baner
baner
baner
Stadler Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Firma Corus zadba o szyny w Eurotunelu

Eurotunel charakteryzuje się największą eksploatacją pośród europejskich linii kolejowych. Obciążenie w ciągu roku wynosi tu ponad 100 milionów ton, co powoduje gwałtowne zużycie szyn zarówno w samym tunelu, jak i na terminalach. Zapoczątkowane przez firmę Corus badania nad szynami ze stali bainitycznej jak i termicznie obrabianej stali MHH o zwiększonej twardości mają na celu wydłużenie okresu ich żywotności o 50%.

Eurotunel stoi w obliczu dwojakiej natury problemów związanych z zużyciem szyn. Pierwszy z nich związany jest z faktem, że szyny - w wyniku zmęczenia materiału - pękają, co nakłada na operatora obowiązek ich regularnego szlifowania oraz całkowitej wymiany po przewiezieniu po nich 650 milionów ton obciążenia, czyli co około sześć lat. Drugi z nich to fakt, że szyny w terminalach we Francji i w Anglii zużywają się niezwykle szybko ze względu na mały promień skrętu toru (od 300 do 500 m). Tory te wykorzystywane są przez pociągi wahadłowe do zawracania przed wyruszeniem w podróż powrotną przez tunel.

Celem rozwiązania tych dwóch problemów rozpoczęto badania finansowane przez rząd francuski w ramach projektu klastra konkurencyjności o nazwie I – TRANS - TTSA (ang. Track Train System Availability). Kierownictwo przedsięwzięcia związanego z szynami wchodzącego w skład projektu objęła firma Corus Rail France, a wspiera ją Railtech zajmująca się problemami spawania termitowego szyn, oraz INSA Lyon, instytut uniwersytecki badający mechanizmy zużycia i pękania materiału.

Firma Corus dostarczyła szyny do prowadzenia testów w trzech dziedzinach badawczych. Pierwsza z nich to szyny ze stali bainitycznej, przeznaczone do torów w tunelu. Tego rodzaju stal znana jest już w przemyśle maszynowym ze swej odporności na zmęczenie materiału, lecz w kolejnictwie jest nowością. Stal taka jest bardziej odporna, lecz jednocześnie trudniejsza w obróbce; należy dopracować proces produkcyjny i określić odpowiedni skład chemiczny. Z kolei, termicznie obrabianą stal MHH o zwiększonej twardości zastosowano w torach w dwóch pętlach terminalowych. Szyny te charakteryzują się szczególną odpornością na zużycie, a stosuje się je - na przykład - w bardzo obciążonych torach w kopalniach. Ich produkcja możliwa jest dzięki opracowanemu w zakładzie Corus w Hayange specjalnemu procesowi obróbki cieplnej, w którym uniknięto konieczności prostowania rolkowego w końcowym etapie produkcji. Naprężenie szczątkowe w szynie pozostaje na niezwykle niskim poziomie, co znacznie zmniejsza ryzyko rozprzestrzeniania się pęknięć w środniku szyny.

Celem badań jest wydłużenie okresu żywotności szyn o 50%, użytkowanych zarówno w samym tunelu, jak i w pętlach terminalowych. Doświadczalne tory MHH położono w kwietniu i wrześniu 2007 roku. Szyny ze stali bainitycznej położono w styczniu i marcu 2007 roku. W obecnej chwili wyniki testów zgadzają się z przewidywanym wówczas wartościami, jednak badania prowadzone będą przez kolejne cztery lata. Dalekosiężnym celem komercyjnym jest wymiana 56 km podwójnego toru w tunelu oraz łącznie 15 km w pętlach we Francji i w Anglii.

W ciągu ostatnich czterech lat firma Corus dostarczyła na potrzeby Eurotunelu około 15 000 ton szyn poddanych obróbce cieplnej.


Autor: (źródło: Corus Rail France S.A., 25.09.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.