18 maja br., Premier Donald Tusk oraz Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak kontynuowali przegląd inwestycji realizowanych w związku z Euro 2012. W Poznaniu zwiedzili nowy dworzec Poznań Główny, a następnie udali się pociągiem do Wrocławia, gdzie modernizowany jest dworzec Wrocław Główny. Podczas wizyty we Wrocławiu Minister poinformował o przygotowaniu projektu ustawy zabezpieczającej interesy podwykonawców.
Prace budowlane na poznańskim dworcu rozpoczęły się w 2011 r. i prowadzone były ze środków własnych PKP SA oraz dewelopera – firmy Trigranit. Wartość inwestycji to 160 mln euro. Dziś PKP SA otrzymała pozwolenie na użytkowanie dworca. Na 29 maja br. zaplanowano oficjalną uroczystość jego otwarcia.
Remont wrocławskiego dworca rozpoczął się w 2010 r. Finansowany jest z budżetu państwa oraz funduszy unijnych – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt inwestycji to ponad 361 mln zł. Na terenie dworca trwają intensywne prace budowlane. Infrastruktura komunikacyjna obiektu będzie służyła pasażerom i kibicom już podczas Euro 2012.
Elementem nowoczesnej infrastruktury transportowej we Wrocławiu, gotowym do obsługi Euro jest Port Lotniczy Wrocław - Strachowice im. Mikołaja Kopernika. W marcu br. odprawiono z nowego terminalu pierwszych pasażerów oraz oddano do użytku płytę postojową. Wartość wszystkich inwestycji w Porcie będzie wynosiła ok. 457 mln zł, z tego środki UE 145 mln zł. Największą inwestycją drogową zrealizowaną we Wrocławiu, istotną w obsłudze transportu drogowego na Euro 2012 jest Autostradowa Obwodnica Wrocławia, oddana do ruchu 31 sierpnia 2011 r.
Podczas konferencji prasowej we Wrocławiu Minister Sławomir Nowak poinformował, że dzisiaj skierował do Szefa Komitetu Stałego Rady Ministrów wniosek o pilne rozpatrzenie projektu ustawy o ochronie praw przedsiębiorców wykonujących prace wykonawcze związane z realizacją zamówienia publicznego na roboty budowlane. Będzie on brał w obronę podwykonawców pracujących przy budowie dróg i autostrad. - Ze strony rządu jest to chęć pomocy tym wszystkim przedsiębiorcom, którzy mogą być poszkodowani w procesach inwestycyjnych. We wszystkich kontraktach, które będą realizowane po wejściu w życie ustawy, będziemy wprowadzali dodatkową gwarancję u zamawiającego, czyli strony publicznej, na wypadek nierzetelnego regulowania płatności podwykonawcom w wys. 3% wartości kontraktu – powiedział Minister Transportu Sławomir Nowak.
Zabezpieczenia, które nie wymagają ustawowej regulacji, są już wprowadzane w nowych przetargach. Te zabezpieczenia to wymóg przedstawienia przez wykonawcę zaświadczenia, że uregulował wszystkie płatności wobec podwykonawców. Wprowadzony zostanie również obowiązek zatwierdzenia u strony zamawiającej, czyli GDDKiA, wszystkich typów podwykonawców robót budowlanych, usługodawców i dostawców – podkreślił Minister.
Autor: (źródło: Ministerstwo Transportu, 18.05.2012)