baner
baner
baner
HELUKABEL Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Katowicki dworzec za 240 mln euro

Kosztem 240 mln euro do połowy 2012 r. ma powstać nowy dworzec kolejowy w Katowicach. Teren otaczający obiekt będzie zagospodarowany m.in. na potrzeby handlu, usług i biur. PKP zawarło w czwartek umowę z hiszpańską firmą Neinver, która zapewni finansowanie i zrealizuje projekt.

- Inwestycja w Katowicach jest pierwszym tego typu projektem o tak dużej skali w Polsce. Kolejnymi dworcami, które przejdą dużą modernizację, będą obiekty w Krakowie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu i Warszawie - zapowiedział prezes PKP Andrzej Wach.

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk uczestniczący w podpisaniu umowy zaznaczył, że modernizacja dworców to jeden z elementów strategii dla kolei, i że od niedawna możliwe jest dofinansowanie niektórych tego typu projektów z budżetu. Katowickie przedsięwzięcie korzysta jednak ze środków prywatnych.

- To pierwszy projekt przygotowany we współpracy z partnerem prywatnym. To wielki dzień. To będzie pierwszy w tej skali projekt w kolejnictwie i jestem przekonany, że znajdzie naśladowców. Liczymy, że w podobnym systemie zrealizujemy inwestycję na dworcu Warszawa Zachodnia - powiedział minister.

Projekt nowego dworca w Katowicach i jego otoczenia zaprezentowano w czwartek po raz pierwszy. Nowy budynek zachowa najcenniejsze elementy starego, pochodzącego z początku lat 70. Chodzi o sklepiające obecną halę kielichy z surowego betonu, ustawione w dwóch rzędach - po osiem. Stykają się ze sobą górnymi częściami, podpierając i jednocześnie współtworząc dach budynku. W obronie kielichów, uznawanych za unikatowy przykład tzw. brutalizmu w architekturze, występowali m.in. architekci.

Przed halą dworca, na Placu Wilhelma Szewczyka, gdzie jest dworzec autobusowy, stanie obiekt handlowy i biurowiec.

Plany budowy przeznaczają przestrzeń wokół dworca dla pieszych. Do każdego z budynków będzie można wejść z poziomu parteru, zniknie obecna kładka nad ulicą, prowadząca na dworzec. Do nowego głównego wejścia, ulokowanego między dwoma „kielichami”, będzie prowadzić przedłużona ulica Stawowa. Powstanie podziemny parking na 1,2 tys. samochodów.

Jak zapewniają projektanci, funkcje komunikacyjne i służące obsłudze pasażerów będą czytelnie oddzielone od części komercyjnej.

Wyłanianie inwestora do przebudowy katowickiego dworca trwały ponad dwa lata. Do przetargu w 2007 r. stanęło 17 firm, a rozmowy prowadzono z pięcioma. Na jesieni 2008 r. wyłączność otrzymał Neinver, z którym w czwartek podpisano umowę. Budowa ma ruszyć w przyszłym roku i zakończyć - w części dotyczącej samego dworca - w połowie 2012 r. Reszta budynków wchodzących w skład wielofunkcyjnego centrum ma powstać w dalszej kolejności.

Jak przyznał Wach, projekt nie obejmuje m.in. modernizacji peronów ani prowadzących do nich tuneli, bo nie pozwala na to prawo. Jednak w kolejnych latach kolej wyremontuje perony, tunele i zadaszenie peronów. Ma to kosztować od 4 do 38 mln zł., ale kompleksowa modernizacja będzie możliwa dopiero po 2012 r.

Pasażerowie podczas prac obsługiwani będą na tyłach dzisiejszego dworca, czyli od strony placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej, a także w przystosowanym do tego celu tunelu, biegnącym pod czwartym peronem dworca.

Dworzec w Katowicach jest jednym z największych w Polsce. Codziennie przejeżdża tędy ok. 400 pociągów. Rocznie sprzedaje się tu ok. 3 mln biletów, a przez obiekt przewija się ok. 9 mln ludzi.

Neinver jest firmą z kapitałem hiszpańskim, działa na rynku nieruchomości w Hiszpanii, Włoszech, Polsce, Portugalii, Francji i Niemczech. W Polsce inwestuje od 2000 r. Firma wprowadziła na polski rynek centra typu outlet, otwierając w 2002 r. pierwsze tego typu centrum handlowe w Polsce - Factory. Potem, oprócz kolejnych takich centrów, uruchomiła również obiekty Futura Park, łączące centrum outlet i park handlowy. Największa dotąd inwestycja Nainver w Polsce to Galeria Malta w Poznaniu.


Autor: (źródło: PAP, 23.07.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.