Marznący deszcz i silny wiatr wywołały od 9 stycznia do 14 stycznia 2010 ponad 500 awarii na
W ciągu doby w Polsce kursuje 4 200 pociągów pasażerskich i 7 000 pociągów towarowych. Największe opóźnienia (powyżej 10 godzin) dotknęły ok. 20 pociągów.
Atak zimy złamał 121 słupów linii średniego napięcia. Marznący deszcz i mżawka skuły lodem ok.
Awarie sieci energetycznej i połamane drzewa opóźniły pociągi wszystkich przewoźników kolejowych operujących w południowej Polsce.
Do przeciągania pociągów zostało zatrudnionych w sumie 138 lokomotyw spalinowych. Do udrażniania sieci trakcyjnej zostało zatrudnionych 56 lokomotyw elektrycznych. Lód usuwało średnio 20 pociągów energetycznych.
Skutki awarii usuwało w sumie 25 000 pracowników PKP PLK, ponad 300 pracowników PKP Energetyka oraz 300 maszynistów.
Pierwsze informacje o możliwych problemach w ruchu kolejowym PKP S.A. zamieściły na swojej stronie www.pkp.pl w piątek 8 stycznia. Na dworcach kolejowym przekazaliśmy pasażerom 630 bezpłatnych herbat, kaw i kanapek.
Dla pasażerów uruchomione zostały:
Zespół kryzysowy kierujący działaniami nadzwyczajnymi pracował non-stop od soboty 9 stycznia. Obecnie ten sam zespół pracuje nad przygotowaniem wniosków i rozwiązań, które zapobiegną podobnym kłopotom w przyszłości.
Pierwsze rekomendacje i decyzje zespołu podjęte po opanowaniu sytuacji to:
Efekt: pasażerowie będą lepiej informowani przez obsługę pociągów oraz na dworcach kolejowych.
Efekt: pasażerowie nie będą narażeni na wielogodzinne postoje pociągów i opóźnienia.
Efekt: możliwość poznania utrudnień w ruchu i spodziewanych opóźnień automatycznie przez osoby w pociągach i na dworcach bez konieczności pozyskiwania informacji w kasach czy w infolinii.
Autor: (źródło: PKP S.A., 15.01.2010)