baner
baner
baner
AKSON MEDIA Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Grupa PKP CARGO utrzymuje wysoką zyskowność w trudnych warunkach makroekonomicznych

Grupa PKP CARGO pozostała w 2013 roku bezdyskusyjnym liderem rynku w Polsce pod względem wykonanej pracy przewozowej (59 proc. udziału w rynku), jak i przewiezionej masy (49 proc. udziału 
w rynku).

W wyniku spowolnienia gospodarczego wielkość przewiezionej masy spadła o 2 proc. w ujęciu rocznym 
do 114,4 mln ton ładunków, a wykonana praca przewozowa wyniosła 30,1 mld tonokilometrów, 
co oznacza wzrost o 2 proc. w ujęciu rocznym. Wyższy wskaźnik wykonanej pracy przewozowej to wynik dłuższej średniej trasy przewozów towarów. Był to efekt m.in. większej liczby przewozów węgla do portów morskich i rud z portów do ośrodków hutniczych na terenie Europy Środkowej.

Oceniając podstawowe segmenty działalności Grupy PKP CARGO w 2013 roku wzrósł transport węgla 
(o 18 proc. rdr) oraz rud i metali (o 14 proc. rdr). Spadły natomiast przewozy w segmencie kruszyw 
i materiałów budowlanych wskutek opóźnienia inwestycji infrastrukturalnych i niekorzystnych warunków atmosferycznych w 2013 roku (o 15 proc. rdr) oraz przewozy intermodalne (o 16 proc. rdr) jako wynik spowolnienia w branży motoryzacyjnej (spadek globalnego popytu na samochody i części motoryzacyjne).

- W warunkach spowolnienia gospodarki i jednorazowych kosztów realizacji zapisów Paktu Gwarancji Pracowniczych potwierdziliśmy potencjał Grupy PKP CARGO do generowania zysków, czym wyróżniamy się na tle branży w Polsce i w Europie. Konsekwentnie utrzymujemy pozycję lidera rynku w Polsce, zdolnego do skutecznej ekspansji w Europie i stałego rozwoju. Realizujemy strategię prezentowaną podczas debiutu giełdowego zakładającą zwiększanie efektywności i wykorzystanie w pełni boomu inwestycyjnego na kolei, który powinien przywrócić konkurencyjność tej branży transportowej w Polsce. Wszelkie działania Grupy w tym zakresie odbywają się z korzyścią dla gospodarki, środowiska kolejowego, Grupy PKP CARGO, jej pracowników i akcjonariuszy – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP CARGO S.A.

NIŻSZE KOSZTY, WOLNA GOTÓWKA

Przychody na poziomie skonsolidowanym wyniosły 4,8 mld zł wobec 5,17 mld zł w roku 2012. Koszty operacyjne spadły o 3 proc. i to pomimo efektu jednorazowego w postaci rozliczenia premii prywatyzacyjnej, obciążającej wynik na poziomie Grupy o 209 mln zł.

Pakt Gwarancji Pracowniczych podpisany we wrześniu z 13 centralami związkowymi zakładał wypłatę premii prywatyzacyjnej dla pracowników Grupy PKP CARGO w postaci akcji pracowniczych. Zapisy 
na akcje zakończyły się pod koniec lutego. Wzięło w nich udział 99,8 proc. pracowników PKP CARGO S.A. 
i 99,9 proc. uprawnionych pracowników spółek zależnych.

Drugim istotnym zdarzeniem jednorazowym wpływającym na wysokość wyników w 2013 roku był zwrot kary nałożonej przez UOKIK na PKP CARGO S.A. w 2009 roku (wpływ na wynik wyniósł 46 mln zł netto). 

Wynik na poziomie zysku EBITDA skorygowany o  istotne zdarzenia jednorazowe wyniósł 662 mln zł 
(o 14 proc. mniej niż w 2012 roku), a zysk netto 189 mln zł (wobec 267 mln zł netto w 2012 roku).  Natomiast wartości nieskorygowane, to jest pochodzące bezpośrednio ze sprawozdań finansowych, wyniosły odpowiednio 499 mln zł dla zysku EBITDA i 65 mln zł dla zysku netto.

- Mocna strona Grupy PKP CARGO to zdolność do obniżenia kosztów operacyjnych, co w sytuacji spadku przychodów wynikających ze spowolnienia gospodarczego pozwoliło nam zachować wysoką rentowność naszego biznesu. Obniżamy sukcesywnie koszty eksploatacji dzięki renegocjacji umowy z dostawcą energii, lepszym parametrom zużycia paliw czy obniżce stawek dostępu do infrastruktury. Utrzymujemy bardzo dobrą sytuację płynnościową spółki, a zasoby gotówki pozwalają na realne rozważanie ekspansji
w kraju i za granicą poprzez fuzje i przejęcia – mówi Grzegorz Kiczmachowski, dyrektor zarządzający ds. finansowych Grupy PKP CARGO.

Autor: (Źródło: PKP CARGO)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.