baner
baner
baner
B+F Beton- und Fertigteilgesellschaft mbH Lauchhammer Biuro Opole

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Komisja europejska wspiera interoperacyjność i konkurencyjność

Komisja Europejska przyjęła decyzję wzmacniającą procedurę certyfikacji i udzielania zezwoleń dotyczących linii i pociągów wyposażonych w europejski system bezpiecznej kontroli jazdy pociągu (ETCS). ETCS to europejski system sygnalizacji kolejowej i kontroli prędkości pociągów. Zastosowanie ETCS na kluczowych korytarzach transportu towarowego i wysokiej prędkości znacznie zwiększy konkurencyjność europejskich kolei.

Zasada działania ETCS jest prosta: informacje są przekazywane z centrum kontroli ruchu do pociągu, gdzie komputer pokładowy wykorzystuje je do wyliczenia maksymalnej dopuszczalnej prędkości i automatycznie zwalnia, jeżeli pociąg jedzie za szybko. ETCS jest częścią europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).

Obecnie w Europie wykorzystuje się ponad 20 różnych systemów sygnalizacji, a ich niezgodność jest poważną barierą techniczną w ruchu międzynarodowym. Na przykład, dodanie dodatkowego krajowego systemu bezpieczeństwa do lokomotywy, która już posiada zezwolenia z różnych państw, oraz ponowne uzyskanie wszystkich autoryzacji bezpieczeństwa, może kosztować ponad 2 miliony euro i zająć ponad dwa lata. ETCS wyeliminuje te koszty.

Jednak wprowadzenie ETCS przyniesie i zgodne ze specyfikacjami europejskimi. Przyjęta dzisiaj decyzja zwiększa wymogi dotyczące testów, a w szczególności wymaga, aby produkty pokładowe były testowane w akredytowanych laboratoriach.

Informacje techniczne

Koncepcja europejskiego systemu bezpiecznej kontroli jazdy pociągu (ETCS) nie jest nowa: istnieje ponad 20 krajowych systemów automatycznej kontroli prędkości pociągów. Te krajowe systemy nie są niestety ze sobą zgodne. Aby pociąg mógł poruszać się w sieciach wyposażonych w różne systemy, konieczna jest albo wymiana silników na granicy (co oznacza znaczną stratę czasu) albo ich wyposażenie w różne systemy pokładowe zgodne z różnymi systemami trakcyjnymi stosowanymi w poszczególnych sieciach (co większa koszty i ryzyko awarii). Tak czy inaczej, stanowi to rysę na jednolitym rynku i narusza zasadę swobodnego przepływu.

Ma to szczególnie szkodliwy wpływ na transport towarowy. Chociaż transport kolejowy powinien być bardziej konkurencyjny na długich dystansach, każde przekroczenie granicy oznacza większe koszty i opóźnienia, co przekłada się na straty rynkowe i nadmierną eksploatację sieci drogowej.

Europejski system zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) może znacznie poprawić konkurencyjność transportu kolejowego. Dotyczy to w szczególności transportu towarowego, jeżeli system jest rozmieszczony w skoordynowany sposób wzdłuż korytarza oraz towarzyszą mu odpowiednie środki, takie jak harmonizacja zasad eksploatacji lub, w razie potrzeby, rozwój infrastruktury. Na przykład ilość towarów przewożonych korytarzem Rotterdam-Genua może się podwoić do 2020 r. Odpowiadałoby to pokonywaniu tej trasy przez dodatkowy pojazd ciężarowy co 37 sekund.

ERTMS to ogromny sukces przemysłowy Europy. Jego wyniki i koszty szybko uzyskały uznanie nawet poza naszym kontynentem. Na całym świecie stał się on obecnie wzorcem odniesienia, stosowanym na wszystkich nowych liniach.

Ponad 4 tysiące kilometrów linii w Europie posiada aktualnie ETCS, a wyposażenie dla kolejnych 4 tysięcy kilometrów zostało już zamówione. Oznacza to, że długość linii wyposażonych w ETCS wzrośnie ponad dwukrotnie w ciągu najbliższych dwóch lub trzech lat. Oczekuje się, że tempo rozwoju systemu zwiększy się jeszcze w kolejnych latach.


Autor: (źródło: Komisja Europejska, 25.01.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.