baner
baner
baner
ATC s.c. W.I.D. Kaczmarek

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Kolejny etap modernizacji linii E59 we Wrocławiu

Modernizacja linii E59 z Wrocławia do Poznania na terenie miasta obejmuje osiem wiaduktów, półkilometrowy most nad Odra oraz przystanki i stacje. Polskie Linie Kolejowe zmieniają standard obsługi podróżnych i skrócą czas przejazdu pociągów w stronę Poznania. Nowe obiekty inżynieryjne m.in. nad ul. Grabiszyńską usprawnią prowadzenie ruchu kolejowego i drogowego w aglomeracji wrocławskiej.

Przebudowa linii kolejowej we Wrocławiu to największe przedsięwzięcie modernizacyjne w węźle wrocławskim w ostatnich dziesięcioleciach. Zmienia się kilkunastokilometrowa trasa oraz mosty, wiadukty, przejścia podziemne, perony oraz system sterowania ruchem kolejowym. Przy modernizacji nieuniknione są również utrudnienia, które PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dzięki ścisłej współpracy m.in. z przewoźnikami starają się ograniczać. 

Efektem prac będzie szybszy przejazd pociągów aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych oraz wygodniejsza obsługa pasażerów na przystankach Wrocław Mikołajów, Wrocław Świniary i stacjach Wrocław Popowice i Wrocław Osobowice. Powstanie nowy przystanek Wrocław Osobowice Cmentarz.

Obecnie we Wrocławiu przebudowywane są wiadukty m.in. na ul. Grabiszyńskiej, Robotniczej, Strzegomskiej, Starogranicznej, Starogroblowej, Grobla Kozanowska, Osobowickiej. Łącznie przebudowa obejmie kilkaset metrów konstrukcji inżynierskich, ich wymianę, wzmocnienie i dostosowanie do nowych potrzeb kolei i ruchu miejskiego.

Na wiadukcie kolejowym nad ul. Grabiszyńską są 3 tory położone na dwóch konstrukcjach nośnych. Po przebudowie będą 3 nowe, niezależne konstrukcje. Wiadukt kolejowy nad ul. Grabiszyńską jest jednym z obiektów najbardziej obciążonych ruchem pociągów. W dobie przejeżdża ok. 240 pociągów pasażerskich w kierunku: Oleśnicy, Trzebnicy, Poznania, Głogowa, Legnicy, Wałbrzycha i Jeleniej Góry.

Modernizacja wiaduktu to również wyzwanie w zakresie organizacji ruchu, gdyż na odcinku ponad 7 km, od posterunku Wrocław Grabiszyn do stacji Wrocław Osobowice ruch pociągów w obu kierunkach prowadzony będzie po jednym torze. Ewentualne utrudnienia dla pasażerów PLK ogranicza ściśle współpracując z przewoźnikami. 

Modernizacja linii kolejowej E59  na odcinku Wrocław - granica województwa dolnośląskiego obejmuje 12 przystanków i stacji kolejowych. Poza odrzańskim mostem zmieni się około 100 obiektów inżynieryjnych, w tym most nad Widawą i 5 innych mostów: nad rzeką Sąsiecznica, Kanałem Sowinia (Młynówka), rzeką Barycz, Kanałem Stawnik (Kokot) i nad rzeką Orlą.

Modernizowane są tory i podtorze, sieć trakcyjna oraz system sterowania ruchem kolejowym i system łączności. Przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych i montaż urządzeń sygnalizacji przejazdowej zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. 

Obecnie trwają prace na szlaku Wrocław Osobowice – Wrocław Popowice – Wrocław Mikołajów Grabiszyn , na odcinku Pęgów – Wrocław Osobowice oraz na stacjach Oborniki Śląskie i Skokowa.   Na ukończeniu są roboty na stacji Żmigród oraz na szlaku ze Żmigrodu do Korzeńska. 

W efekcie modernizacji linii E59 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Czas podróży z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego skróci się o 20 min. Obsługę podróżnych zapewnią wygodne perony z pełnym systemem informacji i dostępne dla osób niepełnosprawnych. 

Całkowity zakładany koszt projektu „Modernizacja linii kolejowej E59  na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław – gr. województwa dolnośląskiego” to ponad 1,5 mld zł.

Linia E59 to międzynarodowy ciąg transportowy z Malmö – Ystad do Wiednia, Budapesztu i Pragi. Najkrótsze i najdogodniejsze połączenie Skandynawii z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami. Objęta jest „Umową Europejską o Głównych Międzynarodowych Liniach Kolejowych” (AGC), stanowi fragment Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN). W Polsce łączy Szczecin, Poznań, Wrocław, Międzylesie.

Projekt „Modernizacja linii kolejowej E59  na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego” współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Autor: PKP PLK

Tagi: pkp plk, E59, Wrocław

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.