PKP Polskie Linie Kolejowe będą prowadziły z wybranymi podmiotami - wykonawcami rozmowy. Będą to pisemne pytania i odpowiedzi. - Na ich podstawie sformułujemy swoje ostateczne stanowisko w tej sprawie i wybierzemy wykonawcę – mówi rzecznik PKP PLK Krzysztof Łańcucki.
Data zakończenia tego etapu przetargu nie jest jeszcze znana. - Musimy jedynie zdążyć do roku 2015, kiedy będą rozliczane pieniądze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – dodaje Łańcucki.
Możliwi realizatorzy studium przedstawią PLK szczegółowy przebieg tras kolejowych, liczbę i lokalizację wiaduktów, mostów itp. - To pozwoli nam dokładnie określić ostateczne koszty budowy kolei dużych prędkości - powiedział rzecznik PKP PLK.
Z końcem roku 2008 Ministerstwo infrastruktury obliczyło wstępnie koszt projektu na 26 mld zł (22 mld to orientacyjny koszt budowy tras, a 3,6 mld zł - zakupu taboru).
W etapie, który trwał od lutego 2009 r., a który właśnie zakończył się wyborem czterech konsorcjów, wzięło udział 12 wykonawców.
Podmiotem odpowiedzialnym za projekt kolei dużych prędkości jest właśnie PKP PLK. 2020 r. to data, do której mają powstać koleje. Długość linii, która połączy Wrocław, Poznań, Łódź i Warszawę (tzw. linia "Y") wyniesie ok.
Unia Europejska będzie częściowo odpowiedzialna za sfinansowanie projektu. Wspólnota ma przeznaczyć 80 mln euro na prace przygotowawcze, czyli m.in. na przygotowanie projektu studium wykonalności szybkich kolei.
Autor: (źródło: PAP, 15.04.2009)