To już pewne; na Euro 2012 nie powstaną drogi, dworce kolejowe, parkingi podziemne i wiele więcej. W sumie co najmniej 64 różnego rodzaju inwestycje - to oficjalne dane z Master Planu rządowej spółki PL.2012.
Kolej się spóźnia
Jeśli chodzi o inwestycje kolejowe, to przede wszystkim zabraknie nowych dworców w Warszawie - Zachodniego i Wschodniego. Obydwa nadal nie mają inwestora prywatnego, który w zamian za wieloletnią dzierżawę postawiłby nowoczesne budynki. PKP do braku nowego dworca Zachodniego na Euro 2012 cały czas się nie przyznaje. Na stronie internetowej przewoźnika jako termin rozpoczęcia prac widnieje data... I kwartał 2007. Natomiast na forach poświęconych kolei krąży żart: "Ilu trzeba kolejarzy do wkręcenia jednej żarówki?
Odpowiada rzecznik PKP Michał Wrzosek: - Teraz szukamy inwestora - firmy, która sfinansuje wspólny projekt. Prowadzimy rokowania, na przełomie lutego i marca zobaczymy, ile firm jest zainteresowanych tym przedsięwzięciem".
Zagrożone są też linie kolejowe. Na pewno nie zostanie wyremontowana ważna linia z Rzeszowa do granicy z Ukrainą. Pociągi w 2012 roku pojadą tamtędy 80 km/h, zamiast planowanych 120 km/h. Jeszcze wolniej pojedziemy z Wrocławia do Poznania. Większość trasy nie zostanie wyremontowana i pociągi pospieszne będą wlec się tamtędy z prędkością 70 km/h.
Podobnie będzie na trasie z Warszawy do Gdańska. Tam wyremontowana zostanie jedynie połowa zaniedbanej od lat trasy. Od Iławy aż do Trójmiasta pociągi będą musiały zwolnić ze 160 km/h do 80 km/h.
- Wbrew pozorom najważniejsze, że w trakcie mistrzostw na liniach kolejowych nie będą prowadzone żadne prace. To głównie remonty powodują, że pociągi mają zmienione rozkłady i jadą przez to dłużej - uważa Andrzej Bogucki, wiceprezes spółki PL.2012.
Na Euro 2012 nie będzie też superszybkich - jak na polskie warunki - pociągów. Przetarg PKP InterCity na składy zespolone przedłuża się i pierwsze lokomotywy połączone z wagonami, mające pędzić po naszych torach 250 km/h, trafią do Polski najwcześniej w 2013 roku (zakup pociągów nie jest ujęty Master Planie).
Metro
Dodatkowo dochodzi nieujęte w Master Planie metro, którego druga linia przebiegająca tuż przy arenie otwarcia Euro 2012 zostanie uruchomiona dopiero w rok po imprezie.
- Kryzys spowodował, że zrezygnowano z realizacji wielu inwestycji w Warszawie. Już wiemy, że nie powstanie pętla tramwajowa przy stacji kolejowej Warszawa Stadion i przystanek tramwajowy przy ulicy Zielenieckiej - zdradza Wirtualne Polsce wiceprezes PL.2012.
Warszawa to niestety nie wyjątek. Podobne problemy mają w Poznaniu, gdzie na 15 inwestycji nie powstaną cztery. W tym budowa ważnych tras tramwajowych
Lotniska bez pociągu
Problemy są z lotniskami. Tylko w Warszawie na Euro 2012 będzie bezpośrednie połączenie Okęcia z centrum miasta i Stadionem Narodowym. W pozostałych miastach przygotowujących się do najazdu kibiców zrezygnowano z tego typu nowoczesnych rozwiązań.
- Na pewno nie będzie połączenia w Gdańsku, gdzie kosztowałoby to miliard złotych. We Wrocławiu brakuje już tylko 50 mln, ale nikt i tak nie ma na to pieniędzy - mówi Adrian Furgalski. - Jak dziś się dowiedziałem, nie będzie też kolei na lotnisku w Balicach. Projekt został skreślony z listy. Wprawdzie to nie miasto-gospodarz, ale wiadomo, że do Krakowa przyleci masa turystów - dodaje ekspert.
Lista najważniejszych inwestycji, które na pewno nie zostaną zrealizowane do czerwca 2012 roku:
Autor: (źródło: Sebastian Ogórek, WP.pl., 02.09.2010)