baner
baner
baner
IME-AUTOLIFT POLSKA

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Koleje dużych prędkości - zakończył się pierwszy etap przygotowań

PKP Polskie Linie Kolejowe rekomendowały wariant przebiegu pierwszej linii kolei dużych prędkości - high speed w Polsce staje się faktem. Konsorcjum firm hiszpańskiej i polskiej zakończyło etap studium wykonalności polegający na opracowaniu wariantów przebiegu pierwszej linii kolei dużych prędkości. Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe, rekomendował wariant przebiegu linii kolejowej przystosowanej do prędkości do 350 km/h, która połączy Wrocław i Poznań przez Łódź z Warszawą.

Pierwszy z przełomów dokonał się 1 października 2011 r. podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej łączącej Warszawę z Katowicami i Krakowem, pociąg PKP Intercity prowadzony przez lokomotywę Husarz osiągnął prędkość 204 km/h. Było to możliwe dzięki modernizacji linii kolejowej oraz wdrożeniu na odcinku Zawiercie – Psary Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym (ETCS).

Kolejny rozdział rozwoju kolei w Polsce dokonał się 3 października 2011 r. Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przyjął wariant przebiegu pierwszej linii kolei dużych prędkości, która połączy Wrocław i Poznań przez Łódź z Warszawą. Jest to efekt zakończenia pierwszego etapu studium wykonalności budowy kolei dużych prędkości realizowanego od września 2010 r. przez konsorcjum firm: IDOM z Hiszpanii i poznańskiego Biura Projektów Komunikacyjnych. Linia „Y", nazwana tak
ze względu na kształt przypominający tę literę, będzie liczyć na całej długości prawie 469 kilometrów i pozwoli na osiągnięcie następujących czasów przejazdu:

  • Warszawa - Łódź 35 minut,
  • Warszawa - Poznań 1 h 35 minut,
  • Warszawa - Wrocław 1 h 40 minut.


Przygotowania do budowy linii kolei dużych prędkości w Polsce wynikają z uchwały nr 276/2008 Rady Ministrów z 19 grudnia 2008 r. Celem opracowania studium wykonalności jest dostarczenie rozwiązań i koncepcji niezbędnych do rozpoczęcia budowy linii dużej prędkości w Polsce. 

Studium wykonalności realizowane jest w dwóch etapach. Pierwszy zakłada wykonanie analiz i wskazanie najkorzystniejszego wariantu przebiegu linii. Natomiast drugi etap stanowić będzie uszczegółowienie wybranego w pierwszym etapie wariantu, opracowanie raportów, wniosków i przygotowanie dokumentacji oraz opisów przedmiotów zamówienia. Całość prac studialnych przewidziana jest na 27 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Prace budowlane mogłyby rozpocząć się nawet w 2014 r., zaś pierwsze pociągi rozpoczęłyby jazdę w 2020 r.

„W rozkładzie jazdy 2011/2012 po raz pierwszy od kilkudziesięciu ostatnich lat, odnotujemy dodatni bilans prędkości oznaczający skrócenie czasu przejazdu w skali całej sieci kolejowej – mówi Zbigniew Szafrański - prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Jednak analizując obecne prognozy rosnącego ruchu, musimy jak najszybciej przystąpić do budowy linii kolei dużych prędkości z uwagi na praktycznie wyczerpaną przepustowość korytarza na linii Wschód – Zachód oraz odcinków podmiejskich wokół dużych aglomeracji.

Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe rekomenduje wariant 1 przebiegu linii kolei dużych prędkości, spośród trzech zaproponowanych przez konsorcjum realizujące studium wykonalności. Trasa w tym wariancie będzie przebiegać następująco: na odcinku Warszawa – Łódź rozpocznie się w okolicach stacji Warszawa Zachodnia przez tereny kolejowe, dalej wykopem o długości ok. 6,5 km w kierunku drogi ekspresowej S 8, kierując się w stronę Ożarowa Mazowieckiego. Następnie oddalając się od autostrady A-2 przebiegnie na północ od Skierniewic. W tym rejonie nastąpi połączenie linii „Y" z Centralną Magistralą Kolejową.

W okolicach Strykowa linia skręci na południowy zachód i skieruje się w stronę Łodzi. Na wysokości stacji Łódź Widzew wjedzie do tunelu prowadzącego do podziemnej stacji Łódź Fabryczna. Tunelem KDP przebiegnie pod Łodzią i wyjdzie na powierzchnię po minięciu stacji Łódź Kaliska. Dalej w kierunku Sieradza, głównie przez pola i obszary zalesione. Za Sieradzem linia rozgałęzi się na zachód od stacji Nowe Skalmierzyce i przebiegnie w kierunku Poznania w okolicach Pleszewa, Jarocina, Środy Wielkopolskiej i od południowego wschodu wjedzie do miasta. Odcinek linii do Wrocławia przebiegnie od rozwidlenia za nowymi Skalmierzycami w kierunku Ostrzeszowa i dalej w rejonach Oleśnicy, Laskowic, Świętej Katarzyny od południa wjeździe do Wrocławia.

Ostateczną decyzję dotyczącą przebiegu linii KDP podejmie zespół międzyresortowy rządu. Równolegle z przystąpieniem do drugiego etapu studium wykonalności, PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają wybór firmy doradczej, która będzie wspierała podmiot realizujący budowę linii KDP w zakresie zorganizowania finansowania inwestycji.


Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 04.10.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.