baner
baner
baner
PLASTWIL Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.j.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Grupa Stadler Rail zaprezentowała pojazd piętrowy KISS

Podczas targów InnoTrans 2010 w Berlinie Grupa Stadler Rail, wiodący dostawca systemowych rozwiązań w dziedzinie pojazdów szynowych dostosowanych do potrzeb odbiorców, zaprezentowała m.in. swój nowy piętrowy elektryczny zespół trakcyjny o nazwie KISS, wyprodukowany dla Szwajcarskich Kolei Federalnych (SBB). Pociąg został zaprezentowany przez Petera Spuhlera, prezesa i właściciela Grupy Stadler Rail, oraz Andreasa Meiera, prezesa SBB. Nazwa KISS to skrót pochodzący od niemieckich słów: Komfortabler, Innovativer, Spurtstarker S-Bahn-Zug, czyli komfortowy, innowacyjny, szybki pociąg podmiejski. Nowy piętrowy pociąg Stadlera podbił już rynki międzynarodowe. Od momentu wprowadzenia pojazdu w 2008 roku, czterech przewoźników z trzech krajów zamówiło już 125 pociągów KISS.

KISS ze Szwajcarii

31 sierpnia 2008 roku firma Stadler podpisała umowę na budowę 50 sześcioczłonowych pojazdów piętrowych dla kolei dojazdowej w Zurychu. Całkowita wartość kontraktu to około 1 miliard franków szwajcarskich. Stadler zaprojektował i zbudował pierwszy pociąg w ciągu zaledwie 21 miesięcy od momentu podpisania kontraktu z SBB. 4 czerwca 2010 r. z fabryki w Alternrhein w Szwajcarii wyjechał pierwszy pojazd KISS. Od tego czasu pociąg jest poddawany testom i jazdom próbnym, w celu uzyskania homologacji.

„Jest już najwyższa pora, żeby nadać nazwę najmłodszemu pociągowi w rodzinie pojazdów firmy Stadler. Poszukiwanie nowego imienia dla naszego pojazdu piętrowego było bardzo łatwym zadaniem, ponieważ każdy skuteczny FLIRT prowadzi zazwyczaj do pocałunku (KISS)” –powiedział Peter Spuhler, prezes i właściciel Grupy Stadler Rail.

SBB otrzyma pierwszy pojazd KISS w marcu 2011 r.

Międzynarodowy sukces w krótkim czasie

Od momentu wprowadzenia pociągu KISS Grupa Stadler Rail otrzymała pięć zamówień na pociągi piętrowe. W sumie zamówionych zostało 125 pociągów, składających się łącznie z 614 członów, przez:

  • Prywatnego austriackiego przewoźnika Westbahn, który zamówił 7 sześcioczłonowych pociągów do obsługi połączenia Intercity na trasie Wiedeń-Salzburg. Pociągi będą poruszały się z prędkością do 200 km/h
  • Firmę ODEG (Ostdeutsche Eisenbahn GmbH), która podpisała umowę na dostawę 16 czteroczłonowych piętrowych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń regionalnych w regionie Berlin-Brandenburgia
  • Szwajcarskiego przewoźnika BLS, który złożył zamówienie na 28 czteroczłonowych pociągów do obsługi kolei dojazdowej w regionie miasta Berno
  • Szwajcarskie Koleje Federalne SBB, które w ramach opcji na wyprodukowanie kolejnych pociągów zamówiły 24 czteroczłonowe pojazdy KISS.

Oznacza to, że Grupa Stadler Rail w ciągu dwóch lat podpisała kontrakty na dostawę pociągów piętrowych do trzech krajów. Pojazdy będą produkowane w zakładach Grupy Stadler Rail w Altenrhein w Szwajcarii oraz w Berlin-Pankow w Niemczech.

Wprowadzając pojazdy z rodziny KISS Grupa Stadler Rail weszła do segmentu pociągów przeznaczonych na trasy o dużym nasileniu ruchu oraz połączeń Intercity o prędkości do 200 km/h, i tym samym uzupełniła swoją paletę produktów. Obecnie Stadler jest w stanie dostarczać jednopoziomowe i piętrowe zespoły trakcyjne do obsługi połączeń miejskich, regionalnych i Intercity. Dodatkowo dzięki modułowej konstrukcji pojazdy firmy Stadler mogą być w pełni dostosowane do potrzeb klientów.

KISS dla Zurychu

Każdy ze składów dla kolei dojazdowej w Zurychu mierzy 150 metrów oraz posiada 535 miejsc siedzących (120 w pierwszej klasie). Jest to o 9 miejsc więcej niż wcześniej planowano. Zmiana liczby siedzeń została ustalona z SBB i wynikała z odmiennego zaaranżowania wnętrza pociągu. KISS, który został wykonany z aluminium, waży 297 ton i może osiągnąć prędkość maksymalną do 160 km/h oraz przyspieszenie 1,1 m/s2. Innowacyjny system wentylacji został stworzony specjalnie z myślą o pojeździe KISS. Świeże powietrze jest dostarczane z sufitu, a nie z kanałów wentylacyjnych umieszczonych pod oknami, jak ma to miejsce w przypadku starszych typów pociągów. Tego typu rozwiązanie z jednej strony zwiększa komfort podróżowania, a z drugiej umożliwia poszerzenie wnętrza pojazdu o 17 centymentrów. Obszar w okolicy wejść do pociągu jest przestronny oraz niskopodłogowy. Pojazd wyposażony jest w 12 par drzwi po każdej stronie, co umożliwia szybką wymianę pasażerów. Dodatkowo pociąg posiada dwie toalety, z których jedna jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.


Autor: (źródło: Stadler, 28.09.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.