1,065 miliarda franków szwajcarskich. W 2007 roku wynik ten wyniósł 1,24 miliarda franków szwajcarskich. Wyjątkowo korzystnie kształtowała się także ilość przyjętych zleceń, które osiągnęły wartość 2,6 miliarda franków szwajcarskich, ustanawiając tym samym nowy rekord. Oznacza to optymalne wykorzystanie mocy produkcyjnych do 2010 roku, a tym samym utrzymanie dotychczasowego zatrudnienia w firmie Stadler. Zagospodarowanie zdolności produkcyjnych w perspektywie średnioterminowej wymaga jednak zdobycia kolejnych zleceń. Prognozowanie odnośnie przyszłych transakcji jest trudne z uwagi na nieznaczną tylko poprawę perspektyw gospodarczych na przyszłość. Pomimo tej niepewności firma Stadler jest gotowa zainwestować ponad 90 milionów franków szwajcarskich w celu zwiększenia zdolności produkcyjnych. Stadler Polska zakończył w grudniu 2008 roku produkcję pierwszych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Mazowsza i Śląska. Dalsze inwestycje w zakład w Siedlcach zależą od pozyskania kolejnych zamówień na rynku polskim.
Rekordowa liczba zleceń
W ubiegłym roku firma Stadler otrzymała zlecenia o wartości 2,6 miliarda franków szwajcarskich, co oznacza największą ilość zleceń w historii przedsiębiorstwa. Stanowi to jednocześnie gwarancję optymalnego wykorzystania mocy produkcyjnych w ciągu najbliższych 18-24 miesięcy, a jednocześnie zabezpieczenie miejsc pracy, które utworzono w ostatnim okresie działalności firmy.
Firmie Stadler udało się wygrać liczne przetargi. Jeśli chodzi o strategiczne ukierunkowanie przedsiębiorstwa, szczególnie istotne było zlecenie od SBB (Szwajcarskich Kolei Federalnych) na ponad 50 pociągów piętrowych dla szybkiej kolei miejskiej w Zurychu oraz norweskich kolei państwowych (NSB) na ponad 50 pojazdów FLIRT dla szybkiej kolei miejskiej w aglomeracji Oslo oraz na potrzeby połączeń Intercity na południu kraju. Dzięki obu tym zleceniom firma Stadler z impetem wkracza w sektor piętrowych zespołów trakcyjnych oraz połączeń Intercity, a jednocześnie otwiera sobie drogę do segmentu połączeń dalekobieżnych. Kwestia ta jest kluczowa nie tylko dla trwałego zabezpieczenia zatrudnienia, ale także dla stałego rozwijania przez firmę inżynieryjnej wiedzy w zakresie konstrukcji pojazdów szynowych.
Milowe kroki poczyniono również w segmencie tramwajów. Niemieckiemu oddziałowi Grupy Stadler (Stadler Pankow) udało się podpisać umowę z miastem Bergen w Norwegii na dostawę 12 pojazdów Variobahn z opcją na zamówienie kolejnych 20 tramwajów. Dodatkowe zlecenia na tramwaje napłynęły także z Graz (Austria) oraz Monachium i Poczdamu
w Niemczech.
Dalsze zlecenia z kraju i z zagranicy
Jeśli chodzi o segment szybkiej kolei miejskiej i połączeń regionalnych, ważne zamówienia zostały złożone przez SBB (32 dodatkowe pojazdy FLIRT) oraz niemiecką firmę VIAS (19 pojazdów FLIRT). Liczba sprzedanych pojazdów FLIRT przekroczyła tym samym poziom 500 sztuk. Po dwa pojazdy tego typu zamówiły ponadto Ferrotramviaria (Włochy) i Les Transports Régionaux Neuchâtelois (Szwajcaria). Krajowe Koleje Hesji (Hessische Landesbahn, HLB) chcą wprowadzić do eksploatacji dziewięć składów FLIRT na potrzeby sieci Main-Lahn-Sieg.
Dobre wyniki rynkowe notuje także Regio Shuttle (RS1), którego sprzedaż wyniosła
41 pojazdów (3 pojazdy RS1 dla Rehnus Veniro w Niemczech i 38 pociągów RS1 dla BeNex). Ponadto koleje Rhätische Bahn (RhB) oraz Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) zrealizowały opcję na osiem wagonów panoramicznych dla linii Glacier Express. Liczba zamówień na pojazdy przegubowe GTW wzrosła zaś do 470. Uzupełnienie tych zleceń stanowią inne mniejsze zamówienia oraz zlecenia na naprawy.
