baner
baner
baner
B+F Beton- und Fertigteilgesellschaft mbH Lauchhammer Biuro Opole

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Kolej Siłą Polskiej Gospodarki

W dniach 27 – 29 września w ramach cyklu „Kolej Siłą Polskiej Gospodarki” odbył się, organizowany wspólnie z Fundacją Pro Economicus Construction Club, przejazd linią E 65 Warszawa – Gdynia przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A i Wykonawców realizujących roboty na tej linii. Przejazd połączony był ze spotkaniami z władzami samorządowymi miast i regionów oraz przedstawicielami mediów. W trakcie przejazdu odbywały się również liczne spotkania z dosiadającymi się do pociągu konferencyjnego przedstawicielami samorządów gmin, przez które przebiega linia E 65.

Główne cele programu spotkań to:

  • prezentacja obecnego stanu realizacji inwestycji kolejowych,
  • omówienie przykładów pozytywnego wpływu kolei na polską gospodarkę, rozwój regionów, a w tym lokalnych rynków pracy, nieruchomości czy usług,
  • wskazanie istniejących barier i problemów wymagających rozwiązania.


W pierwszym dniu ze strony PKP PLK S.A przewodniczył delegacji dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji, p. Krzysztof Groblewski. W następnych dniach we wszystkich spotkaniach reprezentowała PLK-ę p. Alina Giedryś, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Projektów Unijnych. Gościem PLK był również Przemysław Wróbel, dyrektor Departamentu Wdrażania w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Spotkania umożliwiły przedstawienie szeregu pozytywnych przykładów dobrej komunikacji pomiędzy inwestorem, wykonawcą i samorządem, ale były także okazją do wskazania obszarów, które wymagają ściślejszej współpracy np. w kwestii utrzymania nowobudowanych obiektów inżynieryjnych. 

Przejazd rozpoczął się konferencją poświęconą modernizacji dworców kolejowych, ze szczególnym uwzględnieniem dworców leżących na trasie przejazdu. Szczegółowo omówiony został zakres robót na dworcu Warszawa Centralna, a ich postęp uczestnicy mogli ocenić w trakcie zwiedzania dworca. Kolejne konferencje i debaty miały miejsce w Ciechanowie, Malborku, Tczewie i Gdyni.

Inwestycje PLK przedstawiali dyrektorzy projektów lub kierownicy kontraktów poszczególnych LCS:

  • LCS Nasielsk – Krzysztof Pietras,
  • LCS Ciechanów – Elżbieta Buczkowska,
  • LCS Działdowo – Jerzy Majder,
  • LCS Iława, Malbork – Bogusław Bobkowski, 
  • LCS Tczew, Gdańsk, Gdynia – Andrzej Krawczyński.


Ze strony samorządów w spotkaniach udział wzięli: prezydent Ciechanowa, burmistrz Działdowa, wójt gminy Sońsk, wiceburmistrz Malborka i naczelnik Wydziału Rozwoju i Gospodarki Przestrzennej UM w Malborku, wójt gminy Iława, prezydent Tczewa, starosta i wicestarosta powiatu tczewskiego, wiceprezydent Gdyni, przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej UM w Gdyni, przedstawiciel Biura Rozwoju Miasta UM w Gdyni oraz prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Spotkania pokazały, że lokalne samorządy dostrzegają pozytywny wpływ kolei na rozwój swoich regionów, ich przedstawiciele są chętni do współpracy i otwarci na wspólne ustalenia. Chcą jak najlepiej wykorzystać szanse jakie pojawiają się przed nimi w związku z prowadzonymi modernizacjami. 

W trakcie objazdu wystąpili również wykonawcy modernizacji poszczególnych odcinków, dworców oraz stacji na linii-65, a także podwykonawcy i dostawcy materiałów pod inwestycje kolejowe.

Do udziału w cyklu zaproszone zostały lokalne i ogólnopolskie media.

Pani Prezes podsumowała przejazd słowami: To bardzo cenna inicjatywa Construction Club we współpracy z Polskimi Liniami Kolejowymi. Trzydniowa „wyprawa w teren” zgromadziła na każdym przystanku na trasie od Warszawy do Gdyni przedstawicieli władz lokalnych, w tym samorządowych, dając możliwość konfrontacji ich uwag i oczekiwań na temat prowadzonych inwestycji bezpośrednio wobec inwestora – PLK oraz przedstawicieli Wykonawców i inżynierów kontraktów każdego z pięciu realizowanych na tej trasie projektów modernizacji infrastruktury kolejowej. Każdy dzień to spotkania na dworcach, wspólny przejazd pociągiem oraz konferencja podsumowująca. Dyskusje publiczne, rozmowy bezpośrednie, wymiana poglądów - niemożliwe zza biurka w Warszawie - żywo i wielostronnie komentujące problemy współpracy i wzajemne oczekiwania. Dowiedziałam się, że w Mławie najważniejszym problemem stała się obecnie uszkodzona podczas budowy kładka, zapewniająca dotychczas bezpieczne przejście dla pieszych, w tym dzieci do szkoły. W Iławie dyskutuje się jak znaleźć pieniądze na budowę wiaduktu na drodze wojewódzkiej, w Tczewie niepokojono się, by informacja dla pasażerów ogłaszana na stacji mogła docierać też do obiektów budowanych wspólnie przez miasto i kapitał prywatny bezpośrednio w strefie przydworcowej. Każdy z tych problemów jest do rozwiązania, każdym się zajmiemy. Wizyty te pokazały jak istotnym elementem życia gospodarczego i strategii rozwojowej jest zmodernizowana kolej, oferująca sprawne połączenia z Trójmiastem i Warszawą. Uświadomiły też władzom samorządowym, że większa mobilność mieszkańców niesie ze sobą i zalety i ryzyka. Fakt szybszego skomunikowania się z dominującymi aglomeracjami pozwoli przyjechać pracownikom i turystom do miejsc o ciekawej ofercie, ale też wyjechać w poszukiwaniu pracy w przypadku braku takiej oferty na miejscu.

Spotkania, które odbyły się w trakcie cyklu, jak również sam przejazd, były okazją do wymiany doświadczeń, nawiązania kontaktów biznesowych, znalezienia nowych rozwiązań, czy zauważenia problemów wymagających rozwiązania. Przejazd potwierdził, że wraz z rozwojem inwestycji w obszarze infrastruktury kolejowej rośnie zaufanie społeczne do kolei, zarówno ze strony władz lokalnych, jak i bezpośrednich użytkowników. Podstawą dobrej współpracy jest szerokie informowanie społeczeństwa o wszelkich zamierzeniach modernizacyjnych, ich zakresach, efektach jakie zostaną osiągnięte, ale także o utrudnieniach dla podróżnych związanych z prowadzonymi robotami.

Kolejnym punktem programu cyklu „Kolej Siłą Polskiej Gospodarki” będzie konferencja w siedzibie PLK w dniu 5 października br.


Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 03.10.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.