PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowały się w końcu złożyć pierwsze cztery wnioski o wypłatę unijnych pieniędzy. Co prawda dotyczą one pomocy technicznej, jednak do końca roku złożone mają być kolejne o wartości 1 mld euro.
- Złożyliśmy cztery wnioski na kilkanaście mln euro na dofinansowanie prac dokumentacyjnych. - mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK. - Wnioski zostały złożone wymagają jednak jeszcze trochę pracy by móc przesłać je do ministerstwa Infrastruktury i dalej do Komisji Europejskiej. - informuje mówi Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zaznacza też, iż są to proste wnioski. Jeden z nich dotyczy dotacji na wykonanie studium wykonalności kolei dużych prędkości.
Władze PKP PLK zapewniają, że lada dzień do CUPTu wpłyną kolejne wnioski o dotacje unijne. Dotyczyć one będą zasilenia finansowego prac budowlanych, a ich łączna wartość ma wynieść ok. 1 mld euro. - Pracujemy nad nimi z ekspertami z Jaspersa. Jesteśmy już na końcowym etapie. Musimy jeszcze wyliczyć lukę finansową, czyli zysk z przedsięwzięcia. - wyjaśnia prezes Szafrański.
Jak obiecała dyrektor CUPTu, wnioski trafią do Brukseli jeszcze w tym roku. - Nie wygląda to źle. - uważa Anna Siejda, dodając, iż wyliczenie luki finansowej to skomplikowana sprawa i nowość w projektach transportowych. - Drogowcy nie muszą jej wyliczać, zarządcy lotnisk również, bo podlegają pod przepisy o pomocy publicznej. - dodaje.
Końca dobiegają już prace nad wnioskami o dofinansowanie budowy połączenia kolejowego z warszawskim lotniskiem Okęcie oraz na modernizację torów z Warszawy do Gdyni w okolicy Ciechanowa. Na obydwu inwestycjach prace budowlane już trwają.
Autor: (źródło: Rzeczpospolita, Agnieszka Stefańska, 12.11.2009)