Zaangażowanie firmy Stadler w Polsce
W grudniu 2008 roku zakład Stadler Polska w Siedlcach przekazał w przewidzianym terminie ostatni z zamówionych przez Mazowsze i Śląsk elektryczny zespół trakcyjny. W trakcie wykonywania tego pierwszego zamówienia załoga firmy Stadler nabrała wiedzy i doświadczenia, które owocuje realizacją pierwszego zamówienia eksportowego. Zakład Stadler w Siedlcach w chwili obecnej produkuje na zamówienie firmy Arriva spalinowe zespoły trakcyjne przeznaczone do przewozów regionalnych w Holandii. Jednakże strategicznym zadaniem zakładu Stadler w Polsce pozostaje produkcja na rynek polski. Dalsza rozbudowa zakładu w Siedlcach i zwiększenie zatrudnienia zależy od tego czy uda się zdobyć dalsze zamówienia od kolei polskich.
Inwestycje
Piętrowy zespół trakcyjny oraz pojazd Intercity-FLIRT są dłuższe i mają większą pojemność niż oferowane do tej pory zespoły trakcyjne. Wejście w te dwa nowe segmenty rynku wymaga rozbudowania infrastruktury produkcyjnej oraz zwiększenia mocy wytwórczych. W związku z tym firma Stadler zainwestuje ponad 90 milionów franków szwajcarskich w rozwój zdolności produkcyjnych. Stadler Altenrhein jest obecnie rozbudowywany i przekształcany w centrum odpowiedzialne za piętrowe zespoły trakcyjne. Do istniejących hal produkcyjnych zostanie dodany nowy budynek. Inwestycja ta pochłonie około 30 milionów franków szwajcarskich, co pozwoli na osiągnięcie wydajności rzędu nieco ponad dwóch 6-częściowych piętrowych zespołów trakcyjnych produkowanych miesięcznie. Jednocześnie w Winterthur firma Stadler realizuje inwestycję wartą 28 milionów franków szwajcarskich polegającą na budowie nowego centrum produkcji wózków do pojazdów szynowych, zaś w Erlen położonym w kantonie Turgowia powstaje nowe centrum testowania pojazdów. Zgodnie z aktualnymi planami łączna wartość ostatniej inwestycji wynosi obecnie około 35 milionów franków szwajcarskich. Powyższe inwestycje pozwolą Grupie Stadler na zwiększenie potencjału produkcyjnego w Szwajcarii do 2,4 miliona godzin, co odpowiada produkcji około 140 dodatkowych pojazdów FLIRT rocznie.
„Jesteśmy gotowi zainwestować ponad 90 milionów franków szwajcarskich. Aby inwestycje te się jednak opłaciły, w perspektywie średnioterminowej musimy zdobyć kolejne zlecenia” – powiedział Peter Spuhler, prezes i właściciel Grupy Stadler Rail.
Perspektywy na przyszłość
Pomimo optymalnego wykorzystania mocy produkcyjnych, w nadchodzących 18-24 miesiącach firma Stadler nie spocznie na laurach. Na horyzoncie widać już kolejne wielkie wyzwanie w postaci przetargu organizowanego przez SBB (Szwajcarskie Koleje Federalne) na dostawę piętrowych zespołów trakcyjnych dla połączeń dalekobieżnych. Stadler weźmie udział w tym przetargu. Polska pozostaje dla firmy Stadler rynkiem o strategicznym znaczeniu. Stadler dołoży wszelkich starań, aby zdobyć tu dalsze zamówienia. Celem firmy pozostaje produkcja w Siedlcach pojazdów szynowych dla polskich przewoźników. Od zdobycia dalszych zamówień będzie zależała dalsza rozbudowa zakładu i stworzenie dodatkowych miejsc pracy.
O Grupie Stadler
W skład Grupy Stadler Rail, dostawcy systemowych rozwiązań w dziedzinie pojazdów szynowych dostosowanych do potrzeb odbiorców, wchodzą zakłady w Szwajcarii (Altenrhein, Bussnang i Winterthur), w Niemczech (Berlin-Pankow i Velten), w Polsce (Siedlce), na Węgrzech (Budapeszt, Pusztascabolcz i Szolnok) oraz w Algierii (Algier). Grupa zatrudnia łącznie ponad 2 400 pracowników. Najbardziej znanymi pojazdami Grupy Stadler Rail w segmencie pociągów są pojazdy przegubowe GTW (470 sprzedanych pociągów), pojazdy typu Regio Shuttle RS1 (402 sprzedane pociągi), pojazdy typu FLIRT (515 sprzedanych pociągów), piętrowy elektryczny zespół trakcyjny szybkiej kolei miejskiej DOSTO (50 sprzedanych pociągów), oraz w segmencie tramwajów pojazdy Variobahn (255 sprzedanych pojazdów) oraz nowo opracowany tramwaj o nazwie Tango (90 sprzedanych pojazdów). Firma Stadler wytwarza także wagony pasażerskie i lokomotywy spalinowo-elektryczne. Jest także wiodącym na świecie producentem pociągów z napędem na koło zębate.
Autor: (źródło: Stadler)