baner
baner
baner
Zakład Metalowy ORTYL Sp. z o.o. S.K.A.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Husarz ma pociągnąć szybką kolej

Odbywające się testy superszybkiej lokomotywy „Husarz” mają wskazać w jaki sposób modernizacja trasy do Warszawy powinna być przeprowadzona.

Nowoczesna maszyna nazywa się Eurosprinter Siemens ES 64 U4. W grudniu 2008 r. została pierwszy raz zaprezentowana w naszym kraju. Kupiła ją spółka PKP Intercity, która ma już 10 takich pojazdów, a które kosztowały łącznie ponad 44 mln euro. Środki pochodziły z kredytu zaciągniętego przez spółkę w 2006 roku w Europejskim Banku Inwestycyjnym. W grudniu też lokomotywa dostała oficjalną nazwę Husarz.

Najnowocześniejsza na razie lokomotywa, która będzie jeździć po polskich torach, może rozwinąć prędkość 230 km na godzinę.

Aby jednak pojazd mógł wejść do użytku musi przejść testy. Jest to niezbędne, żeby uzyskać potrzebne certyfikaty homologacyjne. Testy będą przeprowadzone w dniach od 26 do 28 maja. Właściwie nie tyle w dniach ile w nocy, bo Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa przeprowadzi próby po zmroku. Przyznanie Husarzowi homologacji spodziewane jest we wrześniu tego roku.

Próby mają miejsce na Centralnej Magistrali Kolejowej, na zmodernizowanym odcinku Psary - Góra Włodowska. Przede wszystkim chodzi o sprawdzenie synchronizacji z siecią trakcyjną oraz oddziaływania pojazdu na urządzenia przytorowe.

Husarz przejdzie testy jadąc 220 km na godzinę. Jeżeli się powiodą, to oznaczać to będzie, iż stan torów jest wystarczający, żeby pociąg mógł rozwijać mniejszą prędkość - 160 km na godzinę.

Dzięki takiej prędkości do Warszawy z Lublina można będzie przejechać w 90 minut zamiast blisko trzech godzin. Do osiągnięcia takiego czasu „Husarz” nie jest niezbędny, gdyż wystarczy pociąg jeżdżący z prędkością 160 km na godzinę. Jednak jego testy będą wskazówką, jak przystosować do tego kolejową "siódemkę".

Modernizacja trasy wymaga wpisania jej na listę podstawową unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko, z którego pochodzić będą pieniądze. Analizy wskazują, że na modernizację trasy Lublin - Warszawa potrzebne jest ok. 800 mln euro.


Autor: (źródło: Sławomir Skomra, Gazeta Wyborcza Lublin, 25.05.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.