baner
baner
baner
ARROW ELECTRONICS POLAND

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Historyczny panel kolejowy w Krynicy

W trakcie tegorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy odbył się panel poświęcony przewozom kolejowym, który można uznać za historyczny, ze względu na fakt, że europejski rynek kolejowy w wyniku liberalizacji już nigdy nie będzie taki sam jak dotąd.

 - Do niedawna walka konkurencyjna na krajowym rynku kolejowych przewozów towarowych nie ograniczała się do działań stricte rynkowych. Częścią tej walki były także kierowane pod adresem PKP CARGO S.A. oskarżenia o posiadanie pozycji dominującej, trafiające m.in. do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz inne tego typu działania - przypomniał w Krynicy Wojciech Balczun, prezes PKP CARGO.

Jego zdaniem o „historycznym” znaczeniu panelu kolejowego w trakcie Forum Ekonomicznego w Krynicy świadczy fakt, że dzisiaj nikt już nie ma wątpliwości co do jednorodnego charakteru rynku przewozów kolejowych wewnątrz Unii Europejskiej.

 W związku z liberalizacją rynków kolejowych rynek przewozów w Europie ewoluuje i nie można już rozdzielać jednoznacznie i definitywnie rynków poszczególnych krajów, co widać wyraźnie na przykładzie holdingu DB Schenker, który w swojej ofercie mówi o europejskiej sieci DB Schenker Rail. Na rynkach poszczególnych krajów operują podmioty prywatne, jak również koleje narodowe z innych krajów. Możliwe jest to zarówno poprzez akwizycje podmiotów już funkcjonujących na danym rynku, jak również poprzez uzyskiwanie stosownych licencji i świadectw bezpieczeństwa dla danego kraju.

- Jako że rynkiem właściwym dla działalności europejskich przewoźników jest cały rynek Unii Europejskiej, zupełnie tracą na znaczeniu spory i dyskusje na temat posiadania bądź nie pozycji dominującej przez PKP CARGO na rynku krajowy. Obecnie jedyną firmą, która w skali całej Unii Europejskiej może uchodzić za podmiot dominujący, jest niemiecki DB Schenker, kontrolujący ponad jedną trzecią rynku przewozów w UE – przekonywał prezes Wojciech Balczun.

Andrzej Wach, prezes PKP S.A. dodał, że niebezpieczeństwem, z którym trzeba się liczyć w kontekście liberalizacji rynku przewozów, jest możliwość zastąpienia tzw. monopoli narodowych w przewozach kolejowych czymś co można by określić mianem monopolu globalnego.


Autor: (źródło: PKP Cargo, 14.09.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.