baner
baner
baner
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „UNITOR” s.c. Katarzyna Stosik & Jacek Stosik

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Gdańsk (nie) potrzebuje kolei na zachód

Kolejową linię Gdańsk-Szczecin może czekać inny los, niż będącą częścią tzw. sieci transeuropejskiej drogę krajową nr 6 do Szczecina. O tym, że Gdańsk potrzebuje połączenia prowadzącego na zachód Ministerstwo Infrastruktury nie jest przekonane.

Tzw. TEN-T, czyli sieć transeuropejskich korytarzy transportowych, tworzą najważniejsze drogi, koleje, lotniska i porty w Europie. W Polsce było ich do tej pory bardzo mało. Jeśli chodzi o drogi, to do sieci należą krajowe trasy od nr 1 do 10 oraz 18, 22 i 69. Dla Gdańska najistotniejsze są nr 1 (do Łodzi) i 7 (do Warszawy). Pozostaje kwestia połączenia wschód-zachód - takie korytarze przebiegają m.in. przez: Warszawę, Poznań, Łódź, Wrocław czy Kraków. Na północy takiego ciągu nie przewidziano.

Nie inaczej jest w kwestii kolei, gdyż na Pomorzu wytyczono korytarz E-65 łączący Gdańsk z Warszawą, Katowicami i południem Europy. Brak natomiast połączenia wschód-zachód. Jest jednak właśnie teraz okazja, aby to zmienić, ponieważ zakres sieci TEN-T jest aktualizowany co pięć lat (ostatnio doszło do tego w 2005 r.). Pomiędzy ministerstwami Rozwoju Regionalnego i Infrastruktury a samorządami od miesięcy trwają konsultacje w tej sprawie. Wnioski, których jest mnóstwo dotyczą nowych lotnisk, dróg i kolei. Sprawa warta jest zachodu, gdyż w przypadku infrastruktury będącej częścią TEN-T, łatwiej o dofinansowanie remontów i rozbudowy z unijnych funduszy.

Dla Pomorza najistotniejsze wnioski to: - Wpisanie do sieci TEN-T drogi krajowej oraz linii kolejowej Gdańsk - Szczecin - deklaruje wicemarszałek województwa Mieczysław Struk.

Szanse są duże jeśli chodzi o drogę. Poza tym, rząd przyspieszył przygotowania do rozbudowy obecnej drogi krajowej do rangi trasy ekspresowej. - W przypadku kolei trwają ciągle negocjacyjne przepychanki. - przyznaje Struk.

Składają się na nie interpelacje posłów, zarówno z Pomorza Gdańskiego jak i Zachodniego. Jak czytamy w odpowiedzi na jedną z takich interpelacji posła Jerzego Budnika, do Berlina pociągiem mamy jeździć przez... Poznań lub Wrocław. - Zespół do spraw modyfikacji sieci TEN-T uznał istniejące punkty styku sieci kolejowej TEN-T w obu państwach, a mianowicie Rzepin/Frankfurt nad Odrą, Węgliniec/Horka oraz Zgorzelec/Goerlitz, - za wystarczające z punktu widzenia obecnej i nadchodzącej perspektywy rozwojowej. - czytamy w odpowiedzi wiceministra Infrastruktury Tadeusza Jarmuziewicza.

- Czyli Wrocław czy Kraków zasługują na korytarze europejskie na zachód, tak samo jak Poznań, a wraz z nimi atrakcyjne połączenia międzynarodowe na zachód. Gdańsk i jego aglomeracja, trzecia w kraju, oraz Szczecin - już nie. - komentuje jeden z gdańskich urzędników.

Wszelkie zmiany w sieci TEN-T zatwierdzone zostaną w przyszłym roku. - Mamy jeszcze czas na konsultacje. Połączenie kolejowe na zachód jest jednym z kluczowych z punktu widzenia rozwoju regionu. - deklaruje Struk.


Autor: (źródło: Michał Tusk, Gazeta Wyborcza Trójmiasto, 19.11.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.