baner
baner
baner
ATC s.c. W.I.D. Kaczmarek

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Gdy zamiast pociągu przyjeżdża autobus

Co zrobić, gdy nasz pociąg został odwołany, a w jego miejsce przewoźnik uruchomił autobusy zastępcze?

Awarie, trudne warunki atmosferyczne, wypadki… Zdarza się, że pociągi są odwoływane, a zamiast nich kursują autobusy zastępcze. Warto pamiętać, że często jest to jedyne wyjście z trudnej sytuacji, w której znalazł się przewoźnik. Zarówno przewoźnicy, jak i Samorząd Województwa – organizator przewozów – dokładają starań, by pasażerowie kolei korzystali z komunikacji zastępczej jak najrzadziej. Co jednak zrobić, gdy do takiej sytuacji dojdzie?

Prawa i przywileje podróżnych reguluje w tej sytuacji ustawa o prawie przewozowym. W myśl jej zapisów, podstawą wykonania usługi jest zawarcie umowy przewozu. Artykuł 16. wspomnianej ustawy dodaje, że umowę przewozu zawiera się przez nabycie biletu na przejazd lub spełnienie innych określonych przez przewoźnika warunków dostępu do środka transportowego. Jeśli warunki nie zostały ustalone, umowę z przewoźnikiem podróżny zawiera przez samo zajęcie miejsca w środku transportowym.

Sprawa jest więc prosta. Gdy mamy bilet lub wsiadamy do pociągu na przystanku, na którym nie ma możliwości zakupu biletu, jesteśmy „umówieni” z przewoźnikiem. Od tego momentu mamy prawo egzekwować należyte wykonanie umowy. Podróżny w trosce o odpowiednie wykonanie umowy może wykorzystać kilka paragrafów prawa przewozowego.

I tak, jeżeli przed rozpoczęciem przejazdu lub w czasie jego trwania zaistnieją okoliczności uniemożliwiające jego kontynuację zgodnie z umową – przewoźnik musi niezwłocznie powiadomić podróżnych i zapewnić im przewóz zastępczy do miejsca przeznaczenia przy użyciu innego środka transportu. Ponieważ autobusy często kursują dłużej niż pociąg. Dlatego, jeżeli opóźnienie spowoduje utratę połączenia przewidzianego w rozkładzie jazdy, podróżnemu przysługuje zwrot należności za cały przerwany przejazd. Na dodatek ma prawo do bezpłatnego powrotu do miejsca wyjazdu. Pod warunkiem, że przewoźnik nie ma możliwości zorganizowania takiego przewozu.

A co, jeśli komunikacja zastępcza nie pojawia się na przystanku?

Podróżny może skorzystać z przewozu innym środkiem transportu (busem, taxi) do najbliższej stacji, od której możliwe jest dalsze korzystanie z usług kolei. Później, na podstawie rachunku za ten przejazd, pasażer może wystąpić do przewoźnika kolejowego z wnioskiem o zwrot kosztów. Warunkiem koniecznym jest jednak wcześniejsze zawarcie umowy, czyli posiadanie ważnego biletu na przejazd.


Autor: (źródło: koleje.dolnyslask.pl, 16.03.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.