Podczas otwarcia warszawskiego seminarium zatytułowanego „Brytyjskie doświadczenia w zakresie regulacji rynku kolejowego” Juliusz Engelhardt, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, powiedział: - Polskie prawo dotyczące transportu kolejowego zostało w olbrzymiej części dostosowane i wciąż podlega dostosowaniu do wymogów prawa unijnego.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat, jak zaznaczył wiceminister, wdrożyliśmy wiele rozwiązań, które funkcjonują i czynią nasz rynek kolejowy jednym z najbardziej zliberalizowanych w Europie. Aktualnie przewoźnicy prywatni wykonują jedną czwartą przewozów, a czterdziestu czterech przewoźników działa na rynku czynnie.
J. Engelhardt, mówiąc o polskich doświadczeniach w restrukturyzacji transportu kolejowego, stwierdził, iż polski transport kolejowy dopasował się do wymogów gospodarki rynkowej, ale zaznaczył jednocześnie, że przez wolność nie można rozmieć dowolności. Po to właśnie istnieją instytucje, zasady i instrumenty regulacji rynku zapewniając równoprawne traktowanie wszystkich podmiotów kolejowych i przeciwdziałanie praktykom monopolistycznym. A te przecież mogą prowadzić do ograniczenia konkurencji i hamowania rozwoju rynku.
Seminarium zostało zorganizowane 7 maja br. w Warszawie przez Urząd Transportu Kolejowego oraz Ambasadę Brytyjską, a uczestniczył w nim m.in. Dyrektor Urzędu Regulacji Kolei Wielkiej Brytanii Brian Kogan.
Na spotkaniu poruszone zostały zagadnienia regulacji dostępu użytkowników kolei do infrastruktury, w tym terminali i bocznic kolejowych oraz regulacji zawartych w unijnym rozporządzeniu o prawach i obowiązkach pasażerów.
Autor: (źródło: Ministerstwo Infrastruktury, 07.05.2009)