baner
baner
baner
CSI Sp.j.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Funkcjonalność dworca w Terespolu

PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Lublinie wraz z   przedstawicielami Spółek Grupy PKP oraz firmą GPVT Pracownia Architektoniczna  s.c. z Poznania wstępnie przygotował program funkcjonalno-użytkowy, który zrealizowany zostanie na przeznaczonym do modernizacji dworcu kolejowym w Terespolu. Obiekt po modernizacji będzie bardziej przyjazny dla pasażerów, rozwiązany zostanie problem miejscowych rowerzystów, a nowy wygląd sprawi, że budynek stanie się ozdobą miasta.

W dniu 26 stycznia 2010 r. Inwestor - PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Lublinie – zorganizował spotkanie w sprawie ustalenia programu funkcjonalno – użytkowego budynku dworca kolejowego. Do rozmów zaproszono użytkowników budynku oraz wykonawcę dokumentacji projektowej, budowlanej i wykonawczej firmę GPVT Pracownia Architektoniczna s.c. z Poznania, wybranej spośród czterech oferentów biorących udział w przetargu nieograniczonym.

Jednym z tematów rozmów było zorganizowanie ciągu komunikacyjnego umożliwiającego osobom poruszającym się rowerami korzystanie z tunelu podziemnego przebiegającego pod układem torowym. Obecnie wyjście z tunelu prowadzi wprost do poczekalni dworca, tu natomiast obowiązuje zakaz wprowadzania rowerów.  Aby rozwiązać problem, Inwestor przewiduje wyodrębnienie powierzchni komunikacyjnej łączącej przejście podziemne z parkingiem usytuowanym obok dworca. Tu planowane jest zorganizowanie dodatkowych miejsc postojowych dla samochodów i rowerów o pow. ok. 600 m2.

W wyniku przeprowadzonej modernizacji zmieni się wygląd elewacji budynku. Nowy wizerunek będzie zgodny z wprowadzonymi przez PKP S.A. ujednoliconymi zasadami kolorystyki i oznakowania obiektów dworcowych. Jednocześnie PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Lublinie planuje stworzenie nowoczesnych, przystosowanych dla osób niepełnosprawnych kas biletowych, sanitariatów, punktu informacyjnego oraz pomieszczenia na potrzeby opiekuna z dzieckiem. Modernizacja obejmie również przebudowę pomieszczeń ogólnodostępnych i wykonanie windy. Nowością na dworcu będą ruchome schody prowadzące na antresolę usytuowaną w budynku, gdzie oczekujący będą mogli skorzystać z usług gastronomicznych oraz dostępu do internetu. W budynku swoje biura będą miały także Spółki związane z obsługą podróżnych.

Dzięki dobrej współpracy PKP S.A. Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami w Lublinie i Urzędu Miasta Terespol już wcześniej dokonano poprawy stanu technicznego okolicy dworca. W 2008 r. Gmina Terespol nabyła od PKP S.A. plac przed dworcem. Urząd Miasta wykonał nową nawierzchnię asfaltową podjazdu oraz zlecił wymianę krawężników drogowych, a PKP S.A. dokonała przebudowy chodnika przebiegającego wzdłuż elewacji frontowej. Wydzielono miejsca parkingowe umożliwiające dostęp do budynku dworca podróżnym (w tym osobom niepełnosprawnym), służbom kolejowym i służbom ratowniczym. Przebudowa dworca kolejowego Terespol jest spójna z ogólnokrajową i europejską strategią rozwoju transportu kolejowego. Dworzec kolejowy PKP Terespol jest kluczowym ogniwem w komunikacji kolejowej zarówno w odniesieniu do krajowego jak i międzynarodowego przewozu osób i towarów. Stacja graniczna Terespol położona jest na ciągu linii E20 przy Granicy Państwa z Białorusią.

Polskie Koleje Państwowe S.A. prowadzą w tej chwili proces inwestycyjny na prawie czterdziestu dworcach kolejowych. Do 2012 roku swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski i w miastach o różnej wielkości. Jest to największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 30 lat!

Do 2012 roku PKP S.A. wydadzą na ten cel fundusze o wartości ponad 670 mln złotych. Modernizacje finansowane są z następujących źródeł: fundusze Unii Europejskiej (236 mln złotych), fundusze budżetu państwa (353 mln złotych), fundusze własne PKP S.A. (102 mln złotych). Przez dwa lata PKP S.A. przygotowały niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów. Prace budowlane w ramach tego programu na pierwszych dworcach rozpoczną się w pierwszej połowie 2010 roku.

Oprócz tego PKP S.A. współpracują z dużymi firmami developerskimi, które są partnerami PKP S.A. przy projektach przebudowy dworców w: Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 2 mld złotych.

PKP S.A. dążą do tego, aby zmodernizowane i budowane nowe dworce były przyjazne pasażerom, bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bardziej bezpieczne i przystosowane do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się.

Zmodernizowane dworce mają być związane nie tylko z podróżą, lecz także miejscami spotkań i sposobem na spędzanie wolnego czasu. PKP S.A. chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi łączącymi różne środki transportu z dużymi parkingami, wzbogaconymi o dodatkowe usługi komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne.


Autor: (źródło: PKP S.A., 28.01.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.