baner
baner
baner
SOLARIS Bus & Coach S.A.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

KE żąda dostosowania się do nowych unijnych przepisów dotyczących zdolności do prowadzenia pojazdów

Komisja Europejska zwróciła się 6 kwietnia do Włoch, Austrii, Portugalii, Finlandii, Danii, Polski i Słowenii o przyjęcie środków krajowych aktualizujących wymogi dotyczące fizycznej i psychicznej zdolności do prowadzenia pojazdów zgodnie z ich zobowiązaniami w ramach prawa UE. Wniosek Komisji ma formę uzasadnionej opinii w ramach unijnego postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego. Jeżeli w terminie dwóch miesięcy przedmiotowe państwa członkowskie nie poinformują Komisji o środkach podjętych, aby zapewnić przestrzeganie unijnego prawa, Komisja może skierować sprawę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Przepisy UE

W 2009 r. przyjęto dwie dyrektywy (dyrektywę 2009/112/WE i dyrektywę 2009/113/WE), w których uaktualniono i dostosowano do postępu naukowego minimalne wymogi dotyczące psychicznej i fizycznej zdolności do prowadzenia pojazdów mechanicznych zawarte w dyrektywach dotyczących praw jazdy (mającej obecnie zastosowanie dyrektywie 91/439/EWG oraz dyrektywie 2006/126/WE, która zacznie być stosowana od 2013 r.) Zmiany odnoszą się do istniejących minimalnych wymogów dotyczących wzroku, cukrzycy i padaczki.

Przyczyny podjętego działania

Włochy, Austria, Portugalia, Finlandia, Dania, Polska i Słowenia nadal nie poinformowały Komisji o wdrożeniu tych dwóch dyrektyw do swoich porządków prawnych, mimo że miały tego dokonać do dnia 15 września 2010 r.

Praktyczne skutki niewdrożenia przepisów

Dyrektywy zmieniające z 2009 r. są korzystne dla osób o nieco słabszym wzroku, chorujących na cukrzycę czy padaczkę, ponieważ dostosowują poprzednie wymogi dotyczące zdolności do prowadzenia pojazdów do postępu naukowego dokonanego w leczeniu wspomnianych upośledzeń i osobom nimi dotkniętym dają większe możliwości prowadzenia pojazdu z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa na drodze.

Dalsze informacje na temat procedur UE dotyczących postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego znajdują się w dokumencie MEMO/11/220:

  • http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/11/220&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 



Autor: (źródło: Komisja Europejska Przedstawicielstwo w Polsce, 06.04.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.