baner
baner
baner
nkt cables S.A.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Komentarz Arriva RP do ceny zaoferowanej przez PR w Podlaskim

Powtórzony przetarg w województwie podlaskim – Stanowisko spółki Arriva RP

W dniu dzisiejszym nastąpiło otwarcie ofert w powtórzonym przetargu na przewozy regionalne w województwie podlaskim.

Jako uczestnik postępowania przetargowego, wyrażamy swoje zdumienie ofertą złożoną przez naszego konkurenta spółkę Przewozy Regionalne. Spółka ta zaproponowała bowiem rażąco niskie stawki nieadekwatne do realnych kosztów działalności.

W 2012 roku, spółka Przewozy Regionalne prowadzi swoje przewozy na podstawie wcześniej wynegocjowanej umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego. W dniu 28 maja w czasie sesji sejmiku województwa podlaskiego (obejrzyj materiał filmowy na www.wrotapodlasia.pl) Pani Dyrektor Podlaskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Białymstoku szczegółowo przedstawiła koszty działalności spółki uzasadniając konieczność zwiększenia dotacji do prawie 25,5 mln złotych rocznie przy zachowaniu pracy eksploatacyjnej na poziomie ok 1,2 mln zł. Z powyższego wynika, że jednostkowa stawka dotacji do jednego poc-km kształtuje się na poziomie 21,5 zł

W pierwszym przetargu ogłoszonym przez UM w Białymstoku, Przewozy Regionalne przy zbliżonej do obecnej pracy eksploatacyjnej były gotowe prowadzić działalność operatorską przy dotacji na poziomie 18,05 zł w 2013 roku, co oznaczało zmniejszenie łącznej dotacji o ponad 4 miliony w stosunku do roku 2012. Oferta Arriva RP dla dotacji wynoszącej 19,7 mln zł w 2013 roku była jednak korzystniejsza. Ku naszemu zaskoczeniu, Województwo Podlaskie zdecydowało się jednak unieważnić postępowanie przetargowe powołując się na brak wystarczających środków w budżecie, które zostały określone w kwocie 15,5 mln zł, a więc o 40% mniej przy zachowaniu tej samej pracy eksploatacyjnej. W naszej opinii, Zamawiający powinni rzetelnie szacować kwotę wymaganą na spełnienie oczekiwań stawianych w specyfikacji przetargowej. W przeciwnym wypadku istnieje ryzyko, że przetarg musi zostać powtórzony, podczas gdy oferty zostały już upublicznione, a konkurenci znają oferowane stawki. Taka sytuacja stwarza przewagę dla przewoźników, którzy nie kierują się kryterium ekonomicznym prowadzenia działalności świadomie realizując usługi ze stratą, mając wyłącznie na względzie utrzymanie monopolistycznej pozycji rynkowej.


Biorąc pod uwagę, że w drugim przetargu spółka Przewozy Regionalne zaoferowała jednostkową stawkę dofinansowania na poziomie 14,99 zł za jeden poc-km przy niewiele mniejszej, bo okrojonej do 1,03 mln km wielkości pracy eksploatacyjnej, ryzyko straty finansowej jest pewne. Oznacza to, że w porównaniu do obecnej działalności zmniejszenie pracy eksploatacyjnej o 13% spowodowało zmniejszenie kosztów o 30 %, co biorąc pod uwagę wysokie ceny paliwa, inflację, wzrost wynagrodzeń oraz podwyżkę cen dostępu do infrastruktury jest założeniem nierealnym.

Zasadne wydaje się więc pytanie, kto pokryje stratę finansową na działalności w województwie podlaskim? Czy inne województwa zapłacą wyższe stawki aby sfinansować ten deficyt? Czy może Przewozy Regionalne wykorzystają ustawę, niezgodną z prawem unijnym, która dopuszcza, że ta zadłużona i niewypłacalna spółka nie może upaść w świetle polskiego prawa?

W walce o prawdziwą konkurencję na rynku przewozów regionalnych w Polsce Arriva planuje podjąć bardziej formalne kroki, aby zapewnić respektowanie polskich i unijnych przepisów prawa.


Okres

Dotacja (zł)

Dotacja (zł za poc-km)

Praca eksploatacyjna (poc-km)

PR-2012 *

25 470 000

21,58

1 180 000

PR-2013 pierwszy przetarg

21 294 509

18,05

1 180 000

PR-2013 drugi przetarg

15 500 000

14,99

1 034 000

Arriva 2013 - pierwszy przetarg

19 706 000

16,70

1 180 000

Arriva 2013 - drugi przetarg

15 500 000

17,19

901 561


* W 2012 roku szacowane dofinansowanie wynosi 23,47 mln zł plus 2,0 mln zł na naprawy taboru kolejowego, a praca eksploatacyjna przyjęta została na poziomie 1,18 mln poc-km rocznie.

Z wyrazami szacunku,
Zarząd Arriva RP sp. z o.o.



Autor: (źródło: Arriva RP, 18.06.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.