baner
baner
baner
Bombardier Transportation w Polsce Biuro Generalnego Przedstawiciela na Polskę

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Komunikat Klubu Liberalnego

Inicjatywa liberałów „Klub Liberalny” wzywa rząd i samorząd Warszawy do rozpoczęcia prywatyzacji w sektorze kolejowych przewozów pasażerskich. „Przez 20 lat jedynie komunalizowano majątek, nie sprywatyzowano czegokolwiek w tej branży, nie oddano nawet wagonu prywatnym przewoźnikom kolejowym. Jedyny przewoźnik prywatny w Polsce świadczy swoje usługi dzięki wagonom motorowym (szynobusom) które są własnością samorządu województwa kujawsko-pomorskiego.”

Zdaniem Adama Fularza z Klubu Liberalnego, przewoźnik SKM w Warszawie idealnie nadaje się do prywatyzacji. „Jest to przewoźnik z niewielkim udziałem w rynku, i z fenomenalnymi perspektywami na rozwój na dochodowym rynku przewozów miejskich w 2,6-milionowej aglomeracji. System SKM obsługuje dziś tylko jedną linię spośród kilkunastu jakie 7 lat temu proponowałem aby utworzyć na istniejących, a niewykorzystanych torach przecinających tą aglomerację. Przewoźnik jest  własnością kontrolowanego przez Platformę Obywatelską samorządu miasta Warszawy. W prywatnej rozmowie prezydent Warszawy kwestionowała jednak ideę prywatyzacji tego przewoźnika.”

Zdaniem Fularza, pojawienie się prywatnego właściciela spowoduje rozwój systemu kolei miejskiej w Warszawie. „Obecnie ten sektor pogrążony jest w etatyzmie, podobnie jak za komunizmu. W Japonii koleje miejskie są prywatne, i generują średnio 22 % zysku, mając w trzech największych miastach udział w przewozach wynoszący 49 % rynku, mniej więcej równy udziałowi samochodów osobowych. Rozwój tej ekologicznej, a już zapomnianej w Polsce branży jest zablokowany tym, że samorząd nie inwestuje w zakup nowego taboru. Nie zwiększa się częstotliwość kursowania, nie powstają nowe linie, nowe przystanki.

Do tego nie ma motoru napędzającego rozwój tego rynku. Tym napędem są nie marudzenia ekonomistów i komentatorów społecznych, jak dotychczas, ale chęć zwiększenia zysków przez prywatnych przedsiębiorców. Już Adam Smith zauważył 233 lata temu: „Nie od przychylności rzeźnika, piwowara czy piekarza oczekujemy naszego obiadu, lecz od ich dbałości o ich własny interes”. Te zasady jednak zupełnie nie obowiązują na kolei w Polsce, co powoduje zastój w tej branży.”

O Inicjatywie:

Jako liberałowie chcielibyśmy wyzwolić się z "tyranii tylnych ławek", bo takie, tylne miejsca, zajmujemy zwykle w rozlicznych partiach w jakich obecni są ideolodzy liberalizmu. Nasza platforma jest ponadpolitycznym głosem tych nieobecnych dziś w Polsce środowisk.

Liberałowie są pierwszą siłą polityczną w Estonii, trzecią w Wielkiej Brytanii, czwartą w RFN etc.

Komentarze prasowe do stanowiska:

  • Tel. 0604 44 36 23.
  •  

Witryny Inicjatywy:

  • Polskaliberalna.net (serwis informacyjny);
  • Liberalowie.ning.com (społeczność).
  •  

Autor: (źródło: Klub Liberalny, 14.09.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.