Po rozstrzygnięciu przez Komisję Europejską konkursów przeprowadzonych w 2011 r. w ramach programu wieloletniego Polska otrzymała środki z Funduszu TEN-T na realizację 2 projektów o łącznej wartości 32,99 mln EURO. Przyznana pomoc finansowa wynosi 16,5 mln EUR, co stanowi 10,2% całkowitej alokacji w ramach rozstrzygniętych konkursów. Jest to 3 wynik (po Hiszpanii i Włoszech) wśród wszystkich państw biorących udział w konkursach.
30 stycznia 2012 r. rozstrzygnięto konkursy przeprowadzone w 2011 r. w ramach programu wieloletniego i przyznano środki z Funduszu TEN-T na współfinansowanie projektów w zakresie rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (Trans-European Network - Transport).
Całkowita kwota środków z Funduszu TEN-T rozdysponowana w ramach rozstrzygniętych konkursów wyniosła 161,3 mln EUR:
- 47,8 mln EUR dla projektów z zakresu Autostrad Morskich – MoS;
- 10,2 mln EUR dla projektów z zakresu Usług Informacji Rzecznej – RIS;
- 103,3 mln EUR dla projektów z zakresu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym – ERTMS.
Polska złożyła 2 samodzielne projekty, które otrzymały dofinansowanie z Funduszu TEN-T. Są to:
- Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 1 na ciągu linii E20/CE20 na odcinku Kunowice – Terespol, projektz głoszony przez PKP PLK S.A. Dofinansowanie: 15,43 mln EUR.
Przyznanie dofinansowania dla przedmiotowego projektu przyczyni się do przyśpieszenia wdrożenia nowoczesnego systemu sterowania ruchem na liniach kolejowych w Polsce. Jest to drugi dofinansowany z Funduszu TEN-T, obok CMK na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie, projekt inwestycyjny PKP PLK S.A. z zakresu ERTMS.
Zakup i instalacja urządzeń pokładowych ETCS SRS 3.x.0 w 9 lokomotywach ES64U4 „Husarz” (EU44) oraz testy liniowe na odcinkach infrastruktury wyposażonych w urządzenia ETCS Level 1 i 2 SRS 2.3.0 w Polsce, Czechach i Austrii, projekt zgłoszony przez PKP Intercity S.A. Dofinansowanie: 1,07 mln EUR.
Wsparcie przez Komisję Europejską przedmiotowego projektu umożliwi, dzięki funkcjonalnościom systemu ETCS, wykorzystanie w trakcie eksploatacji możliwości lokomotyw Husarz.
Ponadto wsparcie z Funduszu TEN-T otrzymały także 2 projekty, w których Polska uczestniczyła wspólnie z innymi krajami:
- IRIS Europe 3 – beneficjent po stronie polskiej: MTBiGM;
- LNG In Baltic Sea Ports – beneficjent po stronie polskiej: ZMP Szczecin i Świnoujście.
Autor: (źródło: Ministerstwo Transportu, 07.02.2012)