baner
baner
baner
Zakład Maszyn Elektrycznych EMIT S.A. Grupa Cantoni

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Kolej metropolitalna blokowana przez Gdańsk

Budowa drugiej linii SKM nie jest pewna. Urzędnicy gdańskiego magistratu rzucają kłody pod nogi szukającemu dodatkowych funduszy na inwestycję Urzędowi Marszałkowskiemu.

Bliskie końca są prace nad studium wykonalności. Jednocześnie przedstawiciele gdańskiego magistratu zaczynają poddawać w wątpliwość sens budowy nowej linii SKM wraz z bezpośrednim połączeniem z Kaszubami.

- Ostatnio wysyłają coraz dziwniejsze pisma, w których obok rzeczowych, technicznych uwag do studium, które są oczywiście uwzględniane, pojawiają się ogólnikowe błędne tezy typu "po co budować tę linię, przecież biegnie przez lasy". W jednym z listów pada wprost stwierdzenie, że powinniśmy realizować wytyczne Biura Rozwoju Gdańska, a jeśli nie spełnimy tych żądań, to miasto wycofa się z projektu. – informuje pracownik przygotowujący  studium.

Zamiast Trójmiejskiej Kolei Metropolitarnej Biuro Rozwoju Gdańska planuje tramwaj przez Szadółki.

- Trudno mi to komentować. Jesteśmy w trakcie naprawdę mocnego lobbingu, którego celem jest znaczne zwiększenie dofinansowania projektu Kolei Metropolitalnej pieniędzmi z UE. Jeśli w tym momencie Gdańsk zaczyna kwestionować sens tej inwestycji, to jest jasne, że nam to nie pomaga. Czas na zdecydowane działania z naszej strony. W najbliższym czasie zarząd województwa spotka się z prezydentem Gdańska i jego zastępcami, by pewne sprawy jasno postawić. - powiedział Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska, twierdzi, iż problemu nie ma, a jedyne czego miasto chce to, by studium zostało porządnie wykonane.

- Nie chcemy torpedować projektu Kolei Metropolitalnej, ani na siłę forsować wariantu tramwajowego. Zależy nam po prostu, by studium uczciwie wskazało najlepszy wariant. Jeśli będzie to nowa linia SKM, to nie ma problemu. Przecież dokumentacja będzie potem i tak kontrolowana przez UE, a znajdujemy w studium błędy, które groziłyby odebraniem dofinansowania. Oczywiście, mamy swój pogląd dotyczący tego, czy lepszy byłby tramwaj, czy kolej. Chcemy tylko, by wykonawca studium pokazał nam czarno na białym, że jesteśmy w błędzie. – zaznacza Bojanowski.

Sens budowy Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej Gdańsk poddawał w wątpliwość od narodzenia tej idei. Inwestycja ta trafiła w 2008 r. na gwarantującą finansowanie listę indykatywną. Oznaczało to tym samym, że nie powstanie ona kosztem innych gdańskich projektów, przede wszystkim budowy tramwaju na Łostowice. Władze Gdańska razem z Gdynią, Urzędem Marszałkowskim i Polskimi Liniami Kolejowymi sfinansowały więc wspólnie studium wykonalności. Dokument ten miał określić parametry nowej linii, a także porównać TKM z analogicznym projektem połączenia tramwajowego. Najistotniejszym jego zadaniem jest jednak podanie konkretnych wyliczeń opłacalności przedsięwzięcia. Studium ma być gotowe w przeciągu dwóch miesięcy.

Trasa Kolei Metropolitalnej ma biec z Wrzeszcza przez Niedźwiednik, Morenę, Jasień i Złotą Karczmę na lotnisko i dalej przez Osowę i Karwiny do Gdyni. Poza pociągami SKM, mają z niej korzystać bezpośrednie pociągi regionalne z Gdańska i Gdyni do Kartuz, Kościerzyny i Bytowa. Projekt w wariancie kolejowym kosztuje miliard złotych. Na chwilę obecną zarezerwowano na ten cel 300 mln z funduszy unijnych.


Autor: (źródło: Michał Tusk, Gazeta Wyborcza Trójmiasto, 26.05.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.