baner
baner
baner
OTTIMA plus sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Huta stanie się Muzeum Kolejnictwa

Ze strony mieszkańców Bielan w Warszawie padła propozycja, aby Muzeum Kolejnictwa przenieść na teren Huty Warszawa. Jest to olbrzymia hala z torami, na której już od 10 lat nie odbywa się produkcja.

- Przecież tutaj nie ma żadnej instytucji tego typu Obecność muzeum z pewnością ożywi Bielany. - mówi Szymon Kozłowski ze społecznego komitetu Forum Rozwoju Bielan.

Muzeum Kolejnictwa problemy ma od lata 2009 r. 30 lipca Polskie Koleje Państwowe poinformowały, o wymówieniu umowy użyczającej budynki przy ulicy Towarowej. PKP od 13 lat bezpłatnie udostępniała działkę przy Towarowej.

Proponowano, aby nowa siedziba powstała przy ul. Grodzieskiej na Pradze, ale z planów nic nie wyszło. Instytucja potrzebuje układu torowego, aby przewieźć tabor. Niektóre eksponaty ważą powyżej 140 ton.

PKP wyraziło zgodę na pozostanie muzeum w dotychczasowym miejscu. Nie wiadomo jednak do kiedy.

Lokalizacja na Bielanach to 2,5 hektarowa hala, do której prowadzą tory kolejowe. Już prawie 10 lat stoi pusta, bo nie prowadzi tam produkcji. Obiekt znajduje się w bliskiej odległości od stacji metra Młociny. - Chcemy to miejsce wynająć. Najlepiej pod działalność kulturalną. - tłumaczy Ewa Karpińska, rzeczniczka huty ArcelorMittal Warszawa.

Przedstawiciele Muzeum Kolejnictwa w ubiegłym tygodniu odwiedzili nieruchomość. Stwierdzili, że pomysł jest dobry i wymaga przemyślenia. - Pomysł wart uwagi. Jednak przeszkodą są tutaj pieniądze. - uważa Ferdynand Ruszczyc, dyrektor Muzeum Kolejnictwa.

Dodał, że w hali pomieściłyby się wszystkie eksponaty muzeum. - Oprócz hali potrzebny tam jest też zupełnie nowy budynek na przykład pomieszczenia administracyjne czy sale wystawowe. Kiedyś obliczyliśmy, że taka budowa może pochłonąć od 50 do 70 milionów złotych. - wyjaśnia Ruszczyc.

Obiekt wymaga też gruntownego remontu, który będzie kosztowny. Pomogły by fundusze unijne, ale jest problem. Bruksela może dofinansować projekt, jednak tylko wtedy kiedy hala będzie własnością muzeum lub samorządu Mazowsza.

Jak zaznacza rzeczniczka huty, na razie rozważany jest wariant wynajmu hali.


Autor: (źródło: Bartłomiej Prymus, TVN Warszawa, 03.02.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.