baner
baner
baner
TIMEX S.A. Hoesch Schwerter Profile GmbH

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Karty zbliżeniowe wyprą bilety

Popularyzować plastikowy pieniądz mają działające w technologii zbliżeniowej karty bankowe, którymi można płacić w tramwaju, pociągu, autobusie lub na parkingu. Swoje pomysły wydawcy kart pokazali na targach Cartes w Paryżu.

Banki myślą o skoku jakościowym w usługach - upowszechnieniu technologii zbliżeniowej. Oznacza ona wyposażenie kart czipowych w możliwość płacenia za małe zakupy bez konieczności wbijania PIN-u. Zbliżamy kartę do czytnika, wbijamy kwotę i rachunek jest zapłacony. Tym sposobem karty płatnicze będą mogły działać w miejscach, gdzie płaci się tylko gotówką. Banki wydały w Polsce zaledwie 200 tys. kart zbliżeniowych (można nimi płacić za zakupy o wartości do 50 zł). Na gruncie innych krajów europejskich rozwiązanie to jest bardziej popularne - jest ich już ponad 10 mln.

W Cartes w Paryżu, na największych na świecie targach wydawców kart i dostawców technologii do ich produkcji, które odbyły się kilkanaście dni temu, prezentowano nowinki dotyczące wykorzystania kart w transporcie publicznym. Jak poinformował MasterCard, wspólnie z La Banque Postale (francuski odpowiednik Banku Pocztowego), uruchomić ma na początku 2010 r. możliwość płacenia kartami zbliżeniowymi za bilety w paryskich autobusach, metrze i podmiejskiej kolejce.

Rozwiązanie ma być rozpowszechnione na dużą skalę w drugiej połowie przyszłego roku. Klienci La Banque Postale nie będą musieli kupować biletów na przejazd. Wchodząc do metra lub autobusu, zbliżą kartę bankową MasterCard do czytnika i tak wykupią wirtualny "bilet" według taryfy zdefiniowanej wcześniej w serwisie internetowym banku lub w placówce. Zbliżone rozwiązanie MasterCard wprowadza w komunikacji miejskiej w Liverpoolu.

Stworzenie opcji płacenia kartami zbliżeniowymi w transporcie publicznym to dla Visy i MasterCarda sprawa najważniejsza, gdyż z tramwajów, autobusów, metra i kolejek podmiejskich to sfera, z której korzysta najwięcej posiadaczy kart. Gdy banki wydawały głównie karty z paskiem magnetycznym, zastosowanie szybkich płatności za bilety nie było możliwe. Rewolucję rozpoczęły dopiero czipy i technologia zbliżeniowa.

Jak zaznaczał w trakcie konferencji prasowej Joshua Peirez, szef MasterCard Europe, karty płatnicze mogą stać się głównymi nośnikami informacji o wykupionych przez klientów różnych usługach. - Z ich pomocą np. student będzie mógł korzystać ze zniżkowych biletów w muzeum czy kinie, wchodzić do biblioteki lub ulgowo korzystać z komunikacji miejskiej. To nie są idee ani koncepcje, to są realne możliwości, dostępne już dziś. - przekonywał Peirez.

Większość banków w naszym kraju już wydaje karty z czipem. Dopiero jednak za dwa-trzy lata obowiązywać będą tylko takie karty.


Autor: (źródło: Maciej Samcik, wyborcza.biz, 26.11.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.