baner
baner
baner
H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Gdańskie konferencje ZEUS i GAMBIT

W dniach 21-23 kwietnia br. w Politechnice Gdańskiej odbywają się dwie międzynarodowe konferencje podsumowujące programy bezpieczeństwa transportu: ZEUS i GAMBIT.

Szwedzi mają bezpieczne samochody i świadomych kierowców, Niemcy najbezpieczniejsze drogi, we Francji zanotowano największy w historii spadek wypadków drogowych, a na Łotwie za jazdę z 1 promilem alkoholu idzie się na 15 dni do więzienia. Jakie doświadczenia z krajów UE może wynieść Polska? Dlaczego samoloty są uznawane za najbezpieczniejsze środki transportu i dlaczego powinniśmy rozwijać transport kolejowy? Na te i wiele innych pytań odpowiedzą uczestnicy konferencji – naukowcy i eksperci z Polski i zagranicy zajmujący się tematyką bezpieczeństwa transportu. Prelegenci z Polski zaprezentują rozwiązania dla naszego kraju, a specjaliści z zagranicy przedstawią jak podobne rozwiązania wpłynęły na poprawę bezpieczeństwa w innych krajach Unii Europejskiej.

Konferencja ZEUS

Pierwsza konferencja, która odbędzie się w dniach 21-22 kwietnia br dedykowana jest "Zintegrowanemu Systemowi Bezpieczeństwa Transportu - ZEUS" – projektowi badawczemu zamówionemu przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. To pierwsza w tej części Europy koncepcja integracji systemów bezpieczeństwa głównych gałęzi transportu: drogowego, kolejowego, lotniczego i wodnego.

Politechnika Gdańska jest generalnym wykonawcą przedsięwzięcia oraz realizatorem części drogowej. Partnerami projektu są: Politechnika Śląska – transport kolejowy, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie – transport lotniczy oraz Akademia Morska w Szczecinie – transport wodny.

Podczas konferencji autorzy przedstawią zasady integracji systemów zarządzania we wszystkich rodzajach transportu na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym oraz zaprezentują model zintegrowanego systemu bezpieczeństwa transportu w Polsce.

Seminarium GAMBIT

Kontynuacją konferencji ZEUS będzie międzynarodowe seminarium „GAMBIT 2010 – Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego w Polsce u progu nowej polityki transportowej UE” zaplanowane na 22 i 23 kwietnia i organizowane pod patronatem Ministra Infrastruktury.

Seminarium omawiać będzie obecny stan przygotowań Polski do wdrożenia dyrektywy unijnej z zakresu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. Na spotkaniu zaprezentowane zostaną także efekty polskiego udziału w Projekcie EuroRAP – europejskim programie oceny dróg.

Opracowany nowy Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego - GAMBIT 2005, uwzględniający wytyczne UE, wpisany jest w program rozwoju Polski na lata 2007-13 oraz bazuje na strategicznym dokumencie jakim jest „Polityka transportowa państwa na lata 2006-2025”. Polityka transportowa UE przyjęła za cel zmniejszenie w okresie 2001 - 2010 liczby śmiertelnych ofiar o 50%, głównie poprzez  integrację badań naukowych prowadzonych w UE, harmonizację przepisów, promocję nowych technologii w konstrukcji pojazdów, nowych wytycznych projektowania dróg i bezpiecznego ich otoczenia oraz stosowanie inteligentnych systemów, zwłaszcza w nadzorze nad ruchem drogowym.

Czarne prognozy

Polska każdego roku traci w wyniku wypadków około 30 mld zł, co stanowi ponad 2% PKB. W 2009 roku na polskich drogach zginęło 4.564 osób a na rok 2010 prognozy te wynoszą około 4.000 osób. Światowa Organizacja Zdrowia prognozuje, że do 2020 roku wypadki w transporcie drogowym przesuną się z 9 na 3 miejsce na liście głównych przyczyn zgonów na świecie (tuż po chorobach układu krążenia i nowotworach).

Dlaczego np. w lotnictwie nie publikowane są takie dane? Ponieważ tu przyjęto zasadę „zero tolerancji”. Natomiast w innych systemach transportu, np. transporcie drogowym bezpieczeństwo jest traktowane jak restrykcja, niż jakość mobilności a wśród kierowców panuje pogląd, że wszelkie rozwiązania na rzecz poprawy bezpieczeństwa, jak choćby radary, służą uprzykrzeniu życia.

Rozproszony system bezpieczeństwa transportu w Polsce

Tymczasem badania zrealizowane w Projekcie ZEUS pokazały, że problemy bezpieczeństwa w różnych dziedzinach są bardzo często tej samej natury i mogą też zostać sformalizowane w ten sam sposób. Jednak analiza czterech gałęzi systemów transportu pokazała, że w Polsce zarządzanie transportem jak i podział kompetencji w zakresie bezpieczeństwa są rozproszone i zróżnicowane.

Bazy danych o wypadkach prowadzą w szczególności: KG Policji, KG Państwowej Straży Pożarnej, Główny Inspektorat Transportu Drogowego, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, przedsiębiorstwa przewozowe. Do grona instytucji należy dodać liczne instytucje i organizacje wspierające jak: uczelnie wyższe, branżowe ośrodki naukowo-badawcze, urzędy miast i gmin, samorządy lokalne, a także straż miejską i lokalne zarządy transportu. Wymaga to opracowania metod tych badań oraz właściwych dla nich regulacji prawnych.

Koncepcja integracji systemów bezpieczeństwa transportu

Konsorcjum Naukowe Projektu podjęło się badań obejmujących rozproszone dotychczas w poszczególnych gałęziach transportu elementy struktury systemu: funkcjonalne, informacyjne, organizacyjne, prawne, techniczne, przestrzenne i kadrowe. Na podstawie przeprowadzonej analizy zaprojektowano integrację wybranych funkcji systemów, które do tej pory podejmowane były w sposób nieskoordynowany pomiędzy gałęziami transportu. Obszary, w których dojdzie do fuzji  to np. zarządzanie bezpieczeństwem, monitoring bezpieczeństwa, ratownictwo, system informacji, badania naukowe oraz badania powypadkowe.

Więcej informacji oraz szczegółowe programy obu konferencji na stronach internetowych: www.e-zeus.eu oraz www.gambit.org.pl


Autor: (źródło: Politechnika Gdańska, 20.04.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.