baner
baner
baner
TORPOL S.A.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Koleje regionalne w opinii marszałków

Na początku spotkania, w związku z wprowadzeniem żałoby narodowej, uczestnicy Konwentu uczcili minutą ciszy pamięć ofiar wczorajszej katastrofy lotniczej.

Pierwszy dzień obrad poświęcony był propozycjom oddłużenia i przekształceń w PKP Przewozy Regionalne. Wystąpienia prelegentów poprzedziła prezentacja prezydenta Jacka Krywulta ukazująca walory Bielska-Białej.

Merytoryczną część Konwentu rozpoczęło wystąpienie Juliusza Engelharda, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Poświęcone było propozycjom oddłużenia PKP w przyjętej przez Radę Ministrów „Strategii dla transportu kolejowego do 2013 roku”. Obecny stan zadłużenia spółki PKP Przewozy Regionalne jest rezultatem utrzymywania przez nią nierentownych połączeń, przy jednoczesnym braku dofinansowania na wystarczającym poziomie. Wielkość zobowiązań na koniec 2006r. przekroczyła 2 mld zł. Propozycje rządowe zmierzają do udzielenia spółce dotacji z budżetu państwa, która pozwoli na spłatę zadłużenie wobec wierzycieli. W ustawach budżetowych na rok 2008 zagwarantowano 1 mld 383 mln zł dotacji, a na rok 2009 – 477 mln zł. Ponadto do 2011 roku przekazane zostanie kolejne 300 mln zł. Kwoty te przeznaczone zostaną na oddłużenie kolei. „Rada Ministrów w drodze rozporządzenia określi ilości udziałów samorządów województw w kapitale zakładowym PKP Przewozy Regionalne. Propozycje zmierzają do tego, aby ich ilość uzależniona była od wielkości województwa, długości linii kolejowych na terenie województwa oraz średniej pracy przewozowej z ostatnich trzech lat” – mówił Juliusz Engelhard.

Proces przekazania udziałów PKP Przewozy Regionalne w ręce samorządów, czyli tzw. ich usamorządowienia, przedstawił Andrzej Wach, prezes PKP S.A. Ma ono na celu skupienie, na poziomie samorządu, wszystkich podstawowych funkcji związanych z realizacją zadań przewozowych, tj. organizatora przewozów, wykonawcy i dofinansującego przewozy o charakterze publicznym. W opinii prezesa Andrzeja Wacha usamorządowienie pozwoli na utrzymanie narodowego charakteru przewozów regionalnych, utrzymanie istniejącego potencjału przewozowego oraz na pełniejsze dostosowanie go do potrzeb lokalnych. Ponadto – w opinii prelegenta - samorządy mogą w większym stopniu wykorzystać środki pomocowe UE, zwłaszcza na modernizację taboru. „W ostatnich latach PKP systematycznie poprawia wyniki finansowe. W 2004 roku odnotowało 2 mld 155 mln zł strat, w 2005 – 721 mln zł strat, w 2006 roku straty wyniosły – 239 mln zł, a rok ubiegły zamknie się „na zerze”. „Z każdym rokiem zwiększają się nakłady inwestycyjne, które w roku 2007 wyniosły 3 mld 700 mln zł, a w roku bieżącym planowane są na poziomie 5 mld 815 mln zł.” – stwierdził prezes Wach. Dodał, że pierwszym krokiem w kierunku usamorządowienia PKP Przewozy Regionalne będzie przyjęcie Ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP. „Najprawdopodobniej nastąpi to w maju bieżącego roku. W czerwcu 2008r. planowane jest przyjęcie przez Radę Ministrów rozporządzenia określającego liczbę udziałów w kapitale zakładowym PKP Koleje Regionalne. Do 30 września br. przekazana zostanie przez Skarb Państwa pożyczka w kwocie 1 mld 383 mln zł. To ostatni etap usamorządowienia. W konsekwencji samorządy województw powinny objąć udziały w PKP Przewozy Regionalne 1 grudnia 2008 roku.” – powiedział Andrzej Wach.

W trakcie dyskusji marszałkowie podkreślali konieczność omówienia szczegółów projektu. Zwrócili uwagę na niezbędne uzgodnienie spraw dotyczących majątku, taboru, dostępu do środków na modernizację bądź zakup nowego taboru. Wskazywali też na uregulowanie struktury udziału poszczególnych województw i jednoznaczne określenie kryteriów podziału przewozów na wojewódzkie i międzywojewódzkie. Zaproponowano także powołanie zespołu roboczego, który opracuje umowę nowo powołanej spółki, którą utworzą PKP Koleje Regionalne i samorządy województw.

Konwent Marszałków RP przyjął stanowisko wobec rozporządzeń Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach regionalnych programów operacyjnych. Czytamy w nim m.in., że przygotowany przez ministerstwo katalog programów pomocowych jest niekompletny, a „przedmiotowe rozporządzenia winny swym zakresem obejmować obszary wsparcia, w ramach których istnieje zagrożenie wystąpienia pomocy publicznej”. Marszałkowie zwrócili także uwagę na konieczność wprowadzenia zmian w zapisach ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, niezbędnych dla właściwego wdrażania regionalnych programów operacyjnych.

Obrady Konwentu cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, wzięła w nich udział reprezentacja z wszystkich urzędów marszałkowskich. W obradach Konwentu uczestniczyli także wicemarszałkowie i członkowie Zarządu Województwa Śląskiego.

W godzinach wieczornych goście zwiedzili Muzeum Browaru Żywiec w Żywcu, które stanowi jeden z punktów Szlaku Zabytków Techniki.


Autor: (Urząd Marszalkowski woj. Śląskiego)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.