baner
baner
baner
nkt cables S.A.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Katowickie „kielichy” zagrażają bezpieczeństwu pasażerów

Polskie Koleje Państwowe nie zgodzą się na pozostawienie oryginalnych filarów kielichowych, utrzymujących sklepienie katowickiego dworca ze względu na bezpieczeństwo pasażerów. Badania ekspertów Politechniki Śląskiej potwierdziły, że konstrukcja ta od wielu lat ulega systematycznej korozji. –  Wszelkie działania naprawcze jedynie opóźnią negatywne procesy w istniejącej konstrukcji – mówią również w specjalnej ekspertyzie inżynierowie budowlani. Katowickie kielichy zostaną odtworzone w obecnej formie, a władze PKP S.A. zastanawiają się nad możliwością utrzymania dużych fragmentów jednego-dwóch kielichów jako swoistego pomnika czasów, w których powstały i kunsztu ich projektantów. Prace budowlane rozpoczną się w ciągu najbliższych tygodni.

– Kolejny protest nielicznej grupy obrońców katowickich kielichów nie zmieni decyzji PKP S.A. – stwierdza Jacek Prześluga, wiceprezes zarządu spółki. – Sztucznie podsycana akcja Gazety Wyborczej, happeningi czy symboliczna sprzedaż kielichów nakręcają zainteresowanie opinii publicznej i świetnie służą promocji tego miejsca, ale decyzja już zapadła. U jej podstaw leży priorytet bezpieczeństwa osób korzystających z dworca i to w perspektywie najbliższych 50-100 lat, bo na taki okres projektuje się podobne budowle. Nie możemy narażać pasażerów i klientów przebywających na dworcu, a mając rzetelne ekspertyzy wiemy, że takie ryzyko rosłoby z roku na rok. Żaden projektant, żaden inwestor nie podpisze się pod projektem budowli, która może w przyszłości stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa osób.

Zgodnie z zapisami pozwolenia na budowę, wydanego przez wojewodę śląskiego, konstrukcja kielichów zostanie wiernie odtworzona według oryginalnej technologii powstania (materiały, faktura i forma architektoniczna). Takie rozwiązania stosuje się na całym świecie, gdy stan cennych obiektów czy konstrukcji architektonicznych nie pozwala na ich pozostawienie w pierwotnej konstrukcji. To podniesie koszt inwestycji, ale jednocześnie przyczyni się do zachowania stylistyki dworca.

W raporcie naukowców Politechniki Śląskiej potwierdzono liczne zarysowania, zawilgocenia, przecieki i ubytki w konstrukcji żelbetowych kielichów. W 87% próbek zbrojenia betonowych rdzeni, wyciętych  z różnych miejsc konstrukcji, stwierdzono wysoką korozję. „Makroskopowa ocena w sposób niepodważalny potwierdza, że we wszystkich badanych rdzeniach betonowych w całej historii istnienia konstrukcji musiały występować warunki sprzyjające istnieniu korozji” – czytamy na stronach raportu, pod którym podpisali się profesorowie Włodzimierz Starosolski i Adam Zybura. Eksperci budowlani dodają w ślad za raportem, że przy obecnym stanie konstrukcji brak jest możliwości zahamowania procesów korozyjnych zbrojenia przy użyciu aktualnie dostępnych metod renowacji. Wszelkie działania naprawcze jedynie opóźnią negatywne procesy w istniejącej konstrukcji.

–  Opinie ekspertów nie pozostawiają nam innego wyboru, jak tylko wyburzenie obecnej konstrukcji – mówi Jacek Prześluga. – Rozumiemy sentyment grupy mieszkańców Katowic, rozumiemy żal małej grupy lokalnych architektów, którym nie dane było uczestniczyć w projektowaniu nowego dworca – ale też mało jest w Polsce specjalistów mających doświadczenie w tworzeniu koncepcji zintegrowanych centrów transportowych – nie ma jednak innej możliwości, jak tylko rozpocząć budowę zgodnie z otrzymanym pozwoleniem. Alternatywą jest pozostawienie dworca w stanie niezmienionym, na co już nie chcemy się godzić. Aby jednak dać dowód dobrej woli z naszej strony, w minioną środę, podczas spotkania z grupą protestujących zaproponowałem pozostawienie jednego z oryginalnych kielichów w okolicach nowego dworca lub gdzieś w przestrzeniach samej galerii, jako pomnik-namacalny przykład brutalizmu w polskiej architekturze. Moja propozycja nie zyskała jednak aprobaty protestujących.

W ciągu najbliższych tygodni, zgodnie z otrzymanymi dokumentami rozpoczynamy zatem budowę - dodaje.

Przypomnijmy, że badania, wykonane wiosną tego roku przez TNS OBOP pokazały, że 61% mieszkańców Katowic uważa budowę nowego dworca kolejowego za najważniejszą kwestię dla rozwoju miasta. Nowoczesny obiekt zostanie oddany do użytku wiosną  2012 roku. Będzie spełniał wszelkie europejskie standardy związane z obsługą podróżnych – m.in. nowatorskie rozwiązania architektoniczne powiązane z odtworzeniem istniejącej konstrukcji „kielichów”. Zaprojektowano przyjazną i komfortową przestrzeń dla pasażerów, nowe oznaczenia, obiekt będzie też w pełni przystosowany do obsługi  osób niepełnosprawnych. Dworcowi towarzyszyć ma wielofunkcyjne centrum komunikacyjno-handlowe, z podziemnym dworcem komunikacji miejskiej od strony Placu Szewczyka.

Dworzec w Katowicach odwiedza rocznie 9 mln podróżnych, każdego dnia przejeżdża przezeń 520 pociągów. W czasie realizacji tej inwestycji zaangażowanych zostanie ok. 300 firm różnej specjalności. Nowoczesny obiekt przyniesie aglomeracji śląskiej ok. 1500 nowych miejsc pracy.


Autor: (źródło: Łukasz Kurpiewski, PKP S.A., 14.09.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.