O to, aby Toruń był bardziej przyjazny dla przyjezdnych chce zadbać Lokalna Organizacja Turystyczna. Pomóc w tym mają kursy językowe, szkolenia z historii Torunia i nauka pierwszej pomocy dla osób na co dzień stykających się z turystami. Będzie to możliwe dzięki kampanii "odLOTowe kompetencje".
- Jeśli Toruń chce być dobrze widziany w kraju i za granicą, branża turystyczna musi poprawiać wizerunek miasta. Tymczasem zdarza się, że poważnie mu szkodzi. - mówi o projekcie Ryszard Kruk, wiceprezes Lokalnej Organizacji Turystycznej w Toruniu.
Lot przeprowadził badania, wg których odwiedzający Toruń napotykają na wiele problemów. Kuleje zwłaszcza komunikacja. - Osoby siedzące w kasach czy na informacji PKP często nie potrafią podać obcokrajowcom podstawowych danych, np. godziny odjazdu pociągu czy najprostszej drogi do hotelu. Podobne sytuacje zdarzają się w sklepach i restauracjach. Kłopotów przysparza też złe oznakowanie miasta. Za mało jest np. tablic informacyjnych, na których treści zapisano by w języku innym niż polski. - tłumaczy Emilia Depczyńska, dyrektor toruńskiego biura LOT.
Z tego właśnie powodu LOT razem z firmą Faber Consulting postanowił podnieść kwalifikacje osób najczęściej stykających się z turystami. - Przeszkolimy 180 pracowników dworców, sklepów, muzeów i restauracji. Nauczymy ich języka angielskiego, niemieckiego lub hiszpańskiego. Przynajmniej na tyle, by potrafili z obcokrajowcami dogadać się w podstawowych sprawach, np. wskazać im drogę do hotelu, powiedzieć, gdzie można dobrze zjeść czy co warto w Toruniu zobaczyć. - informuje Justyna Kacprzak, koordynator projektu.
Uczestniczący w projekcie osoby wezmą również udział w zajęciach o historii i współczesności grodu Kopernika, a także z udzielania informacji turystycznej. Poza tym poznają podstawy pierwszej pomocy.
Zajęcia będą bezpłatne. Projekt w całości opłaca Urząd Marszałkowski z unijnej kasy przyznanej regionowi w ranach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Rozpoczęcie szkoleń zaplanowano na październik, a potrwać one mają do mają do 2010 r. Od 16 września można się na nie rejestrować pod numerem 056 652 79 19 lub na stronie internetowej www.odlotowekompetencje.pl.
Autor: (źródło: Małgorzata Gołota, Gazeta Wyborcza, 17.09.2009)