W trakcie tegorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy odbył się panel poświęcony przewozom kolejowym, który można uznać za historyczny, ze względu na fakt, że europejski rynek kolejowy w wyniku liberalizacji już nigdy nie będzie taki sam jak dotąd.
- Do niedawna walka konkurencyjna na krajowym rynku kolejowych przewozów towarowych nie ograniczała się do działań stricte rynkowych. Częścią tej walki były także kierowane pod adresem PKP CARGO S.A. oskarżenia o posiadanie pozycji dominującej, trafiające m.in. do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz inne tego typu działania - przypomniał w Krynicy Wojciech Balczun, prezes PKP CARGO.
Jego zdaniem o „historycznym” znaczeniu panelu kolejowego w trakcie Forum Ekonomicznego w Krynicy świadczy fakt, że dzisiaj nikt już nie ma wątpliwości co do jednorodnego charakteru rynku przewozów kolejowych wewnątrz Unii Europejskiej.
W związku z liberalizacją rynków kolejowych rynek przewozów w Europie ewoluuje i nie można już rozdzielać jednoznacznie i definitywnie rynków poszczególnych krajów, co widać wyraźnie na przykładzie holdingu DB Schenker, który w swojej ofercie mówi o europejskiej sieci DB Schenker Rail. Na rynkach poszczególnych krajów operują podmioty prywatne, jak również koleje narodowe z innych krajów. Możliwe jest to zarówno poprzez akwizycje podmiotów już funkcjonujących na danym rynku, jak również poprzez uzyskiwanie stosownych licencji i świadectw bezpieczeństwa dla danego kraju.
- Jako że rynkiem właściwym dla działalności europejskich przewoźników jest cały rynek Unii Europejskiej, zupełnie tracą na znaczeniu spory i dyskusje na temat posiadania bądź nie pozycji dominującej przez PKP CARGO na rynku krajowy. Obecnie jedyną firmą, która w skali całej Unii Europejskiej może uchodzić za podmiot dominujący, jest niemiecki DB Schenker, kontrolujący ponad jedną trzecią rynku przewozów w UE – przekonywał prezes Wojciech Balczun.
Andrzej Wach, prezes PKP S.A. dodał, że niebezpieczeństwem, z którym trzeba się liczyć w kontekście liberalizacji rynku przewozów, jest możliwość zastąpienia tzw. monopoli narodowych w przewozach kolejowych czymś co można by określić mianem monopolu globalnego.
Autor: (źródło: PKP Cargo, 14.09.2010)