Sytuacja finansowa i perspektywy działania spółki Przewozy Regionalne rozpoczęły kolejną część odbywającego się w Nysie i Głuchołazach Konwentu Marszałków. Dziś spółka ma 42,6% udziałów w przewozach pasażerów w całym kraju - to istotny udział w rynku. Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu spółki przypomniała proces usamorządowienia kolei. Zwróciła uwagę na rok 2009, kiedy to po przekazaniu przewozów międzywojewódzkich do PKP Intercity spadła efektywność przewozów, spadły przychody spółki, zwiększyło się też jej zadłużenie. Dzięki rekompensacie z Ministerstwa Infrastruktury
podczas 2009 roku obniżały się jednak zobowiązania spółki wobec kontrahentów. Spółka szuka źródeł pokrycia zadłużenia. Dziś brak jest możliwości przekazania spółce 200 mln zł z Funduszu Kolejowego.
Wydaje się, że sposobem na to może być sprzedaż taboru samorządom. Jeśli chodzi o perspektywy na rok 2010, to spółka przygotowała program restrukturyzacyjny. To m.in. rozszerzenie zakresu kompetencji jednostek terytorialnych (oddziałów), reorganizacja produktowa (nowy produkt - przewozy interREGIO) i restrukturyzacja sieci dystrybucji czy redukcja zatrudnienia. To nie wszystkie problemy spółki.
Do tej pory tylko kilka województw podpisało umowy roczne na realizacje przewozów regionalnych, a w wielu trwają jeszcze negocjacje.
Kontrowersje, zwłaszcza wśród pasażerów, wzbudzają pociągi Interregio. To nowy produkt spółki, jednak w opinii wielu pasażerów niezbyt udany. Podczas dyskusji zwracano uwagę na problemy w dotrzymaniu warunków oferty przez spółkę, zwłaszcza w ostatnich dniach, w trudnych warunkach pogodowych. Marszałkowie dopytywali także o szczegóły programu restrukturyzacyjnego.
Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego, 21.01.2010)