baner
baner
baner
NEEL Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Koleje Śląskie dementują „rewelacje” Przewozów Regionalnych

Zarząd Kolei Śląskich stanowczo zdementował "rewelacje" przekazane w niedawnym komunikacie prasowym Przewozów Regionalnych o problemach z przekazaniem obsługi trasy Gliwice-Częstochowa Kolejom Śląskim.

"Przewozy Regionalne wprowadzają w błąd opinię publiczną. Oznacza to ponadto deklarację braku woli rzeczywistej współpracy ze strony tej spółki" - oświadczyła wiceprezes zarządu Kolei Śląskich, Anna Patalong.

Jako nieprawdziwą określiła sugestię jakoby do uruchomienia połączeń Gliwice-Katowice-Częstochowa Koleje Śląskie potrzebowały w tej chwili zasobów czy też wyrażonej w jakiejkolwiek formie zgody czy aprobaty Przewozów Regionalnych. Zadeklarowała, że spółka dysponuje obecnie zarówno odpowiednim taborem, zapleczem technicznym i administracyjnym oraz kadrami, które pozwalają na rozpoczęcie działalności przewozowej. Jak zaznaczyła, tego rodzaju współpraca z kolejowym monopolistą była oczywiście przedmiotem rozmów, ale ostatecznie z powodu braku normalnych biznesowych relacji Koleje Śląskie zdecydowały się na pozyskanie niezbędnych zasobów w inny sposób.

Wiceprezes przypomniała również, że decyzja dotycząca tego, który z przewoźników ma obsługiwać poszczególne trasy w regionie należy jedynie do marszałka województwa, który do obsługi linii Gliwice-Katowice-Częstochowa wskazał Koleje Śląskie: "Jesteśmy w stałym kontakcie z marszałkiem Matusiewiczem i nic nam nie wiadomo o rzekomej zmianie tej decyzji".

Rozmowy dotyczące podjęcia przez spółki współpracy w związku z zaplanowanym na 1 października uruchomieniem przez Koleje Śląskie przewozów pasażerskich na trasie Gliwice-Katowice-Częstochowa trwają od maja. 23 maja spółki podpisały w tej sprawie list intencyjny. W dokumencie określono, że współdziałanie będzie odbywało się w drodze negocjacji i zawierania stosownych porozumień, a nie w trybie przewidującym składanie ofert.

Po podpisaniu listu odbyły się cztery spotkania (17 i 20 czerwca, 5 i 14 lipca). Podczas pierwszego z nich ustalono, że Koleje Śląskie do dnia 20 czerwca przedstawią Przewozom Regionalnym "swoje potrzeby" w czterech blokach tematycznych (tabor, nieruchomości, ludzie, wzajemnie honorowanie i sprzedaż biletów). Najistotniejsza ich część dotyczyła wydzierżawienia Kolejom Śląskim 10 EZT (elektrycznych zespołów trakcyjnych), a także umożliwienia niezbędnym do uruchomienia połączeń pracownikom PR (m.in. maszynistom, kierownikom pociągów, konduktorom, kasjerom) szybkiego przejścia do KŚ. Korespondencja w tej sprawie zawierająca wstępne zapytanie Kolei Śląskich została wystosowana 20 czerwca. Pomimo tego, że PR zobowiązały się udzielić odpowiedzi do 4 lipca, dopiero po rozmowach, które przeprowadzono w dniach 5 i 14 lipca, Koleje Śląskie przesłały 18 lipca kolejną uzgodnioną i ostateczną wersję "zapotrzebowania Kolei Śląskich". W trakcie rozmów Koleje Śląskie złożyły m.in. deklarację priorytetowego zatrudnienia w Kolejach Śląskich ok. 50 kasjerów zwalnianych z Przewozów Regionalnych oraz ponownie zwróciły się z prośbą o zwolnienie tych osób z ewentualnych innych zobowiązań lub umów wynikających z przepisów prawa pracy. Do tej pory na tę propozycję Koleje Śląskie nie otrzymały żadnej odpowiedzi. Pomimo tego Koleje Śląskie w ubiegłym tygodniu rozpoczęły procedurę rekrutacyjną przeznaczoną dla tych osób.

Pomimo terminów określonych w harmonogramie do dnia dzisiejszego brak jest też stanowiska PR w sprawie wydzierżawienia Kolejom Śląskim 10 EZT. Wstępne zapytanie przesłano 20 czerwca. Wobec braku odpowiedzi w ciągu 14 dni, 5 lipca podjęto rozmowy, w trakcie których PR zadeklarowały zgodę na dzierżawę - projekt umowy miał zostać przesłany w ciągu 1-2 dni. Ze względu na fakt, że i ten termin nie został dotrzymany 14 lipca ponownie podjęto rozmowy, podczas których PR zadeklarowały przesłanie dokumentu do 21 lipca, co jednak do dnia dzisiejszego nie nastąpiło pomimo dwóch pisemnych monitów w tej sprawie (25 i 29 lipca). 

"W tej sytuacji jako całkowicie chybiony uznać należy zarzut Przewozów Regionalnych dotyczący braku 'konkretnej, całościowej i spójnej oferty', podczas gdy zarówno przyjęty przez obie strony list intencyjny, jak i harmonogram określały, że negocjacje pomiędzy spółkami prowadzone będą równolegle w poszczególnych obszarach, co jest zrozumiałe ze względu na odmienną specyfikę każdego z nich. Nigdy też nie było mowy o przedstawianiu jakiejkolwiek naszej 'oferty', a jedynie o ewentualnych 'potrzebach', czy też 'zapotrzebowaniu' i z tych ustaleń wywiązaliśmy się w terminie" - stwierdziła Anna Patalong. Jako niezrozumiałą określiła ponadto groźbę niepodjęcia przez Przewozy Regionalne negocjacji w zakresie uruchomienia przez Koleje Śląskie przewozów na linii Gliwice-Częstochowa, którą PR sformułowały w ostatnim piśmie. Podkreśliła ponownie, że decyzja w tej sprawie należy wyłącznie do marszałka i w związku z tym nie może być przedmiotem tych rozmów, a także i to, że negocjacje w sprawie dotyczące uruchomienia tej linii prowadzone są od kilku miesięcy. Wyraziła ponadto obawy, że Przewozy Regionalne nie chcą podjąć rzeczywistej współpracy z Kolejami Śląskimi nawet w zakresie wzajemnej sprzedaży i honorowania biletów.

Odnosząc się do wyrażonych w informacji prasowej obaw o pasażerów Koleje Śląskie zwracają uwagę, że kolejowy monopolista w ostatnich miesiącach już kilkakrotnie pokazywał, w jaki sposób odnosi się do problemów zwykłych ludzi - pasażerów, a także własnych pracowników. 


Autor: (źródło: Koleje Śląskie, 04.08.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.