baner
baner
baner
PZPHE ELTOM Sp. z o.o. Sp. K.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Grupa Stadler Rail zaprezentowała pojazd piętrowy KISS

Podczas targów InnoTrans 2010 w Berlinie Grupa Stadler Rail, wiodący dostawca systemowych rozwiązań w dziedzinie pojazdów szynowych dostosowanych do potrzeb odbiorców, zaprezentowała m.in. swój nowy piętrowy elektryczny zespół trakcyjny o nazwie KISS, wyprodukowany dla Szwajcarskich Kolei Federalnych (SBB). Pociąg został zaprezentowany przez Petera Spuhlera, prezesa i właściciela Grupy Stadler Rail, oraz Andreasa Meiera, prezesa SBB. Nazwa KISS to skrót pochodzący od niemieckich słów: Komfortabler, Innovativer, Spurtstarker S-Bahn-Zug, czyli komfortowy, innowacyjny, szybki pociąg podmiejski. Nowy piętrowy pociąg Stadlera podbił już rynki międzynarodowe. Od momentu wprowadzenia pojazdu w 2008 roku, czterech przewoźników z trzech krajów zamówiło już 125 pociągów KISS.

KISS ze Szwajcarii

31 sierpnia 2008 roku firma Stadler podpisała umowę na budowę 50 sześcioczłonowych pojazdów piętrowych dla kolei dojazdowej w Zurychu. Całkowita wartość kontraktu to około 1 miliard franków szwajcarskich. Stadler zaprojektował i zbudował pierwszy pociąg w ciągu zaledwie 21 miesięcy od momentu podpisania kontraktu z SBB. 4 czerwca 2010 r. z fabryki w Alternrhein w Szwajcarii wyjechał pierwszy pojazd KISS. Od tego czasu pociąg jest poddawany testom i jazdom próbnym, w celu uzyskania homologacji.

„Jest już najwyższa pora, żeby nadać nazwę najmłodszemu pociągowi w rodzinie pojazdów firmy Stadler. Poszukiwanie nowego imienia dla naszego pojazdu piętrowego było bardzo łatwym zadaniem, ponieważ każdy skuteczny FLIRT prowadzi zazwyczaj do pocałunku (KISS)” –powiedział Peter Spuhler, prezes i właściciel Grupy Stadler Rail.

SBB otrzyma pierwszy pojazd KISS w marcu 2011 r.

Międzynarodowy sukces w krótkim czasie

Od momentu wprowadzenia pociągu KISS Grupa Stadler Rail otrzymała pięć zamówień na pociągi piętrowe. W sumie zamówionych zostało 125 pociągów, składających się łącznie z 614 członów, przez:

  • Prywatnego austriackiego przewoźnika Westbahn, który zamówił 7 sześcioczłonowych pociągów do obsługi połączenia Intercity na trasie Wiedeń-Salzburg. Pociągi będą poruszały się z prędkością do 200 km/h
  • Firmę ODEG (Ostdeutsche Eisenbahn GmbH), która podpisała umowę na dostawę 16 czteroczłonowych piętrowych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń regionalnych w regionie Berlin-Brandenburgia
  • Szwajcarskiego przewoźnika BLS, który złożył zamówienie na 28 czteroczłonowych pociągów do obsługi kolei dojazdowej w regionie miasta Berno
  • Szwajcarskie Koleje Federalne SBB, które w ramach opcji na wyprodukowanie kolejnych pociągów zamówiły 24 czteroczłonowe pojazdy KISS.

Oznacza to, że Grupa Stadler Rail w ciągu dwóch lat podpisała kontrakty na dostawę pociągów piętrowych do trzech krajów. Pojazdy będą produkowane w zakładach Grupy Stadler Rail w Altenrhein w Szwajcarii oraz w Berlin-Pankow w Niemczech.

Wprowadzając pojazdy z rodziny KISS Grupa Stadler Rail weszła do segmentu pociągów przeznaczonych na trasy o dużym nasileniu ruchu oraz połączeń Intercity o prędkości do 200 km/h, i tym samym uzupełniła swoją paletę produktów. Obecnie Stadler jest w stanie dostarczać jednopoziomowe i piętrowe zespoły trakcyjne do obsługi połączeń miejskich, regionalnych i Intercity. Dodatkowo dzięki modułowej konstrukcji pojazdy firmy Stadler mogą być w pełni dostosowane do potrzeb klientów.

KISS dla Zurychu

Każdy ze składów dla kolei dojazdowej w Zurychu mierzy 150 metrów oraz posiada 535 miejsc siedzących (120 w pierwszej klasie). Jest to o 9 miejsc więcej niż wcześniej planowano. Zmiana liczby siedzeń została ustalona z SBB i wynikała z odmiennego zaaranżowania wnętrza pociągu. KISS, który został wykonany z aluminium, waży 297 ton i może osiągnąć prędkość maksymalną do 160 km/h oraz przyspieszenie 1,1 m/s2. Innowacyjny system wentylacji został stworzony specjalnie z myślą o pojeździe KISS. Świeże powietrze jest dostarczane z sufitu, a nie z kanałów wentylacyjnych umieszczonych pod oknami, jak ma to miejsce w przypadku starszych typów pociągów. Tego typu rozwiązanie z jednej strony zwiększa komfort podróżowania, a z drugiej umożliwia poszerzenie wnętrza pojazdu o 17 centymentrów. Obszar w okolicy wejść do pociągu jest przestronny oraz niskopodłogowy. Pojazd wyposażony jest w 12 par drzwi po każdej stronie, co umożliwia szybką wymianę pasażerów. Dodatkowo pociąg posiada dwie toalety, z których jedna jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.


Autor: (źródło: Stadler, 28.09.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.