baner
baner
baner
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Kolejarskie spory blokują tańsze przejazdy

Kłótnie kolejarzy blokują uruchomienie tańszych połączeń. Nowe kursy ze stolicy do Krakowa, Łodzi i Bydgoszczy miały ruszyć od czerwca, ale teraz nie jest to pewne.

Atrakcyjniejszą dla podróżnych ofertę chciała uruchomić spółka PKP Przewozy Regionalne, która od grudnia 2008 r. należy do 16 województw (oprócz Mazowsza, gdzie istnieją samorządowe Koleje Mazowieckie). Tematem sporu są połączenia typu InterRegio, których składy od kilku już tygodni kursują z Warszawy do Białegostoku i Poznania. Komfort jazdy starymi piętrowymi lub elektrycznymi składami jest co prawda nieco niższy niż w InterCity, ale cena jest atrakcyjniejsza.

Nowe pociągi InterRegio miały zacząć jeździć z Warszawy do Krakowa Centralną Magistralą Kolejową. Podróż miała trwać tylko 30 minut dłużej niż ekspresem, za to za normalny bilet trzeba by zapłacić tylko 38 zł i 50 gr. Dla porównania bilet na pociąg ekspresowy na tej trasie kosztuje aż 97 zł, a na InterCity nawet 107 zł - dla wielu osób to cena wygórowana.

Z Warszawy do Łodzi PKP PR chciały uruchomić nowoczesny skład Acatus - cena biletu 24 zł, czyli o 8 zł mniej niż w pospiesznych.

Wciąż jednak nie wiadomo, czy tańsze kursy będą uruchomione, mimo, że czerwiec za pasem. Ostatnie dni to kłótnie miedzy kolejarzami. Przeciw nowym połączeniom protestuje szczególnie PKP Intercity, która boi się, że straci dużą część pasażerów. Paweł Ney, rzecznik spółki, raz oznajmia, że tanie pociągi nie będą dla niej konkurencją, bo oferują znacznie niższy standard, a innym razem sugeruje, aby PKP PR zgodnie z nazwą skupiły się na wożeniu pasażerów na trasach lokalnych.

Andrzej Wach prezes PKP SA wyraził się znacznie mocniej nazywając kanibalizmem uruchamianie nowych pociągów InterRegio. Natomiast Michał Wrzosek, rzecznik PKP, twierdzi, że zamiast podbierać sobie nawzajem pasażerów, firmy powinny tworzyć połączenia, dzięki którym wzrośnie ogólna liczba podróżnych. Eksperci nie zgadzają się jednak z taką opinią. - To chyba dobrze, że na torach pojawi się konkurencja, a pasażerowie mieliby wybór. Mam tylko nadzieję, że to nie odbędzie się kosztem połączeń lokalnych - mówi Jakub Majewski z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei.

W środę w Warszawie o losie nowych połączeń zadecydują marszałkowie województw, którzy dofinansowują spółkę PKP Przewozy Regionalne.

Tanie połączenia, jak się okazuje, mogą być dochodowe. Pociąg "Słoneczny" z Warszawy do Gdyni od kilku lat Kolejom Mazowieckim przynosi zyski. W tym roku zacznie jeździć od 6 czerwca w weekendy, a od 20 czerwca codziennie. Będzie obsługiwany klimatyzowanym piętrusem. Przejazd kosztuje cztery razy mniej niż ekspresem.


Autor: (źródło: Krzysztof Śmietana, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 26.05.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.