baner
baner
baner
Vossloh Skamo sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Kolej w logistyce - bariery

Według danych zgromadzonych przez Urząd Transportu Kolejowego w anonimowym badaniu obejmującym reprezentatywną grupę deweloperów centrów logistycznych (o łącznym udziale 60% w rynku mierzonym zawartymi transakcjami na wynajem powierzchni [tys. m2] w 2011 roku), sytuacja w zakresie dostępności do infrastruktury kolejowej jest niezadowalająca. 

Z próbki 58 parków logistycznych, tylko trzy miały dostęp do infrastruktury kolejowej. Budując centra logistyczne dostosowane do potrzeb klientów, deweloperzy uczestniczący w badaniu potwierdzili niski poziom zainteresowania ze strony klientów dzierżawą powierzchni magazynowych z bezpośrednim dostępem do infrastruktury kolejowej.

Nieduży popyt na kolejowe usługi transportowe uzasadnia się tym, że transport towarów wysokoprzetworzonych musi odbyć się w krótkim czasie na długich dystansach. W Polsce sprawdza się wówczas w większości przypadków wyłącznie transport drogowy.

Dla najemców powierzchni w centrach logistycznych kluczowym elementem jest dobry i sprawny dostęp do dobrze skomunikowanych dróg szybkiego ruchu (ekspresowych, autostrad). Deweloperzy budują na ich potrzeby centra logistyczne przy istniejących skrzyżowaniach głównych szlaków komunikacyjnych kraju, co zapewnia stworzenie optymalnego zaplecza magazynowego w łańcuchu dostaw.

Deweloperzy wskazują również, że czynnikiem warunkującym budowę centrum logistycznego jest również dostęp do wykwalifikowanej siły roboczej oraz bliskość ośrodków przemysłowych. Podkreślają, że w większości przypadków przy planowaniu lokalizacji nie brano pod uwagę dostępności infrastruktury kolejowej, z powodu braku zapotrzebowania ze strony klientów.

Z odpowiedzi udzielonych w ankietach można wywnioskować, że inwestowanie w obiekty o charakterze spekulacyjnym (bez wcześniejszych umów przednajmu) z dostępem do infrastruktury kolejowej może wiązać się dla deweloperów ze zbyt dużymi kosztami, i tym samym z dużym ryzykiem finansowym. Deweloperzy byliby w stanie wybudować takie centra tylko w odpowiedzi na odpowiedni popyt na usługi transportu kolejowego wśród swoich najemców.

Przeprowadzone badanie potwierdza, że transport kolejowy nie cieszy się w logistyce popularnością. Sytuacja mogłaby ulec zmianie przy zwiększeniu ogólnopojętej konkurencyjności transportu kolejowego, w tym szybkości przemieszczania towarów, dostępności i cen np. w stosunku do transportu drogowego oraz szerszej współpracy i współdziałaniu poszczególnych gałęzi transportu.

Więcej: http://www.utk.gov.pl/portal/pl/64/1650/KOLEJ_W_LOGISTYCE__BARIERY.html 


Autor: (źródło: UTK, 25.05.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.