Kwota, którą spółka zarobiła w I półroczu 2009 r. to 13,5 mln zł. Zysk netto wyniósł w porównaniu do analogicznego okresu z 2008 r. 10 mln zł mniej.
Z uwagi na długi Przewozów Regionalnych wobec PKP InterCity wynik ten może ulec zmianie. Zaległości osiągnęły już ok. 120 mln zł. Intercity świadome jest tego, iż mimo zablokowania przez komornika konta samorządowej spółki nie odzyskają pieniędzy w tym roku. - Audytor przygląda się teraz kwestii rezerw na wierzytelności wobec Przewozów Regionalnych. Niewykluczone, że trzeba będzie je zapisać jeszcze w pierwszym półroczu. - mówi Krzysztof Celiński, prezes PKP InterCity.
Jeśli chodzi o dług PKP Intercity, to należność wobec PKP PLK za korzystanie z torów wynosi ok. 160 mln zł. Firma od 2006 r. z kredytów i emisji obligacji na inwestycje ponad 420 mln zł. - Część tego musimy spłacić w przyszłym roku. Zapewne tak jak i w tym część zostanie zrolowana. - mówi Celiński.
Na wiosnę przyszłego roku planowano debiut firmy na warszawskiej giełdzie. Termin może się jednak przesunąć o pół roku. Winne jest nierozstrzygnięcie do tej pory przetargu (jest opóźniony o około osiem miesięcy) na zakup 20 szybkich pociągów. W najbliższych latach to jedna z największych inwestycji zaplanowanych przez przewoźnika. Intercity zagwarantowane na ten cel ma 200 mln zł unijnych dotacji.
Na jaką kwotę firma zaciągnie pożyczkę w Europejskim Banku Inwestycyjnym i w jakiej wysokości będzie jej wkład własny nie będzie wiadomo do momentu podpisania umowy z wykonawcą. - Do końca listopada lub na początku grudnia wyślemy zapytania ofertowe. - mówi Krzysztof Celiński.
Prezes spółki zapewnia, że od strony formalnej prywatyzacja spółki będzie możliwa już na początku 2010 r. - Wszystkie dokumenty mamy już praktycznie gotowe. Wydaje się, że zwlekanie z prywatyzacją nie działa na korzyść sprzedającego i spółki, ale debiut na giełdzie na jesieni nie jest wykluczony. - mówi Celiński. - Zamknięcie finansowe inwestycji ma wpływ na termin wprowadzenia spółki na warszawską giełdę. - przyznaje Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.
Autor: (źródło: Agnieszka Stefańska, PARKIET, 13.11.2009)