baner
baner
baner
IME-AUTOLIFT POLSKA

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Jest zgoda pomiędzy PKP CARGO i związkowcami

Porozumienie między 15 organizacjami (sygnatariuszy Ponadzakładowego i Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (PUZP i ZUZP) reprezentującymi stronę związkową, a spółką PKP CARGO zawarto 16 marca. Przedmiotem problemu było ograniczenie wydatków i kosztów ponoszonych przez PKP CARGO w związku z realizacją niektórych postanowień wyżej wymienionych układów.

Kompromis zaskutkowało zwieszeniem niektórych założeń PUZP i ZUZP. Mianowicie – obniżono o 10 punktów procentowych fundusz premiowy, a nagrody pieniężne z tytułu przyznanych odznaczeń państwowych i odznak honorowych zostały zawieszone. Wstrzymano także  pieniężną gratyfikację z tytułu Święta Kolejarza. Zatrzymanie owych postanowień będzie obowiązywać od 1 marca 2009 roku do 31 grudnia 2009 roku i ma przynieść oszczędności rzędu 50-60 mln zł. Równolegle od 1 marca do 31 grudnia bieżącego roku o 5% zostaje obniżona podstawa wynagrodzenia pracowników spółki nie objętych ZUZP (tzw. pracowników kontraktowych). Członkom zarządu spółki obniżono wskaźnik wynagrodzeń wcześniej.

Cięcia kosztów są konsekwencją wprowadzonego przez Zarząd PKP CARGO w grudniu 2008 roku programu antykryzysowego i wprowadzanego aktualnie programu oszczędnościowego obejmującego obszary działalności firmy takie jak administracja, eksploatacja, zakupy, remonty itp. Spółkę także zreorganizowano. 1 stycznia powołano 16 nowych zakładów opierających się na dotychczas działających 42-óch zakładach przewozów towarowych (i przeładunku) oraz zakładach taboru, co już zaowocowało wymiernymi oszczędnościami.

Szukanie oszczędności odbyło się również poprzez restrukturyzację zatrudnienia podjętą przez Zarząd PKP CARGO, która przyniosła, do połowy marca 2009 r., zmniejszenie liczby pracowników w spółce o około 1000 osób w stosunku do zatrudnienia z 31 grudnia 2008 roku. Kolejne oszczędności spółka zyskała na podst. protokołu uzgodnień ze stroną związkową z dnia 5 lutego 2009 roku. Zaskutkowało to skierowaniem części pracowników na „nieświadczenie” pracy, na którym przebywa obecnie ponad 4 tys. Osób. Firma zyskuje na  ograniczeniu wypłat wynagrodzeń w tej grupie około 40%.

Firma stara się nie zakłócać normalnej pracy spółki wprowadzając te oszczędności. Inwestycje są realizowane w miarę aktualnych potrzeb, szczególnie w sferze napraw i unowocześniania taboru. Wymierne skutki przynosi działalność pinu handlowego. Pomimo stagnacji w gospodarce, spółce udało się przejąć nowe kontrakty przewozowe od konkurencji.

Mniejsza ilość przewozów pod koniec ubiegłego roku i od początku bieżącego musi być sporym wyzwaniem dla przewoźnika, chcącego utrzymać płynność finansową firmy. Jak twierdzą przedstawiciele przedsiębiorstwa priorytetem jest osiągnięcie stabilności w PKP CARGO przy współdziałaniu związków zawodowych.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Spółka PKP CARGO jest największym przewoźnikiem na polskim rynku kolejowym i drugim w Unii Europejskiej. Spółka realizuje przewozy konwencjonalne, kombinowane, ładunków ciężkich, ponadgabarytowych i niebezpiecznych, zarówno w komunikacji krajowej, jak i międzynarodowej. W ofercie firmy są także usługi trakcyjne i taborowe związane z wynajmem i utrzymaniem lokomotyw oraz wagonów, a także usługi logistyczne i spedycyjne.


Autor: (źródło: Rzecznik prasowy PKP CARGO S.A. 17.03.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.