baner
baner
baner
Strunobet-Migacz Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Firma Corus zadba o szyny w Eurotunelu

Eurotunel charakteryzuje się największą eksploatacją pośród europejskich linii kolejowych. Obciążenie w ciągu roku wynosi tu ponad 100 milionów ton, co powoduje gwałtowne zużycie szyn zarówno w samym tunelu, jak i na terminalach. Zapoczątkowane przez firmę Corus badania nad szynami ze stali bainitycznej jak i termicznie obrabianej stali MHH o zwiększonej twardości mają na celu wydłużenie okresu ich żywotności o 50%.

Eurotunel stoi w obliczu dwojakiej natury problemów związanych z zużyciem szyn. Pierwszy z nich związany jest z faktem, że szyny - w wyniku zmęczenia materiału - pękają, co nakłada na operatora obowiązek ich regularnego szlifowania oraz całkowitej wymiany po przewiezieniu po nich 650 milionów ton obciążenia, czyli co około sześć lat. Drugi z nich to fakt, że szyny w terminalach we Francji i w Anglii zużywają się niezwykle szybko ze względu na mały promień skrętu toru (od 300 do 500 m). Tory te wykorzystywane są przez pociągi wahadłowe do zawracania przed wyruszeniem w podróż powrotną przez tunel.

Celem rozwiązania tych dwóch problemów rozpoczęto badania finansowane przez rząd francuski w ramach projektu klastra konkurencyjności o nazwie I – TRANS - TTSA (ang. Track Train System Availability). Kierownictwo przedsięwzięcia związanego z szynami wchodzącego w skład projektu objęła firma Corus Rail France, a wspiera ją Railtech zajmująca się problemami spawania termitowego szyn, oraz INSA Lyon, instytut uniwersytecki badający mechanizmy zużycia i pękania materiału.

Firma Corus dostarczyła szyny do prowadzenia testów w trzech dziedzinach badawczych. Pierwsza z nich to szyny ze stali bainitycznej, przeznaczone do torów w tunelu. Tego rodzaju stal znana jest już w przemyśle maszynowym ze swej odporności na zmęczenie materiału, lecz w kolejnictwie jest nowością. Stal taka jest bardziej odporna, lecz jednocześnie trudniejsza w obróbce; należy dopracować proces produkcyjny i określić odpowiedni skład chemiczny. Z kolei, termicznie obrabianą stal MHH o zwiększonej twardości zastosowano w torach w dwóch pętlach terminalowych. Szyny te charakteryzują się szczególną odpornością na zużycie, a stosuje się je - na przykład - w bardzo obciążonych torach w kopalniach. Ich produkcja możliwa jest dzięki opracowanemu w zakładzie Corus w Hayange specjalnemu procesowi obróbki cieplnej, w którym uniknięto konieczności prostowania rolkowego w końcowym etapie produkcji. Naprężenie szczątkowe w szynie pozostaje na niezwykle niskim poziomie, co znacznie zmniejsza ryzyko rozprzestrzeniania się pęknięć w środniku szyny.

Celem badań jest wydłużenie okresu żywotności szyn o 50%, użytkowanych zarówno w samym tunelu, jak i w pętlach terminalowych. Doświadczalne tory MHH położono w kwietniu i wrześniu 2007 roku. Szyny ze stali bainitycznej położono w styczniu i marcu 2007 roku. W obecnej chwili wyniki testów zgadzają się z przewidywanym wówczas wartościami, jednak badania prowadzone będą przez kolejne cztery lata. Dalekosiężnym celem komercyjnym jest wymiana 56 km podwójnego toru w tunelu oraz łącznie 15 km w pętlach we Francji i w Anglii.

W ciągu ostatnich czterech lat firma Corus dostarczyła na potrzeby Eurotunelu około 15 000 ton szyn poddanych obróbce cieplnej.


Autor: (źródło: Corus Rail France S.A., 25.09.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.