Przygotowania do budowy linii kolei dużych prędkości w Polsce wynikają z uchwały nr 276/2008 Rady Ministrów z 19 grudnia 2008 r. Celem opracowania studium wykonalności jest dostarczenie rozwiązań i koncepcji niezbędnych do rozpoczęcia budowy linii dużej prędkości w Polsce.
Studium wykonalności realizowane jest w dwóch etapach. Pierwszy zakłada wykonanie analiz i wskazanie najkorzystniejszego wariantu przebiegu linii. Natomiast drugi etap stanowić będzie uszczegółowienie wybranego w pierwszym etapie wariantu, opracowanie raportów, wniosków i przygotowanie dokumentacji oraz opisów przedmiotów zamówienia. Całość prac studialnych przewidziana jest na 27 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Prace budowlane mogłyby rozpocząć się nawet w 2014 r., zaś pierwsze pociągi rozpoczęłyby jazdę w 2020 r.
„W rozkładzie jazdy 2011/2012 po raz pierwszy od kilkudziesięciu ostatnich lat, odnotujemy dodatni bilans prędkości oznaczający skrócenie czasu przejazdu w skali całej sieci kolejowej – mówi Zbigniew Szafrański - prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Jednak analizując obecne prognozy rosnącego ruchu, musimy jak najszybciej przystąpić do budowy linii kolei dużych prędkości z uwagi na praktycznie wyczerpaną przepustowość korytarza na linii Wschód – Zachód oraz odcinków podmiejskich wokół dużych aglomeracji.
Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe rekomenduje wariant 1 przebiegu linii kolei dużych prędkości, spośród trzech zaproponowanych przez konsorcjum realizujące studium wykonalności. Trasa w tym wariancie będzie przebiegać następująco: na odcinku Warszawa – Łódź rozpocznie się w okolicach stacji Warszawa Zachodnia przez tereny kolejowe, dalej wykopem o długości ok. 6,5 km w kierunku drogi ekspresowej S 8, kierując się w stronę Ożarowa Mazowieckiego. Następnie oddalając się od autostrady A-2 przebiegnie na północ od Skierniewic. W tym rejonie nastąpi połączenie linii „Y" z Centralną Magistralą Kolejową.
W okolicach Strykowa linia skręci na południowy zachód i skieruje się w stronę Łodzi. Na wysokości stacji Łódź Widzew wjedzie do tunelu prowadzącego do podziemnej stacji Łódź Fabryczna. Tunelem KDP przebiegnie pod Łodzią i wyjdzie na powierzchnię po minięciu stacji Łódź Kaliska. Dalej w kierunku Sieradza, głównie przez pola i obszary zalesione. Za Sieradzem linia rozgałęzi się na zachód od stacji Nowe Skalmierzyce i przebiegnie w kierunku Poznania w okolicach Pleszewa, Jarocina, Środy Wielkopolskiej i od południowego wschodu wjedzie do miasta. Odcinek linii do Wrocławia przebiegnie od rozwidlenia za nowymi Skalmierzycami w kierunku Ostrzeszowa i dalej w rejonach Oleśnicy, Laskowic, Świętej Katarzyny od południa wjeździe do Wrocławia.
Ostateczną decyzję dotyczącą przebiegu linii KDP podejmie zespół międzyresortowy rządu. Równolegle z przystąpieniem do drugiego etapu studium wykonalności, PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają wybór firmy doradczej, która będzie wspierała podmiot realizujący budowę linii KDP w zakresie zorganizowania finansowania inwestycji.
Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 04.10.2011)