baner
baner
baner
Fabryka Taśm Transporterowych Wolbrom S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Interpelacja w sprawie prywatyzacji PKP Cargo S.A.

Jerzy Polaczek
Poseł na Sejm RP
Piekary Śląskie, 8 marca 2011r.



Pan
Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów


Interpelacja poselska w sprawie wyjaśnienia przez Rząd wybranych zagadnień związanych z decyzją Rady Ministrów z lutego 2011r. o prywatyzacji większościowego pakietu akcji PKP Cargo S.A.

Panie Premierze,

Zagadnienie prywatyzacji PKP CARGO S.A regulowane jest następującymi przepisami prawa oraz w następujących dokumentach programowych kolejnictwa:

I.W ustawie z dnia 8 września 2000 roku o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP. Ustawa ta w szczególności stanowi, że:

1. Do zbywania akcji PKP CARGO S.A (art. 20 ust.3 w/w ustawy) należących do Skarbu Państwa, PKP S.A lub państwowych osób prawnych stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.


2. Akcje PKP CARGO S.A. należące do Skarbu Państwa, PKP S.A. lub do państwowych osób prawnych zbywa (art. 20 ust.4 w/w ustawy) minister właściwy do spraw transportu lub PKP S.A. na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez ministra właściwego do spraw transportu.

II.W Strategii dla Transportu Kolejowego do roku 2013, przyjętej uchwałą nr 66/2007 Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 2007 roku. Strategia ta była następnie zmieniona uchwałą nr 61/2008 Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2008 roku.

W związku z decyzją kierowanej przez Pana Premiera Rady Ministrów o sprzedaży większościowego pakietu akcji drugiego pod względem wielkości przewozów towarowych w Europie przewoźnika jakim jest PKP Cargo S.A., a także w kontekście wyżej wymienionych podstaw prawnych i programowych oraz aktualnych informacji w mediach wyjaśnienia wymagają przedstawione poniżej kwestie, co do których wnoszę o zajęcie stanowiska przez Pana Premiera i udzielnie odpowiedzi
.
Od roku 2009 Minister Infrastruktury prowadził prace zmierzające do opracowania i przyjęcia Programu Rozwoju Transportu Kolejowego do roku 2015. W dniu 11 sierpnia 2010r. na stronach internetowych Ministerstwa Infrastruktury opublikowano informację o skierowaniu projektu Programu do konsultacji społecznych, które miały trwać do 15 września 2010r. Do dnia dzisiejszego nie został opublikowany rezultat przeprowadzonych konsultacji i ostateczna wersja Programu po konsultacjach. W tej sytuacji zasadne jest pytanie o wyniki przeprowadzonych konsultacji Programu w części odnoszącej się do prywatyzacji PKP CARGO S.A. oraz o stanowiska przedstawione w toku konsultacji przez zainteresowane podmioty, organizacje zawodowe, organizacje pracodawców i związki zawodowe.

Tymczasem, jak wynika z komunikatów, w dniu 1 marca 2011 Rada Ministrów, na wniosek Ministra Infrastruktury dokonała zmian w obowiązującej Strategii dla Transportu Kolejowego do roku 2013, wprowadzając zapisy, które mają legitymizować przygotowany wcześniej plan prywatyzacji PKP CARGO S.A i zmieniając wartość spodziewanych wpływów z tej prywatyzacji, w sytuacji kiedy jeszcze nikt nie złożył oferty cenowej. Co więcej, te zmiany w najważniejszym dokumencie programowym polskiego kolejnictwa, jakim jest Strategia dla Transportu Kolejowego do roku 2013, zostały wprowadzone bez wymaganych prawem konsultacji społecznych.

W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na stępujące pytania:

1. Czy akcje PKP CARGO S.A będą zbywane przez Ministra Infrastruktury, przez PKP S.A czy też przez samo PKP CARGO S.A. ?

2. Czy Minister Infrastruktury udzielał pełnomocnictw i komu dotyczących prowadzenia przygotowań do prywatyzacji PKP CARGO S.A, obejmujących w szczególności: wybór doradców prywatyzacyjnych, wykonanie analiz przedprywatyzacyjnych i określenie strategii prywatyzacji PKP CARGO S.A ?

3. Dla kogo pracowała oraz kto finansował działania firmy doradczej – konsorcjum firm z liderem McKinsey Company Poland Sp. z o.o. ? Czy jest to doradca Ministra Infrastruktury?Czy jest to doradca PKP S.A.? Czy jest to doradca PKP CARGO S.A ?

4. Jaki był szczegółowy zakres merytoryczny oraz wartość zleceń doradczych realizowanych przez konsorcjum firm, których liderem był McKinsey Company Poland sp. z o.o. na rzecz PKP CARGO S.A w latach 2008 – 2010 i kto był zamawiającym dla tych prac?

5. Dlaczego wybrano tryb zbycia akcji PKP CARGO S.A na rzecz inwestora branżowego i/lub finansowego jeśli żaden podmiot w tej branży działający na rynku polskim nie jest większy od PKP CARGO S.A., a wszyscy najwięksi europejscy przewoźnicy kolejowi są to nadal firmy państwowe ?

6. Jaki jest „los” projektu Programu Rozwoju Transportu Kolejowego do 2015 roku, który przygotowywał Minister Infrastruktury – którego termin konsultacji społecznych minął 15 września 2010r. w tej jego części, która dotyczy zagadnień prywatyzacji PKP Cargo S.A.?

7. Na jakiej podstawie prawnej Rada Ministrów (w lutym 2011r.) bez wymaganych prawem konsultacji społecznych wprowadziła w Strategii dla Transportu Kolejowego do 2013 roku (przyjętej przez Radę Ministrów 17 kwietnia 2007r.) zapisy w zakresie większościowej sprzedaży akcji PKP Cargo S.A. w ramach planu jego prywatyzacji?




Autor: (źródło: Jerzy Polaczek, 10.03.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.