baner
baner
baner
Stadler Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Gdańsk (nie) potrzebuje kolei na zachód

Kolejową linię Gdańsk-Szczecin może czekać inny los, niż będącą częścią tzw. sieci transeuropejskiej drogę krajową nr 6 do Szczecina. O tym, że Gdańsk potrzebuje połączenia prowadzącego na zachód Ministerstwo Infrastruktury nie jest przekonane.

Tzw. TEN-T, czyli sieć transeuropejskich korytarzy transportowych, tworzą najważniejsze drogi, koleje, lotniska i porty w Europie. W Polsce było ich do tej pory bardzo mało. Jeśli chodzi o drogi, to do sieci należą krajowe trasy od nr 1 do 10 oraz 18, 22 i 69. Dla Gdańska najistotniejsze są nr 1 (do Łodzi) i 7 (do Warszawy). Pozostaje kwestia połączenia wschód-zachód - takie korytarze przebiegają m.in. przez: Warszawę, Poznań, Łódź, Wrocław czy Kraków. Na północy takiego ciągu nie przewidziano.

Nie inaczej jest w kwestii kolei, gdyż na Pomorzu wytyczono korytarz E-65 łączący Gdańsk z Warszawą, Katowicami i południem Europy. Brak natomiast połączenia wschód-zachód. Jest jednak właśnie teraz okazja, aby to zmienić, ponieważ zakres sieci TEN-T jest aktualizowany co pięć lat (ostatnio doszło do tego w 2005 r.). Pomiędzy ministerstwami Rozwoju Regionalnego i Infrastruktury a samorządami od miesięcy trwają konsultacje w tej sprawie. Wnioski, których jest mnóstwo dotyczą nowych lotnisk, dróg i kolei. Sprawa warta jest zachodu, gdyż w przypadku infrastruktury będącej częścią TEN-T, łatwiej o dofinansowanie remontów i rozbudowy z unijnych funduszy.

Dla Pomorza najistotniejsze wnioski to: - Wpisanie do sieci TEN-T drogi krajowej oraz linii kolejowej Gdańsk - Szczecin - deklaruje wicemarszałek województwa Mieczysław Struk.

Szanse są duże jeśli chodzi o drogę. Poza tym, rząd przyspieszył przygotowania do rozbudowy obecnej drogi krajowej do rangi trasy ekspresowej. - W przypadku kolei trwają ciągle negocjacyjne przepychanki. - przyznaje Struk.

Składają się na nie interpelacje posłów, zarówno z Pomorza Gdańskiego jak i Zachodniego. Jak czytamy w odpowiedzi na jedną z takich interpelacji posła Jerzego Budnika, do Berlina pociągiem mamy jeździć przez... Poznań lub Wrocław. - Zespół do spraw modyfikacji sieci TEN-T uznał istniejące punkty styku sieci kolejowej TEN-T w obu państwach, a mianowicie Rzepin/Frankfurt nad Odrą, Węgliniec/Horka oraz Zgorzelec/Goerlitz, - za wystarczające z punktu widzenia obecnej i nadchodzącej perspektywy rozwojowej. - czytamy w odpowiedzi wiceministra Infrastruktury Tadeusza Jarmuziewicza.

- Czyli Wrocław czy Kraków zasługują na korytarze europejskie na zachód, tak samo jak Poznań, a wraz z nimi atrakcyjne połączenia międzynarodowe na zachód. Gdańsk i jego aglomeracja, trzecia w kraju, oraz Szczecin - już nie. - komentuje jeden z gdańskich urzędników.

Wszelkie zmiany w sieci TEN-T zatwierdzone zostaną w przyszłym roku. - Mamy jeszcze czas na konsultacje. Połączenie kolejowe na zachód jest jednym z kluczowych z punktu widzenia rozwoju regionu. - deklaruje Struk.


Autor: (źródło: Michał Tusk, Gazeta Wyborcza Trójmiasto, 19.11.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.