baner
baner
baner
Wytwórnia Podkładów Strunobetonowych „STRUNBET” Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Kolejowe dylematy województwa podlaskiego

Konferencja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na temat perspektyw funkcjonowania infrastruktury kolejowej województwa podlaskiego zgromadziła 6 maja w Białymstoku posłów na Sejm RP, wicewojewodę i wicemarszałka województwa, prezydentów, burmistrzów i wójtów.

"Całej sieci linii kolejowych, odczuwającej brak inwestowania w ciągu ostatnich 20 lat, nie da się od razu usprawnić" - mówił Zbigniew Szafrański uzasadniając potrzebę współpracy i zaangażowania samorządu w projekty związane z poprawa infrastruktury kolejowej województwa. Pierwsze propozycje włączenia samorządu do poprawy standardu linii padły ze strony zarządcy infrastruktury w 2006 r. Jednak Podlaskie jest jednym z czterech regionów, które nie wprowadziły do regionalnych programów operacyjnych żadnego projektu związanego z poprawą infrastruktury kolejowej. Konferencja przybliżyła stan linii kolejowych, perspektywy rozwoju i zagrożenia.

Linia Warszawa – Białystok ma studium wykonalności. Od 2015 r. PKP PLK S.A. chce rozpocząć kompleksową modernizacje linii w I etapie w standardzie do 160 km/h. Prace i związane z nimi utrudnienia mogą potrwać do 2017 r. Najprawdopodobniej do osobnego zadania, realizowanego na początku, wydzielona będzie stacja Białystok. Efektem prac na linii ze stolicy będzie zdecydowanie krótszy czas przejazdu 1h 30 –1h 40 min. Obecnie duże zaangażowanie Zakładu Linii Kolejowych w Białymstoku pozwala utrzymać na trasie Łapy - Białystok prędkość 100 km/h.

Rail Baltica – ostateczną decyzję dotyczącą przebiegu linii E 75 musi zaakceptować Komisja Europejska. Zarząd PKP PLK S.A. opowiedział się za przebiegiem trasy na odcinku Białystok – Suwałki przez Ełk i Olecko. (Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa E75 o priorytetowym znaczeniu, łącząca Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami).

Linia nr 32 Białystok - Czeremcha znajduje się w krytycznym stanie. PKP PLK S.A. sugerowała wpisanie jej do RPO 2007–13 jednak ówczesne władze tego nie uczyniły. Przy obecnej puli środków budżetowych PKP PLK S.A., połączenie nie będzie ujęte do poprawy. Samorząd powinien podjąć konkretną decyzję odnośnie przyszłości linii. Szansą jest ujęcie w jej w kolejnym RPO. "W obecnym stanie linia przetrwa 2- 3 lata. Koszt renowacji można szacować na ok 140 mln zł." - mówił Zbigniew Szafrański.

W dyskusji, Prezes PKP PLK S.A. odpowiadał na pytania dotyczące problemu finansowania linii kolejowych, przewozu tirów i kontenerów potrzeby i zasad utrzymania linii lokalnych.

Spotkanie z przedstawicielami województwa podlaskiego poprzedziła konferencja prasowa.



Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 09.05.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.