowa sektora ma swoje źródło również w fakcie, że niektóre Państwa Członkowskie nie spełniają zobowiązań zawartych w zapisach I pakietu kolejowego, a jednocześnie sektor kolejowy podlega coraz głębszej liberalizacji.


Autor: (źródło: PKP S.A., 17.06.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.