baner
baner
baner
TIMEX S.A. Hegenscheidt-MFD

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Komisja Europejska apeluje o wdrożenie dyrektyw w sprawie interoperacyjności kolei

Komisja Europejska oficjalnie zwróciła się do ośmiu państw członkowskich o pełne wdrożenie dyrektywy w sprawie interoperacyjności kolei z 2008 r. (2008/57/WE) i dyrektywy zmieniającej z 2009 r. Austria, Republika Czeska, Niemcy, Irlandia, Holandia, Polska, Szwecja i Zjednoczone Królestwo jak do tej pory nie powiadomiły Komisji o środkach przyjętych celem wprowadzenia tych dwóch dyrektyw do prawa krajowego (termin upłynął dnia 19 lipca 2010 r.). Komisja zwróciła się do wspomnianych państw członkowskich o naprawienie tej sytuacji w terminie dwóch miesięcy. W przeciwnym wypadku, Komisja może przekazać sprawę do Trybunału Sprawiedliwości.

Przepisy UE

Celem dyrektywy w sprawie interoperacyjności systemu kolei (2008/57/WE) jest ustanowienie warunków osiągnięcia interoperacyjności w ramach europejskiego systemu transportu kolejowego. Zawiera ona przepisy dotyczące projektowania, budowy, dopuszczenia do eksploatacji, modernizacji, odnowienia, eksploatacji i utrzymania części systemu kolei, a także kwalifikacji zawodowych, wymagań zdrowotnych i dotyczących bezpieczeństwa dla personelu mającego udział w jego eksploatacji i utrzymaniu. W dyrektywie tej określono również przepisy dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności oraz procedury ich przyjmowania, zmiany i publikowania.

Dyrektywa 2009/131/WE zmienia dyrektywę 2008/57/WE poprzez zaktualizowanie wykazu parametrów do skontrolowania w przypadku pojazdów niezgodnych z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności.

Praktyczne skutki niewdrożenia przepisów

Interoperacyjność kolei ma na celu poprawę pozycji konkurencyjnej sektora kolejowego, tak by mógł on efektywnie konkurować z innymi rodzajami transportu, zwłaszcza z transportem drogowym. Niewdrożenie wspomnianych dyrektyw przez wymienione państwa członkowskie oznacza, że systemy kolei w Unii Europejskiej nie są interoperacyjne. Nie możliwe jest zatem przemieszczanie ludzi i towarów w tak prosty sposób, jak miałoby to miejsce, gdyby systemy kolei państw członkowskich (tj. wagony osobowe, wagony towarowe, lokomotywy) były interoperacyjne, zgodnie z wymogami dyrektywy.

Dalsze informacje na temat unijnego postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego znajdują się tu:

  • http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/11/408&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 



Autor: (źródło: Komisja Europejska Przedstawicielstwo w Polsce, 16.06.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.