baner
baner
baner
PLASTWIL Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.j.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Kolej w logistyce - bariery

Według danych zgromadzonych przez Urząd Transportu Kolejowego w anonimowym badaniu obejmującym reprezentatywną grupę deweloperów centrów logistycznych (o łącznym udziale 60% w rynku mierzonym zawartymi transakcjami na wynajem powierzchni [tys. m2] w 2011 roku), sytuacja w zakresie dostępności do infrastruktury kolejowej jest niezadowalająca. 

Z próbki 58 parków logistycznych, tylko trzy miały dostęp do infrastruktury kolejowej. Budując centra logistyczne dostosowane do potrzeb klientów, deweloperzy uczestniczący w badaniu potwierdzili niski poziom zainteresowania ze strony klientów dzierżawą powierzchni magazynowych z bezpośrednim dostępem do infrastruktury kolejowej.

Nieduży popyt na kolejowe usługi transportowe uzasadnia się tym, że transport towarów wysokoprzetworzonych musi odbyć się w krótkim czasie na długich dystansach. W Polsce sprawdza się wówczas w większości przypadków wyłącznie transport drogowy.

Dla najemców powierzchni w centrach logistycznych kluczowym elementem jest dobry i sprawny dostęp do dobrze skomunikowanych dróg szybkiego ruchu (ekspresowych, autostrad). Deweloperzy budują na ich potrzeby centra logistyczne przy istniejących skrzyżowaniach głównych szlaków komunikacyjnych kraju, co zapewnia stworzenie optymalnego zaplecza magazynowego w łańcuchu dostaw.

Deweloperzy wskazują również, że czynnikiem warunkującym budowę centrum logistycznego jest również dostęp do wykwalifikowanej siły roboczej oraz bliskość ośrodków przemysłowych. Podkreślają, że w większości przypadków przy planowaniu lokalizacji nie brano pod uwagę dostępności infrastruktury kolejowej, z powodu braku zapotrzebowania ze strony klientów.

Z odpowiedzi udzielonych w ankietach można wywnioskować, że inwestowanie w obiekty o charakterze spekulacyjnym (bez wcześniejszych umów przednajmu) z dostępem do infrastruktury kolejowej może wiązać się dla deweloperów ze zbyt dużymi kosztami, i tym samym z dużym ryzykiem finansowym. Deweloperzy byliby w stanie wybudować takie centra tylko w odpowiedzi na odpowiedni popyt na usługi transportu kolejowego wśród swoich najemców.

Przeprowadzone badanie potwierdza, że transport kolejowy nie cieszy się w logistyce popularnością. Sytuacja mogłaby ulec zmianie przy zwiększeniu ogólnopojętej konkurencyjności transportu kolejowego, w tym szybkości przemieszczania towarów, dostępności i cen np. w stosunku do transportu drogowego oraz szerszej współpracy i współdziałaniu poszczególnych gałęzi transportu.

Więcej: http://www.utk.gov.pl/portal/pl/64/1650/KOLEJ_W_LOGISTYCE__BARIERY.html 


Autor: (źródło: UTK, 25.05.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.