A chodzi o utworzenie rezerwy celowej budżetu państwa na rok 2013 z przeznaczeniem na dofinansowanie transgranicznych połączeń kolejowych. Wraz z przekazaniem samorządom tego zadania, nie zabezpieczono stosownych środków na jego finansowanie, dlatego podczas Konwentu Marszałków Województwa RP w Sieniawie na Podkarpaciu, marszałkowie wystosowali do premiera Donalda Tuska pismo w tej sprawie.
W piśmie czytamy, że „wprowadzenie proponowanych w ustawie przepisów skutkuje finansowaniem przez samorządy województw kolejowych przewozów transgranicznych w kwocie ok. 55 mln zł rocznie. Obecnie przewozy te są finansowane z budżetu państwa w ramach ogólnej kwoty przeznaczonej na finansowanie przewozów międzynarodowych i międzywojewódzkich. Wdrożenie przepisów ustawy spowoduje przeznaczenie tej kwoty z rezerwy celowej budżetu dla przygranicznych województw”.
Zdaniem marszałków, dodatkowe zadanie, które nie ma pokrycia finansowego, znacznie naruszyło stabilizację finansową województw w zakresie organizacji pasażerskich przewozów kolejowych i marszałkowie dziesięciu przygranicznych województw pokrywają ciężar deficytu przewozów w tej strefie. Marszałkowie zwracają zatem uwagę na fakt, że utrzymanie istniejących połączeń osobowych z sąsiednimi państwami odbywa się kosztem ograniczeń przewozów wojewódzkich.
Sytuacji nie poprawiły także środki otrzymane z Funduszu Kolejowego, bo – jak czytamy w liście marszałków – zostały podzielone pomiędzy wszystkie województwa proporcjonalnie do liczby udziałów objętych w spółce Przewozy Regionalne. „Dodatkowe środki otrzymały bowiem wszystkie województwa, w tym również regiony niemające żadnego udziału w przewozach trans granicznych” – czytamy w piśmie. Marszałkowie poprosili zatem Donalda Tuska – Prezesa Rady Ministrów o interwencję w tej sprawie. W przeciwnym razie „brak dodatkowego źródła finansowania tego zadania spowoduje dalszy regres połączeń kolejowych na terenie województw przygranicznych”.
Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, 04.07.2012)