baner
baner
baner
Qumak S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Komunikacyjny Związek Komunalny GOP w 2012 roku

Prawie 628 mln złotych - takim budżetem w tym roku dysponować będzie Komunikacyjny Związek Komunalny GOP. Planowane wpływy do kasy Związku są wyższe od zeszłorocznych o 16,5 procenta. Największy organizator komunikacji publicznej w województwie śląskim w nowym roku nadal zamierza dostosowywać linie komunikacyjne i jakość autobusów do wymagań i oczekiwań mieszkańców oraz przystępuje do wdrażania Śląskiej Karty Usług Publicznych, a także Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

W projekcie budżetu KZK GOP założono, że dochody z tytułu sprzedaży biletów w 2012 roku wyniosą ponad 262 mln złotych, a dotacje z gmin 288,5 mln złotych. Te ostatnie wzrosną o 9,8 procent, a bilety o około 7 procent (od 1.04.2012). Wyższe wpływy ze sprzedaży biletów będą związane nie tylko z podwyżką cen, ale również dzięki zmianom taryfowym, a także intensyfikacji kontroli biletowych oraz windykacji opłat dodatkowych.

W sumie tegoroczne wydatki związku mają wzrosnąć o ponad 40 mln złotych. Ponad 24 mln więcej kosztować mają same przewozy. Kolejne 13,4 mln złotych to koszt realizacji ze środków własnych KZK GOP, projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Chodzi o Śląską Kartę Usług Publicznych oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Na realizację obu projektów związek otrzyma dodatkowo w tym roku z Unii Europejskiej odpowiednio 38 mln i 7,8 mln złotych. Plan finansowy KZK GOP zakłada również rezerwę w wysokości 5 mln złotych na ewentualne wyższe wydatki z powodu wzrostu cen paliw.

Prawie 96 procent wydatków KZK GOP stanowią wydatki na komunikację. Pula ta w ostatnich latach rośnie znacznie szybciej niż inflacja. Przewodniczący KZK GOP, Roman Urbańczyk podkreśla, że dzieje się tak z dwóch powodów. Pierwszy dotyczy stawianych firmom przewozowym wyższych wymagań, dotyczących jakości autobusów. – Kiedy domagamy się od przewoźników lepszych autobusów, oni spełniając to żądanie odpowiadają wyższymi cenami usług – stwierdza przewodniczący Urbańczyk.

W tej chwili liczba nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów, jeżdżących na zlecenie KZK GOP wynosi 567 sztuk, co stanowi 61 procent wszystkich autobusów. Autobusów starszego typu jest z kolei 363. Drugi powód rosnących szybko kosztów przewozowych, to inflacja, a przede wszystkim wzrost cen oleju napędowego, a w przypadku tramwajów energii elektrycznej.

W 2012 roku Związek zamierza nadal prowadzić bieżące działania związane z optymalizacją oferty przewozowej, czyli zmieniać liczbę kursów oraz dostosowywać przebieg linii autobusowych i tramwajowych do rzeczywistych potrzeb mieszkańców. Tylko w tym roku KZK GOP wprowadził na wniosek miast, przewoźników i w wyniku własnych analiz ponad 180 zmian w rozkładach jazdy. Na zlecenie KZK GOP przewozy pasażerskie realizuje obecnie 30 firm przewozowych, wśród nich 5 to spółki komunalne.

Związek przypomina, że na wielkość dotacji wpływa przede wszystkim wysokość wydatków na przewozy wynikająca z umów zawartych z firmami przewozowymi oraz wielkość dochodów ze sprzedaży biletów. Najwięcej dotacji dla KZK GOP wpłacą w bieżącym roku Katowice – ponad 65,5 mln złotych. Drugi na liście Sosnowiec ma przekazać prawie 38 mln złotych, a trzecia Dąbrowa Górnicza – niespełna 27 mln złotych. Najmniej do kasy KZK GOP będą musiały wpłacić: Imielin – 533 tys. złotych oraz Sławków – prawie 800 tys. złotych.

Przy opracowaniu plany finansowego związku uwzględniono zapowiadane w roku 2012 podwyżki cen wielu towarów i usług, które powodują wzrost kosztów komunikacji publicznej. I tak przyjęto założenie, że wydatki na usługi firm przewozowych wzrosną o około 3,2 procent, a koszty administracji o 2,8 procent.

Tegoroczny budżet KZK GOP zawiera znaczące środki na inwestycje. Przewodniczący Roman Urbańczyk podkreśla, że inwestycje te będą finansowane nie z kredytów, lecz ze środków własnych KZK GOP oraz dzięki dotacjom z Unii Europejskiej. – Pozwolą one poprawić punktualność kursowania pojazdów komunikacji miejskiej oraz usprawnią system informacji pasażerskiej – stwierdził przewodniczący Urbańczyk. Dodał, że dzięki Śląskiej Karcie Usług Publicznych płatności bezgotówkowe, obecnie tak rozpowszechnione w punktach handlowych, będą również możliwe w urzędach i jednostkach miejskich oraz za przejazdy komunikacją miejską, a nawet za parkowanie.


Autor: (źródło: KZK GOP, 23.12.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.